73 751 läst · 230 svar
74k läst
230 svar
Obromsade släpvagnar
Jag har en tiki treiler med samma konstruktion. Dvs, lamp- och skylt arrangemanget undertill, och det hindrar att man fäller ordentligt.D09 skrev:
Jag gissar att det är en kostnadsfråga, men det förtar nyttan av att kunna fälla...
Frågan är vad man skall använda tippen till. I mitt fall tippar jag flaket för att kunna köra upp gräsklipparen. Med brantare vinkel hade det absolut inte gått, hjulen slirar redan nu när flaket är blött.D09 skrev:
Har man inte någon form av vevmekanism för tippen (vilket jag inte har) har man dessutom ett annat problem. Med last som inte är perfekt fördelad det vanligen alldeles för tungt att tippa ner/upp flaket eller att ens kunna lossa spärren.
I fallet med min gräsklippare har jag sådan tur att jag kan tippa upp flaket genom att ställa mej längst fram, men det är verkligen på gränsen att det går.
Gjorde som så att när vi bytte skiva på vår vagn så skar vi upp bitar av dem gamla och skruvlimmade som förstärkningarunder den ordinarie skivan. Sen bultade vi några lastögglor genom båda skivorna plus en redig metallbricka under det.
Det har funkat riktigt bra för de behov vi har och ingen har klagat på det så här långt i alla fall
Det har funkat riktigt bra för de behov vi har och ingen har klagat på det så här långt i alla fall
Nja, nu kanske vi inte ska klumpa ihop alla obromsade släp i en kategori. Visst finns det lågprisvarianter med sämre komponenter men köper man ett "riktigt" bromsat släp så är det riktiga grejer.peternicklas skrev:
Detta med hjullagren är sant att dom oftare går sönder, men det beror framförallt på att lagren inte torkar ut med hjälp av värmen från bromsarna. Därför har många "riktiga" obomsade släp vattentäta lager, samma typ som sitter på båttrailers.
Förvisso kan även en sådant lager rasa pga trasig packbox...
Nä, men nästan alla. Vågar nog påstå att de flesta som köper obromsat gör det av ekonomiska skäl, och då blir det sällan top-of-the-line.Nimajneb skrev:
Fast bromsade är allt annat än underhållsfria. Fan så mycket vi bytt på vårt...
Min bromsade Anssems är nu 10 år gammal. Har inte bytat något på den, besiktigat UA varje gång. Pappa har en obromsad Dansk släp, byter hjullager varje år. Så visst är det ett samband mellan pris och kvalitet.Norrhyttan skrev:
Får väl se i år om besiktningen säger något då min ska besiktigas igen (tror det blir blankt som vanligt).
Den är 9 år nu och inte ens glödlamporna har bytts på den och inga hjullager har det varit tal om någon gång.
Köpte obromsad för att slippa att mecka med bromsar som kärvar eller tar ojämt och det var inte pga. priset då jag har en av säljarna på ett stort släpvagnsföretag som granne.
Den är 9 år nu och inte ens glödlamporna har bytts på den och inga hjullager har det varit tal om någon gång.
Köpte obromsad för att slippa att mecka med bromsar som kärvar eller tar ojämt och det var inte pga. priset då jag har en av säljarna på ett stort släpvagnsföretag som granne.
Lite off-topic men...D09 skrev:
Besiktigade min obromsade Tiki-kärra förra veckan och frågade då om säkerhetswiren. Svaret var att den inte behövs på ett obromsat släp.
Hoppar på tråden då jag också går i lite släpvagnstankar. Har tittat på den här varianten från Fogelsta/Brenderup http://www.blocket.se/ostergotland/Slapkarra_Thule_FS1425_med_natgrind_39405357.htm?ca=11
Eller med lite större flak C275
http://www.blocket.se/ostergotland/Slapkarra_Tiki_C265_C275_med_natgrind_39405482.htm?ca=11
Någon som har erfarenhet? Har liknande behov som TS.
Eller med lite större flak C275
http://www.blocket.se/ostergotland/Slapkarra_Tiki_C265_C275_med_natgrind_39405482.htm?ca=11
Någon som har erfarenhet? Har liknande behov som TS.
Redigerat:
Det är tikki 265 som jag äger dock ner reggad till 650 kärra .iSnobben skrev:
Fungerar för vanligt hus behov (köra ris , skräp ,mopeder .möbler ,mm)