D09 skrev:
Hade ju önskat att man skulle kunna tippa mer, men det kanske skulle skada övriga konstruktionen?
Edit : Klaga nu inte på min lastsäkring ;)
Jag har en tiki treiler med samma konstruktion. Dvs, lamp- och skylt arrangemanget undertill, och det hindrar att man fäller ordentligt.
Jag gissar att det är en kostnadsfråga, men det förtar nyttan av att kunna fälla...
 
D09 skrev:
Hade ju önskat att man skulle kunna tippa mer, men det kanske skulle skada övriga konstruktionen?
Frågan är vad man skall använda tippen till. I mitt fall tippar jag flaket för att kunna köra upp gräsklipparen. Med brantare vinkel hade det absolut inte gått, hjulen slirar redan nu när flaket är blött.

Har man inte någon form av vevmekanism för tippen (vilket jag inte har) har man dessutom ett annat problem. Med last som inte är perfekt fördelad det vanligen alldeles för tungt att tippa ner/upp flaket eller att ens kunna lossa spärren.

I fallet med min gräsklippare har jag sådan tur att jag kan tippa upp flaket genom att ställa mej längst fram, men det är verkligen på gränsen att det går.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Har även jag en fällbar Tiki trailer och dom enda gångerna det har varit till nytta att fälla hos mig är dom gångerna när grabbens moppe gick sönder eller när jag köpte fyrhjulingen.
 
Gjorde som så att när vi bytte skiva på vår vagn så skar vi upp bitar av dem gamla och skruvlimmade som förstärkningarunder den ordinarie skivan. Sen bultade vi några lastögglor genom båda skivorna plus en redig metallbricka under det.

Det har funkat riktigt bra för de behov vi har och ingen har klagat på det så här långt i alla fall
 
Micro skrev:
Har även jag en fällbar Tiki trailer och dom enda gångerna det har varit till nytta att fälla hos mig är dom gångerna när grabbens moppe gick sönder eller när jag köpte fyrhjulingen.
Hur hög kärra har du?
Våra fyrhjulingar kör vi upp utan tipp eller ramper.
 
peternicklas skrev:
Nja, de obromsade släpen har mycket sämre axlar än de bromsade. Franförallt hjullager bytas det ofta på de obromsade släpvagnarna. Allt enligt killarna på bilprovningen.
Nja, nu kanske vi inte ska klumpa ihop alla obromsade släp i en kategori. Visst finns det lågprisvarianter med sämre komponenter men köper man ett "riktigt" bromsat släp så är det riktiga grejer.
Detta med hjullagren är sant att dom oftare går sönder, men det beror framförallt på att lagren inte torkar ut med hjälp av värmen från bromsarna. Därför har många "riktiga" obomsade släp vattentäta lager, samma typ som sitter på båttrailers.
Förvisso kan även en sådant lager rasa pga trasig packbox...:mad:
 
Nimajneb skrev:
Nja, nu kanske vi inte ska klumpa ihop alla obromsade släp i en kategori.
Nä, men nästan alla. Vågar nog påstå att de flesta som köper obromsat gör det av ekonomiska skäl, och då blir det sällan top-of-the-line.
Fast bromsade är allt annat än underhållsfria. Fan så mycket vi bytt på vårt...
 
ullberg
Nimajneb skrev:
Visst finns det lågprisvarianter med sämre komponenter men köper man ett "riktigt" bromsat släp så är det riktiga grejer.
"Riktigt" obromsat antar jag det skulle varit?
 
peternicklas
Norrhyttan skrev:
Nä, men nästan alla. Vågar nog påstå att de flesta som köper obromsat gör det av ekonomiska skäl, och då blir det sällan top-of-the-line.
Fast bromsade är allt annat än underhållsfria. Fan så mycket vi bytt på vårt...
Min bromsade Anssems är nu 10 år gammal. Har inte bytat något på den, besiktigat UA varje gång. Pappa har en obromsad Dansk släp, byter hjullager varje år. Så visst är det ett samband mellan pris och kvalitet.
 
Norrhyttan skrev:
Hur hög kärra har du?
Våra fyrhjulingar kör vi upp utan tipp eller ramper.
Tror den är ca 45cm från backe till golv men jag hade ingen 4 hjuls driven utan en enkel vägmaskin bara.
Grabbens moped var en stor crossmodell som var hopplös att lasta utan att fälla vagnen.
 
Får väl se i år om besiktningen säger något då min ska besiktigas igen (tror det blir blankt som vanligt).
Den är 9 år nu och inte ens glödlamporna har bytts på den och inga hjullager har det varit tal om någon gång.
Köpte obromsad för att slippa att mecka med bromsar som kärvar eller tar ojämt och det var inte pga. priset då jag har en av säljarna på ett stort släpvagnsföretag som granne.
 
ullberg skrev:
"Riktigt" obromsat antar jag det skulle varit?
:surprised: ......
 
D09 skrev:
Dum fråga

Säkerhetsvajern på en vanlig kärra slår på ju bromsen.

Men har min vajer endast funktionen att kärran ska släpas efter om den skulle hoppa av?
Lite off-topic men...
Besiktigade min obromsade Tiki-kärra förra veckan och frågade då om säkerhetswiren. Svaret var att den inte behövs på ett obromsat släp.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Redigerat:
iSnobben skrev:
Hoppar på tråden då jag också går i lite släpvagnstankar. Har tittat på den här varianten från Fogelsta/Brenderup [länk]

Eller med lite större flak C275
[länk]

Någon som har erfarenhet? Har liknande behov som TS.
Det är tikki 265 som jag äger dock ner reggad till 650 kärra .
Fungerar för vanligt hus behov (köra ris , skräp ,mopeder .möbler ,mm)
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.