mycke_nu skrev:
Grundkänning? :D
Inte långt ifrån.
Gute Mislauper 57°46'13.4"N 19°5'12.1"E

Jag var navigatör :surprised:
Det var innan GPS och Decca fanns för småbåtar. Radiopejling var en konst :)
 
Installerat el till infiltrationspumpen.

Screen Shot 2014-05-13 at 18.09.02.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick borra två st 15 cm långa 16 mm hål för kabelgenomföringarna, vilket gick som en dans med borrhammaren jag fick av Byggahus för något år sedan. (y)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hur ser en så'n där pump ut egentligen?
Sitter den i sin egen brunn?
Den måste väl servas ibland?

Jag har, Gud ske lov, så långt till grundvattnet så jag behöver ingen upphöjd markbädd,
till skillnad mot några av mina grannar.
Varav en aldrig fick installerat någon pump, utan skitvattnet flödade ut ur trekammarbrunnen.
Tills det blev stopp och det blev springflod i badrum och tvättstuga :(
 
Det är ordinär dränkbar pump som sitter i en egen brunn.

Screen Shot 2014-05-14 at 13.36.01.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Service behövs inte, men det ska bli ett larm i form av en lampa om pumpen skulle haverera och vattnet börjar stiga.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Bra bild!

Höll du bara fram handen med kamera/mobil?

Hade varit kul att se din spegelbild i vattnet annars :)
 
mycke_nu skrev:
Det är ordinär dränkbar pump som sitter i en egen brunn.

[bild]

Service behövs inte, men det ska bli ett larm i form av en lampa om pumpen skulle haverera och vattnet börjar stiga.
Det kanske inte spelar någon roll i detta fall, men det är ofta en bra ide att bygga ett omvänt vattenlås på utgående slang, så att vattnet i avloppsslangen inte rinner tillbaka i brunnen. => u-böj upp till brunnslocket och sedan ner till nivån för utgående slang.
 
KnockOnWood skrev:
Bra bild!

Höll du bara fram handen med kamera/mobil?

Hade varit kul att se din spegelbild i vattnet annars :)
Jo, jag är lite blyg. Men jag kan ju göra ett undantag och bjuda på en "selfie". :)

Screen Shot 2014-05-14 at 18.16.31.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09 och 3 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det kanske inte spelar någon roll i detta fall, men det är ofta en bra ide att bygga ett omvänt vattenlås på utgående slang, så att vattnet i avloppsslangen inte rinner tillbaka i brunnen. => u-böj upp till brunnslocket och sedan ner till nivån för utgående slang.
Det är i princip gjort så, slangen går ner till bottennivån på utsidan av brunnen. Sedan misstänker jag att det inte hjälper så mycket i praktiken då infiltrationen ligger ett par meter högre.
 
I förmiddags Brunch
IMAG0023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu
IMAG0025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mycke_nu skrev:
Jo, jag är lite blyg. Men jag kan ju göra ett undantag och bjuda på en "selfie". :)

[bild]
Man kanske skulle starta en "selfie" tråd,
Lite kul att få ett ansikte på de man slänger käft med...............eller inte :screwy:
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Skruvat fast några remsor plyfa i mitt hyllbygge samt klurat ut vad jag behöver i materialväg för att få till några konsollhyllor i ett annat rum i källaren. Byggmax nästa :)
 
Fortsatt klippa till våtrumsfolien. Nu är alla bitar klara utom ÅT-remsorna. Men det tar jag efter hand som jag limmar upp dem.
 
Monterat upp dryga 20 kvm hyllplan i garaget, nu ska det väl fasiken ändå räcka ett tag. Å då är det 6m långa virkesförrådet från golv till tak inte inräknat.
Åsså har jag monterat några krokar också. Fler krokar blir det.
Och rätat ut en stätdämparaxel på en av bojsens rc-bilar. Tänkte inte på att den var oljefylld, men det fanns ju kompressorolja till hands, så det löste sig finfint :)
 
-RB- skrev:
Fortsatt klippa till våtrumsfolien. Nu är alla bitar klara utom ÅT-remsorna. Men det tar jag efter hand som jag limmar upp dem.
Kör upp hörn och remsor först är mitt tips. Blanda bara typ ett kilo lim för det går inte åt mycket och det tar tid att få upp dem
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Kör upp hörn och remsor först är mitt tips. Blanda bara typ ett kilo lim för det går inte åt mycket och det tar tid att få upp dem
Ja, det är planen. Tack för tipset om mängden lim. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.