Tål inte rotorn slagen?
 
MathiasS skrev:
Tål inte rotorn slagen?
Nej, den är inte gjord för belastningen som blir av hammare. Visst går det bra kortare stunder men absolut inget att rekommendera. Man har ju bl.a olika sorters fett till hammare och rotor, det slag och värmetåliga fettet till hammaren är för segt och tjockt för rotorn. Så rotor är helt enkelt inte gjord för påfrestningarna, vare sig den är i oljebad eller fettsmord.
Samma gäller eg för tjälkrok också, ska man köra med rotorn på får man va väldigt försiktig, brytkraften blir stor och brytpunkten förskjuts med rotor på.
Kör du sönder rotorn med hammaren på blir det ett jävla meck att koppla isär dom också.
 
Freddex skrev:
Rotor och hammare! Lite vågat :)
Håller med om att det är vågat. Men Åkerman är ju helrätt i alla fall :)
 
Kanske det funkar för att det är sandsten, spettet går igenom som en varm kniv i smör. Hålet på bilden spettade dom upp på mindre än en dag (jag var inte hemma, så det kanske var ändå kortare).
 
-RB- skrev:
Håller med om att det är vågat. Men Åkerman är ju helrätt i alla fall :)
Noterade också det. Kan ju vara så att den gamle trotjänaren och rotorn numera är en enda enhet :) Inte var dag man ser en H7:a i aktiv tjänst.


mycke_nu skrev:
Kanske det funkar för att det är sandsten, spettet går igenom som en varm kniv i smör. Hålet på bilden spettade dom upp på mindre än en dag (jag var inte hemma, så det kanske var ändå kortare).
Jo allting går, tills det inte går längre :) Indexatorn är ju lite robustare men jag hade inte chansat. Tänk när packningar och slangar ryker och det är hydraulolja i hela trädgårn :/
 
Idag ska det grävas ner slang till fiberinstallationen. Måste ni gräva själva? frågar alla, vad jobbigt! Nej, det handlar om mindre än tre meter gräsmatta där berget ligger 30 cm ner, sedan får den ligga löst under 1,5 meter trädäck och så fästas längs fasade 2 meter och sedan in på krypvinden.
 
Satt ut nivåpinnar och markerat på väggen hur högt jag skall flyta.

ImageUploadedByByggahus.se1399742780.835628.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon förmiddag kommer min pappa och kör vispen. Då är det dags att flyta.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Målat klart två väggar på huset! Nu är det bara två sidor kvar, sen är huset grått istället för gult.

Har dessutom påbörjat trappan ned från nya altandörren. Tur att det finns färdiga vagnstycken.
 
D09
Hämtat/köpt en släpkärra ( fast en del säger att den inte är riktig 😆 )

tog med ett hemlass med spillträ och slängde in det i vedboden.
 
Målat sketatradiga ramkonstruktioner till min hylla i pannrummet. Insåg nu ikväll att den nya burken färg jag fått tag på var övermålningsbar efter 6 timmar, inte 16 som den förra burken. Det gjorde ju tyvärr att jag var "tvungen" att måla en vända till ikväll för att därmed tidigarelägga slutmonteringen en dag.

Sprang en vända till tippen med en rullebör mög oxo. I
 
Köpt studsmatta 😱
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
LillaHon skrev:
Köpt studsmatta 😱
Ställ den i tomtgräns och ge barnen godis och redbull 👍
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
D09 skrev:
Ställ den i tomtgräns och ge barnen godis och redbull 
Och glöm inte bjuda in traktens alla ungar.
Be dem ta med sina hundar också :)
 
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
D09 skrev:
Ställ den i tomtgräns och ge barnen godis och redbull 👍

..och boka en rullstol så allt är förberett för det första benbrottet......
 
D09 skrev:
Ställ den i tomtgräns och ge barnen godis och redbull ��
ROTFL! Du menar att LillaHon ska spawna ytterligare tio trådar om grannar som är missnöjda med omgivingens studsmattor :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.