Hej.

Jag sprang igenom ICA häromdagen och de hade kampanj på dessa
1299:-
https://consumer.nilfisk.se/sv/products/Pages/product.aspx?pid=128470019&Name=C_120.3-6_PAD_EU

2499:-
http://www.karcher.se/se/Produkter/...806330,11687200,14470300&pgAp=1&pgCat=Spolrör

Har ni något att tillägga gällande dessa modeller?
Butget ligger omkring 2500:- så Kärcher K4 verkar ok, dock så hade nilfisken en massa tillbehör och ett lägre pris, dumsnål?

Jag ska ha den till att tvätta bilen, men tyckler att det vore skönt med en spolslang för att rensa rör mm.

Har ni några klokheter till dela med er?
 
Integrerad slangrulle är väldigt behändigt, det har jag på min kärcher och är guld värt!
Hade tidigare en Alto, numera Nilfisk? och den gjorde inte annat än krånglade.

Har hört men vet egentligen inte om det stämmer att Kärcher gör de bästa (läs hållbara) maskinerna.
 
Har 2 st Kärcher den ena en mindre som är 25 år gammal och fungerar felfritt används numera inte så ofta men den 6 år gamla används offta men där har tryckslangen nötts sönder pga upprullningsmekaniken så nu sitter den gamla (25 års) slangen på den maskinen.
 
Jag köpte en Kärcher k5 premium home härom veckan på Hornbach.
hörde mig för om det kunde göra något med priset. Försäljaren slog lite i datorn och jämförde med konkurrenter. Slutade med ett pris runt 2900. Kan helt klart vara värt ett par hundralappar extra jämfört med en k4.
 
Aha - Vi har egen brunn med en ganska slö vattenpump. Då kanske man inte ska välja de allt för kraftiga maskinerna? Eller har det någon betydelse?
 
Kränzle ;) dom är fina!

Jag har själv en kärcher k4.6. Se till att byta slangen. Waxdog.se har en riktigt trevlig slang som är en stålomspunnen slang på 12 meter. Helt underbart jämfört med skitslangen som följer med !!
 
Jag har har rätt lågt tryck och litet flöde där jag anslutit k5:an. Har funkat utan problem.
 
Förresten: Min högtryckstvätt vill ha 7 liter vatten / min.
 
Jag vann en Nilfisk 120.6 här på Byggahus för en vecka sedan! Det var inkl tralltvätt, rörrensare och biltvätten samt två munstycken (ett roterande och ett fast som ger en platt ställbar stråle).

Än så länge har jag bara hunnit spola rent några plattor från mossa och det gick ok.
2014-04-07 10.56.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick hålla munstycket ca 15cm från marken för att få bort mossan vilket gav en ganska liten stråle men rent och fint blev det. Det kändes som att lite större tryck inte hade suttit fel men med tanke på pris och mobilitet så är den helt ok.

Att tvätta bilen med tror jag inte är några problem alls.

PS. Provade att använda tralltvätten till plattorna men det gick inte alls. Tror att den endast duger till just trall där mossa och alger sitter lösare.
 
Redigerat:
Fördel eller nackdel med slangvinda? Jag har kikat på en K5 utan vinda och en K4 med slangvinda.
 
engs
Anubiz skrev:
Aha - Vi har egen brunn med en ganska slö vattenpump. Då kanske man inte ska välja de allt för kraftiga maskinerna? Eller har det någon betydelse?
Har en K7a och den ska kunna suga vatten ur typ en regntunna, men man får fixa filter då också.
Vet inte hur det är med K4/K5 men kolla upp om det går. I sådana fall borde man kunna fylla upp ett "mellanlager" av vatten om det inte skulle räcka till i momentant flöde.
 
Okej. Jag ska kolla upp det. Frågan är nu om det blir en K4 med vinda för 2495:- alternativt en K5 (bättre maskin?) utan vinda för 2695:-.. Beslutsångest! =)
 
Köp ALLTID den större tvätten du funderar på. En regel som aldrig är fel när det gäller tvättar. Båda tvättarna är ju rätt små även för vardagssysslor som biltvätt etc så risken att du köper för stor är obefintlig.
 
Du måste ändå byta slangen till en gummislang ;) 12meter hos Waxdog.se för 750 spänn..
 
Ja förstår =). En K5 är alltså att föredra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.