Jäderberg skrev:
5000??? Jag köpte på Plantagen och diameter på kronan är ca 50 cm (den är inte rund), kostnad 599kr
Ursäkta var inte helt tydlig, diametern på stammen 1 meter upp. (Inte mycket till träd med 16cm diameter på kronan)

Tror att de sa att trädet var ca 3m högt. Har inte varit och tittat på hos dem men de har bara träd. Svårt att få ett grepp om hur stort det är. Men vi vill satsa lite för att få ett lite kraftigare träd.
 
Oldboy skrev:
Nu är alla bokar underbart limegröna. :cool:
Visst heter det lindblomsgrön :)

Det målade vi väggarna med i min första "riktiga" lägenhet.
Det blev vår året runt!
 
Farfalle skrev:
Men hur stor var diametern på stammen? 16 cm är ett stadigt och skapligt gammalt träd så 5000 låter inte helt osannolikt.

Hittade mig en fantastiskt fin hängblodbok på en plantskola idag, toppympad och allt. Strax under 2000 skulle de ha för det och hade det inte varit för att utrymme saknades i fordornet hade det fått följa med hem. Kanske lika bra det, regnet gör mig inte så sugen på att gå ut och gräva just nu.

För övrigt var det en underbar känsla att gå omkring i en riktig plantskola och inte någon av de där stora kedjorna. Stort utbud av massa roliga växter och varianter med tillhörande kunnig personal. Hade det inte varit för vädret och mina inte riktigt lika imponerade följeslagare hade jag nog promenerat omkring någon timme till :surprised:
Ha ha :eek: menade du stammen? sorry. Inte tjock alls. Jag har valt att köpa ett litet träd då jag vill vara med hela vägen och se det växa upp. Jag kan greppa om stammen med en hand.
Håller med dig till fullo vad gäller plantskolor, de stora kedjorna är ju inte direkt inspirerande eller roliga. Personalens kunnande är också tyvärr undermålig. Tyvärr har vi inte så många plantskolor runt i vårt område men i Bäsna några mil från mig är det helt underbart att vandra omkring, njutbart.
 
Redigerat:
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
AnneFi
Oldboy skrev:
Nu är alla bokar underbart limegröna. :cool:
Aldrig som en acer (valfri sort) aureum.

Blir förövrigt irriterad när jag letar silverpäron och bara hittar toppympade sådana på ca 1 meters höjd.
Vad ska jag med en sån liten käpp i trädgården till? Jag vill ha träd som växer sig stora och syns och ger mig skugga.
 
Idag har det tillkommit en öppning i gräsmattan för den ännu ej inköpta hängblodboken (lampan ska bort, eller ja, det mesta på bilden ska bort egentligen :p). Och så har jag plockat maskrosor. I ösregn. Utan regnkläder eller något sådant. Grannarna måste ha trott att jag blivit tokig.

20140508_200226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klipparen stod inte i sin laddstation i morse, hittade den ute i trädgården där den stannat. Märkligt tyckte jag och vände på den.
Klipparen hade fastnat i klipparen kan man ju säga, så går det när man slarvar med sina redskap och inte plockar undan efter sig.
Saxen satt stenhårt fast i kniven, gick inte att få loss utan att skruva isär saxen. Klipparen går nu fint igen, fick bara vässa kniven lite.
Foto0452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pelleprognos skrev:
Klipparen stod inte i sin laddstation i morse, hittade den ute i trädgården där den stannat. Märkligt tyckte jag och vände på den.
Klipparen hade fastnat i klipparen kan man ju säga, så går det när man slarvar med sina redskap och inte plockar undan efter sig.
Saxen satt stenhårt fast i kniven, gick inte att få loss utan att skruva isär saxen. Klipparen går nu fint igen, fick bara vässa kniven lite.
[bild]
Men det är ju en slags klippare iallafall.
 
Hemmakatten
Köpt en liten äkta palm idag. Får stå i kruka på uteplatsen i sommar och i badrummet under vintern.
 
bor nära rångedala plantskola så var där och köpte Sarah bernhard pioner, några buskar hallon och en stor kärleksört som jag har fått ner i jorden :)
 
Ah, de är fina, stora blommor och luktar gott. (Sarah bernhard pioner)
 
  • Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
Efter två veckors regnande var det äntligen uppehåll. Gick en runda för att se allt som växer, första våren i denna trädgård, spännande att se vad som kommer upp. Hittade Kaprifol liggandes i ett stort område bland flera års tallbarr. Drog fram massa långa rankor o sitter nu o funderar på hur jag ska fästa dem o låta dem växa uppåt o inte utmed backen.
 
Besökt Liseberg och deras trädgårdsdagar. Några dahliaknölar fick följa med hem. En försäljare lyckades nog sälja in en Robomow hos min sambo också.
 
Klippt gräset och svurit på mossan , önskade ett tag att det fanns grön asfalt , hatar att klippa gräs.:D
 
Gick ett varv med ättikssyra igår kväll, väderprognosen såg ju bra ut med uppehåll. Säkert. Regnade i morse så det dryga tre liter jag duschade ut så fint känns ogjorda...
 
Var "duschar" du ättiksyra och varför?

Skall du odla ättiksgurka :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.