Hej,

Har egen brun samt hydropress på 60 liter. Under några månader har jag haft problem med att det tar lång tid att fylla hydropressen.

Hur tar jag reda på om det är pumpen som börjar bli dålig? Det är en Grundforss -10 så det vore själva f...
 
Om du spolar en längre stund, säg 1h, slutar det spola alls då? Mest för att utesluta torrt i brunnen...
En annan grej är fasföljden om det är en 3fas pump, kontrolleras genom att växla 1 och 3 fasen i kopplingsdosan. Men gör det bara om du känner dig hemma på såna jobb.
 
Jag har aldrig lyckats tömma brunnen tidigare inte ens under torrperioden förra året. Men jag ska dubbelkolla detta i morgon bitti då brunnen borde vara full.

Fasen borde väll inte ändra sig av sig själv. Hade det problem i början men det är åtgärdat. Hydropressen fylldes då på några sekunder.
 
Då låter det udda.
Har du möjligen en avtappning innan hydropress och fördelare? Så kan du provspola direkt från brunnen. Alt koppla loss slangen från brunnen och bara spola på backen. Då får du en bild av flöder direkt från pumpen.
Annars är det bara att lyfta pumpen och kolla så silarna inte är igensatta. tar någon timme att göra om man är två.
 
Jag har en avtappning mellan pump och hydropress. När hydropressen är full är det bra skjuts i flödet. Fyller en hink på några sekunder.

Jag har aldrig lyft en pump någon gång. Behöver jag inte ert specialverktyg för att koppla loss den? Vart löper jag det.
 
Verktyget är en rörbit på 2m med R25 eller R32 gänga i änden. Den kan man gänga på adaptern som sitter i brunnen och lyfta hela paketet.

Sidan 31 finns det en bra illustration:
http://www.exakta.se/x-online/rinkaby_ror/katalog_28/#/1/

Såvida du har inte har brunnstoppen frostfritt, då kan det finnas andra lösningar.
 
Innan man börjar dra upp pumpen. Kan det vara något annat? Typ tryckvakten som inte startar alla faser?
 
Då skulle det inte komma något alls.
Har du några andra ventiler på vägen som kan vara igensatta, filter etc?
Om du lyssnar i brunnen när det pumpar, skvalar det då kanske? Finns ju en packning i brunnsgenomföringen som kan gå sönder. Är nog rätt ovanligt, men man vet aldrig.
 
Vad är pumpens maxtryck, och vad är trycket satt till i tryckvakten?
Kan det vara så att pumpen har svårt att komma upp i inställt maxtryck på tryckvakten?
 
Ang testet du gör med avtappningskranen. Såvida det inte sitter en backventil mellan hydropressen och kranen så kommer ju vattnet att komma från hydropressen och då säger ju inte testet så mycket om pumpen.
Tänk också på att de flesta pumpar ger ett mycket större flöde vid lite motstånd jämfört med när de jobbar vid stor lyfthöjd.
Stoppar pumpen överhuvudtaget vid stopptrycket på tryckströmbrytaren? Det kan vara brytare som spökar. Ta loss den och kolla så att den inte är igensatt med skräp. Det finns ett litet hål där den ansluts mot tryckledningen. I det hålet kan det sitta skräp.
 
Jag ska kolla tryckbrytarens av och påslag. Pumpen jag har är en grundfos MS402
 
På 2,7 av 4,3
 
Jag stängde av och på några gånger. Känns som om den blev bättre!?
 
När jag har två kranar på orkar pumpen inte fylla på vatten. Trycket i hydropressen minskar lite lite i taget.
 
Ms402 är beteckningen på motorn i pumpen. Pumparna brukar heta SP xxx.
Kan du testa att sänka stopptrycket lite och se vad som händer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.