Det hade aldrig fungerat när den är rund den hade slirat direkt.
När man skruvar stora skruvar så ska man dra ned den på den lägre växeln man får då mindre varv men mer moment.
Du slipper också att den blir varm.
 
vectrex skrev:
Antingen är bitshållaren skev eller så är chucken skev....
Jag satsar på att bitshållaren är "skev". De brukar inte vara några under av precisionsobjekt.
 
snowjim skrev:
Nu har jag provat, måste säga att maskinen är extremt stark för att vara så liten. Visst gick det lite tungt för den att dra i de stora skruvarna man drog man bara på lite på reglaget så snurrade den på bra. Många gånger gick det lite väl snabbt och skruvarna blev riktigt varma. Det svåraste var att klara av att trycka ner tillräckligt mycket så att inte bitsen tappade fästa. Var helt klart lättare med torks än stjärna.

Hur hårt träet som jag använda var vet jag inte men mjukt kändes det inte iallafall.

Det är dock en sak jag funderar på. Den delen som man sätter mellan skruvdragare och bitsen, ser ut såhär :

Efter som den inte är rund så innebar det att hur man än spände fast den så var den inte helt rak och som ni kan förstå så är det inte jätte lätt att skruva i en skruv med en skruvdragare när det slår en aning.

Detta är en Bosch produkt så helt kass borde den inte vara. Jag har tittat runt lite men kan inte hitta någon som är rund? Hur är tanken att detta ska fungera?
Jag håller definitivt med om att torx är den skruvsort som är att föredra, men med rätt bit så brukar det fungera bra med stjärnor också. Du är medveten om skillnaden mellan Ph och Pz? Trots det mycket lika utseendet är de inte helt kompatibla, så rätt bit gör stor skillnad.

När jag pratade om hårt trä, så syftade jag på riktigt hårda träslag. Tror egentligen bara att det skulle vara intressant om vi pratar exotiska träslag. I ditt fall såg det ut som en bit regel av något slag och då ska det definitivt inte behövas borras för att dra i skruven. Nära kanter kan det fortfarande vara intressant för att förhindra sprickbildning.

I chucken bör du ha tre punkter som spänner mot det du sätter i. I fallet med det sexkantiga skaftet på bitshållaren så innebär det att den blir en spännpunkt på varannan sida på bitshållaren. Det ska definitivt inte vara ett problem att få det rakt. Vobblar bitshållaren synbart? Blir det samma resultat om du sätter i ett borr? Vobblar det också. Jag har hört talas om skeva chuckar och om så är fallet så är det bara att gå tillbaks med din maskin igen.

Blev det en bosch till slut iaf? Om man registrerar den på boschs hemsida så får man förlängd garanti. Kan vara bra att veta, men man har en begränsad tid på sig efter köpet.
 
pyro skrev:
...
Jag har testat med borr och då går den relativt jämn, troligen inget värt att klaga på. Däremot ser man ganska klart på bitshållaren att den vobblar. Detta är ändå Bosch så man tycker att någon kvalité borde det vara för pengarna.

Man kan även se att chucken vobblar oavsätt vad man sätter i den men det antar jag är normalt då det finns ett litet glapp i den(när man känner med fingrarna).

Ja det stämmer bra att det blev Boschen.

Har nu tittat ut följande sett från Biltema :

2000020355.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(10 års garanti) 90 kr
2000024058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
80 kr

Min erfarenhet av biltemas 10 års garanti verktyg är att de håller gott och väl för hemmabruk. Borren har inte 10 år men så är det oftast en förslitningsvara också.

Får bara hoppas att dessa inte är sneda :)
 
Alfredo skrev:
Jag satsar på att bitshållaren är "skev". De brukar inte vara några under av precisionsobjekt.
Det ser ut som att du har rätt, dock måste precisionen vara bättre än vad det är på detta Bosch set.
 
Andy78 skrev:
Det hade aldrig fungerat när den är rund den hade slirat direkt.
När man skruvar stora skruvar så ska man dra ned den på den lägre växeln man får då mindre varv men mer moment.
Du slipper också att den blir varm.
Ja jag märkte att jag använde borr läget i 2a växeln, kanske inte det bästa "valet". Den får såklart ner på 2an och då ställas in på rimligt dragläge.
 
vectrex skrev:
Att den inte är rund har inte med saken att göra, det är ju bara bra. Väldigt stor risk att den slirar runt i chucken annars.

Antingen är bitshållaren skev eller så är chucken skev....
Förstår, inte så konstigt att jag inte hittade någon bitshållare som var rund då ;)
 
Jag köpte följande bits istället :

2000028379.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Länk

Som lekman lät bättre hållbarhet med S2 stål bättre, ingen aning om det verkligen gör skillnad. Själva bitshållaren var helt klart bättre än den som var i Bosch boxen, denna gick mycket rakare. Visst sätter man i ett bits så kan man se att bitset slår en aning men inte alls som i Boschen där det var svårt att skruva i skruvarna.

Antar att lite ojämnheter får man ta? Kan även se att shuck på själva borrmaskinen slår lite men det är ju inte konstigt med tanke på att det finns glapp i den och det är vad jag förstår standard.
 
snowjim skrev:
Jag köpte följande bits istället :

[bild]
Länk

Som lekman lät bättre hållbarhet med S2 stål bättre, ingen aning om det verkligen gör skillnad. Själva bitshållaren var helt klart bättre än den som var i Bosch boxen, denna gick mycket rakare. Visst sätter man i ett bits så kan man se att bitset slår en aning men inte alls som i Boschen där det var svårt att skruva i skruvarna.

Antar att lite ojämnheter får man ta? Kan även se att shuck på själva borrmaskinen slår lite men det är ju inte konstigt med tanke på att det finns glapp i den och det är vad jag förstår standard.
Kul att det blev bättre med nya bits. Ett litet spärrhandtag är dessutom bra att ha.
Jag kan inte minnas att jag upplevt att mina chuckar slår, men jag ska undersöka saken.
 
snowjim skrev:
Nu har jag provat, måste säga att maskinen är extremt stark för att vara så liten. Visst gick det lite tungt för den att dra i de stora skruvarna man drog man bara på lite på reglaget så snurrade den på bra. Många gånger gick det lite väl snabbt och skruvarna blev riktigt varma. Det svåraste var att klara av att trycka ner tillräckligt mycket så att inte bitsen tappade fästa. Var helt klart lättare med torks än stjärna.

Hur hårt träet som jag använda var vet jag inte men mjukt kändes det inte iallafall.

Det är dock en sak jag funderar på. Den delen som man sätter mellan skruvdragare och bitsen, ser ut såhär :

[bild]
Efter som den inte är rund så innebar det att hur man än spände fast den så var den inte helt rak och som ni kan förstå så är det inte jätte lätt att skruva i en skruv med en skruvdragare när det slår en aning.

Detta är en Bosch produkt så helt kass borde den inte vara. Jag har tittat runt lite men kan inte hitta någon som är rund? Hur är tanken att detta ska fungera?
Jag har samme problem med min, Borren sitter fast bra men när jag använder mig av adaptern till skruvdragaren så ser man att den inte sitter helt rakt.

Köpte mig av bosch borrpaketet. I själva paketet så finns det bits, borr osv

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
ImageUploadedByByggahus.se1400146430.281078.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för all hjälp, jag är så här långt nöjd med 10.8v Bosch maskinen. Visst man kan alltid fundera på om man borde ha taget den större men jag tror detta var ett bra val även rent ekonomiskt.
 
snowjim skrev:
Tack för all hjälp, jag är så här långt nöjd med 10.8v Bosch maskinen. Visst man kan alltid fundera på om man borde ha taget den större men jag tror detta var ett bra val även rent ekonomiskt.
Jag var ute och kollade mina skruvdragare igår, och lite spel är där i chuckarna, men jag har aldrig märkt av det när jag använt maskinerna.
Var inte orolig tids nog kommer du köpa fler skruvdragare, och då kanske det blir en större. Det är alltid bra med fler skruvdragare ;-)
 
Jag har det övre blå bitssetet från biltema i bilen haft det flera år då har jag alltid den storleken jag behöver med mig i bilen.

Har även ett från bacho som jag inte ser någon skillnad på förpackningen är exakt samma bara att hylsan längst ned till vänster inte ingår.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
pyro skrev:
Jag var ute och kollade mina skruvdragare igår, och lite spel är där i chuckarna, men jag har aldrig märkt av det när jag använt maskinerna.
Var inte orolig tids nog kommer du köpa fler skruvdragare, och då kanske det blir en större. Det är alltid bra med fler skruvdragare ;-)
Nä, vad jag förstår så är det lite glapp i så gott som alla och det har ingen betydelse så länge som borr/bits sitter som det ska.

Hehe tittar redan på en större faktiskt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.