63 344 läst · 83 svar
63k läst
83 svar
Renovering av Zundapp KS50 (moped)
Påminner mig om min klasskompis som hoppade upp på sin parkerade Puch Dakota precis som man hoppar bock (bakifrån mopeden) , när han landade stilfullt mellan sadel och tank och gled av så vacker kritvit i ansiktet med klämda kulor.
Själv är jag inte sugen på att renovera mopeder mer nu då jag har haft ett par jobbiga år med barnens mopeder och dessa renoveringar och reparationer.
Det kanske blir igen när jag närmar mig pensionen.
Det kanske blir igen när jag närmar mig pensionen.
Puch Dakota... Ville bara ha en puch dakota när det begav sig men fick nöja mig med en tråkig Puch Montana och sedan en Yamaha FS-1. Har fortfarande ett litet frö av habegär för Dakotan....Micro skrev:
Ikväll har jag måttat och modifierat ett par motorbågar som ska få ta plats på skapelsen.
På bilden kan man oxå se motorn som ska bli framtidens drivkälla, en original tysk K80 från -82, dessa motorer är betydligt modernare än de "vanliga" zundappmotorerna som i stort sett var likadana från -60 talet och fram. Största skillnaden, förutom att det är en 80 kubikare, är att det är en betydligt mycket mer lättjobbad femväxlad låda. Självklart ska även motorn genomgå en total översyn innan allt är klart.
På bilden kan man oxå se motorn som ska bli framtidens drivkälla, en original tysk K80 från -82, dessa motorer är betydligt modernare än de "vanliga" zundappmotorerna som i stort sett var likadana från -60 talet och fram. Största skillnaden, förutom att det är en 80 kubikare, är att det är en betydligt mycket mer lättjobbad femväxlad låda. Självklart ska även motorn genomgå en total översyn innan allt är klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
K80 motorerna använder original ett motorfäste under motorn istället för på ovansidan som KS50, jag behöver alltså ett sådant underliggande motorfäste. Ett alternativ är att köpa ett och ett annat är att tillverka det själv och samtidigt få lite kvalitetstid med maskinerna i verkstan
Efter lite svarv, fräs, svets och bläster så återstår nu bara lack och gummibussningarna.
Efter lite svarv, fräs, svets och bläster så återstår nu bara lack och gummibussningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det lutar åt det senare, det verkar vara mer regel än undantag att alla gamla entusiastzundapps är trimmade och jag har aldrig hört talas om att någon fått böter, men säker kan man ju så klart inte vara.corre skrev:
Jag har inga planer på buskörning även om den kommer gå mer än 30km/h.
Garaget/verkstan stog högt på priolistan när vi började bygga för två år sedan. Arkitekten (frugan) fick svära mer än en gång över att få till planlösningen då jag vägrade kompromissa om golvytan i garaget. Jag ska dock inte stick under stolen med att jag är mycket nöjd med resultatetmexitegel skrev:
Härligt projekt Själv började jag med en Puch Florifda sen en dakota för att sedan ta steget till kungen Zundapp KS 50 med pinnastyre långpuda o släde. Har oxå ett projekt i garaget som avstannat och tar plats men det är aningen nyare. Sonens Peugot scooter som piffats til från 1999l och bara saknar lack i skrivande stund. Nu blev man ju en aning sugen igen. På min tid (1970) var det vanligt att man stoppade en KS100 i Zundapp ramen..blev bra drag av de.
Hittade en bild på ett hopkok jag byggde 1970 samt sista bygget jag kör på än från 1988..Lite mer kubik i sista varianten dock Sacs motor 50cc i första med jackad kolv och den Amerikanska hembyggda 1580
sista ja förutom då Peugoten som ska bli klar innan pensionen..
1970
2014
same same but different
Hittade en bild på ett hopkok jag byggde 1970 samt sista bygget jag kör på än från 1988..Lite mer kubik i sista varianten dock Sacs motor 50cc i första med jackad kolv och den Amerikanska hembyggda 1580
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1970
2014
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
same same but different
Idag har svingarmen fått sig en översyn innan den kan blästras, de har små fästöron (för kedjesträckare) som ofta har blivit skadade eller bryts lös med åren. På min svingarm hade det ena fästörat bytts ut och det såg inte riktigt så bra ut som jag önskade.
Efter att den gamla reparationen kapats bort och lite trixande med bockning av ett nytt så kunde det svetsas fast.
Efter att den gamla reparationen kapats bort och lite trixande med bockning av ett nytt så kunde det svetsas fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipset, jag var dock lite skeptisk mot att slabba med kaustiksoda så jag testade biltemas färgborttagningsmedel. Jag är faktiskt imponerad av resultatet, på 5 timmar har den nu löst upp den mycket hårda och tjocka lacken som min bläster hade stora problem med.imported_Benno skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fina vädret har gjort att jag haft yttre tjänst i form av murningsarbete för en grund till ett uthus.
Jag har i alla fall hunnit med att blästra tanken plåtren, det var inte gjort i en handvändning då det inte var mindre än 5 lager lack på den. Där under fanns också resterna av en dassig krombeläggning som jag ville matta ner få mycket som möjligt för att den nya grundfärgen ska fästa bra. För säkerhets skull har jag dessutom köpt slipgrund som är lämplig att läggas på den här typen av ytbeläggningar.
Men innan slipgrunden läggs så måste ett gäng små bucklor spacklas.
Jag har i alla fall hunnit med att blästra tanken plåtren, det var inte gjort i en handvändning då det inte var mindre än 5 lager lack på den. Där under fanns också resterna av en dassig krombeläggning som jag ville matta ner få mycket som möjligt för att den nya grundfärgen ska fästa bra. För säkerhets skull har jag dessutom köpt slipgrund som är lämplig att läggas på den här typen av ytbeläggningar.
Men innan slipgrunden läggs så måste ett gäng små bucklor spacklas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dåligt med uppdateringar på sistone.
Jobb med ett uthus och lite minisemester har tagit en del tid, men jag har faktiskt jobbat en del med mopeden oxå.
De flesta detaljer har blästrats färdigt och fått ett lager 2-k slipgrund, fälgarna med tillhörande detaljer har även våtslipats och lackats metallic + 2k klarlack så dom är färdiga, färgvalet blev Volvo 426 silver metallic som jag tycker passar bra till fälgarna.
En leverans från tyskland dök upp med nya slangar och fina landsvägsdäck, givetvis en storlek bredare däck bak än fram
Förutom detta så har jag fixat motorbågar till ramen, jag tycker Zundapp 517-serien blir mycket snyggare och häftigare med motorbågar, dessutom ska jag använda dem för att skruva det undre motorfästet i.
Jobb med ett uthus och lite minisemester har tagit en del tid, men jag har faktiskt jobbat en del med mopeden oxå.
De flesta detaljer har blästrats färdigt och fått ett lager 2-k slipgrund, fälgarna med tillhörande detaljer har även våtslipats och lackats metallic + 2k klarlack så dom är färdiga, färgvalet blev Volvo 426 silver metallic som jag tycker passar bra till fälgarna.
En leverans från tyskland dök upp med nya slangar och fina landsvägsdäck, givetvis en storlek bredare däck bak än fram
Förutom detta så har jag fixat motorbågar till ramen, jag tycker Zundapp 517-serien blir mycket snyggare och häftigare med motorbågar, dessutom ska jag använda dem för att skruva det undre motorfästet i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ikväll kände jag att jag ville svarva nåt, det var nån vecka sen sist
Eftersom bussningarna till svinggaffeln bak var sopslut så kändes det som ett bra objekt. Jag hittade en stump lagerbrons/oljebrons på jobbet och sen var det bara att sätta igång, lite halvskumt material att skära i men det gick bra ändå. Tillsammans med en ny axel så borde det där bli glappfritt och bra.
Eftersom bussningarna till svinggaffeln bak var sopslut så kändes det som ett bra objekt. Jag hittade en stump lagerbrons/oljebrons på jobbet och sen var det bara att sätta igång, lite halvskumt material att skära i men det gick bra ändå. Tillsammans med en ny axel så borde det där bli glappfritt och bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder