Kommer att flytta till en ny lägenhet nästa månad och behöver skaffa mig en hyffsat bra borrmaskin (med skruvdragare) då vi kommer att bygga om en hel del själva (nya väggar osv).

Har hittat två st borrmaskiner på Clas Ohlsson och undrar om dessa är ok?

http://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-slagborrmaskin-Stanley-FatMax-FMC620LB/40-9063#moreinfo


http://www.clasohlson.com/se/Borrmaskin-skruvdragare-Bosch-PSR-14-40-LI-2/40-8700#moreinfo

http://www.clasohlson.com/se/Borrmaskin-skruvdragare-med-slagborrfunktion-Bosch-PSB-18-LI-2/40-8910


Tips på andra helt ok borrmaskiner med skruvdragare för mellan 1000- 1500kr?
 
Redigerat:
Behöver du borra i betong?? då köper du en billig borrhammare på Jula...
Sen skaffar du en borrskruvdragare i en för dig lämplig prisklass...jag har tidigare tipsat om XL-byggs kampanj på en mycket prisvärd Bosch.... LÄNK (har du otur så är kampanjen slut) men man kan ju fråga....

Du kan följa Snowjims vedemödor i ämnet skruvdragare HÄR
 
Ica maxi brukar ha drive på blå Bosch för runt 14-1500, de är populära här
 
Remne skrev:
Behöver du borra i betong?? då köper du en billig borrhammare på Jula...
Sen skaffar du en borrskruvdragare i en för dig lämplig prisklass...jag har tidigare tipsat om XL-byggs kampanj på en mycket prisvärd Bosch.... LÄNK (har du otur så är kampanjen slut) men man kan ju fråga....

Du kan följa Snowjims vedemödor i ämnet skruvdragare HÄR


Inte säker om jag behöver borra i betong men vill gärna ha den funktionen om det går. Lika bra att ha allt klart när man börjar liksom :)

Kan lägga till att jag redan har en Bosch PSR Select miniskruvdragare
 
Är det någon skillnad mellan gröna samt blåa bosch borrmaskiner?
 
Grön är för hobby och blå semiproffsmaskiner.
 
Stefan N skrev:
Grön är för hobby och blå semiproffsmaskiner.
Blå Bosch får väl ändå kallas proffsmaskiner?
 
Glöm den funktionen att borra i betong med sådana maskiner det brukar inte bli bra, det är perfekta att borra och skruva i allt annat.
Jag hade köpt den blå boschen som tipsats om på xl bygg eller ica maxi de har den alltid hemma och det är alltid samma pris runt 1400kr.
Och köp bra borrar det gör en enorm skillnad även i en billig maskin.
 
Redigerat:
Som Andy skriver ovan är det inte egentligen möjligt att kombinera betongborrning och skruvdragning i samma maskin. Läs gärna Daniels klistrade tråd i ämnet!
 
peternicklas
jonmo skrev:
Som Andy skriver ovan är det inte egentligen möjligt att kombinera betongborrning och skruvdragning i samma maskin. Läs gärna Daniels klistrade tråd i ämnet!
Beror ju lite på vad de menar med att borra i betong. Ska man borra upp till 10 - 12 mm. så funkar det bra med en kombo. I en lägenhet har jag svårt att se ett behov för större hål i betong, finns behovet köper man en maskin avsedd för detta. Har en DeWalt 925 som funkar bra för mindre hål dock så åker den stora DeWalten fram om det krävs stora hål.
 
Man får nog skillja lite på vad det är man borrar i betong eller tegel, är det tegelvägg så funkar slagborren utmärk, men den är värdelös i hård betong.

Jag hade tegelväggar och köpte en billig slagborrmaskin med skitborr vart helt värdelöst, bytte till bättre borrtstål och satte i samma maskin så även den biten är viktig.
 
phattrance skrev:
Är det en stor skillnad mellan den här borren [länk] samt den där blåa bosch borrmaskinen?
Har själv den gröna och gillar den skarpt men i detta fallet så välj den blå då det där ingår 2 batterier och priset är väldigt bra.
 
peternicklas skrev:
Beror ju lite på vad de menar med att borra i betong. Ska man borra upp till 10 - 12 mm. så funkar det bra med en kombo. I en lägenhet har jag svårt att se ett behov för större hål i betong, finns behovet köper man en maskin avsedd för detta. Har en DeWalt 925 som funkar bra för mindre hål dock så åker den stora DeWalten fram om det krävs stora hål.
Det är sant. Jag tänkte mest att jag inte skulle vilja vara utan borrhammare i ett betonghus, medan slagborren funkar helt ok i exvis tegel. Samtidigt skulle jag inte vilja dra gipsskruv med en onödigt tung maskin, så jag skippar gärna slagen i min skruvdragare.

Jag skulle helst inte vilja medge det, men en kombination av en ok borrskruvdragare (utan slag) och en dassig slagborrmaskin (Alpha tools, som vägrar dö) funkar väldigt bra för mina lägenhetsbehov. Jag skulle med andra ord skaffa två maskiner, och lägga krutet på en lättare borrskruvdragare och köpa en dassig klassisk trådad borrmaskin för några hundralappar.
 
Helioz skrev:
Har själv den gröna och gillar den skarpt men i detta fallet så välj den blå då det där ingår 2 batterier och priset är väldigt bra.
Jag har en äldre variant av den gröna där det ingick två batterier. Även som hemmafixare kan det vara väldigt skönt att ha två batterier så man inte blir tvungen att ta en paus när man inte vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.