Visst kan du välta om du kör i terräng. Jag menade en vägreggad laglig hjuling. Min gör det definitivt inte och då är den ändå ostrypt.
 
S
Tobbe_74 skrev:
Visst kan du välta om du kör i terräng. Jag menade en vägreggad laglig hjuling. Min gör det definitivt inte och då är den ändå ostrypt.
en vägreggad laglig hjuling kan också tippa runt. just därför som jag inte jobbar så mycket just nu
 
Tobbe_74 skrev:
Visst kan du välta om du kör i terräng. Jag menade en vägreggad laglig hjuling. Min gör det definitivt inte och då är den ändå ostrypt.
Min gamla Can-Am lyfter framhjulen om man ger fullt från låg hastighet, oavsett underlag. Och då är det ändå en gammal 800. Finns många betydligt piggare på marknaden idag, och det inspirerar förstås en och annan till stordåd (jag är för gammal, och håller mig helst på alla fyra).
 
Aj då det var inte bra. Då hade jag fel. Körde du i brant terräng eller på plan asfalt?
 
Redigerat:
D09
SBH skrev:
en vägreggad laglig hjuling kan också tippa runt. just därför som jag inte jobbar så mycket just nu
Det lät inget vidare
 
S
D09 skrev:
Det lät inget vidare
jorrå. bara roligt tills det sluta. sen var det bara bra. jag var mycket ute på byggena och inte mycke på kontoret.
och knäet var inte bra från början.
nu är det bara lönearbete, bygginstruktioner, byggplanering och vilket som är så tråkigt att göra, att ta emot säljare.
 
SBH skrev:
...nu är det bara lönearbete, bygginstruktioner, byggplanering och vilket som är så tråkigt att göra, att ta emot säljare.
Låt säljarna bjuda dig på lunch i stället, så blir det lite roligare :)

Glasmästarlunch kallar vi det i Göteborg.
 
S
KnockOnWood skrev:
Låt säljarna bjuda dig på lunch i stället, så blir det lite roligare :)

Glasmästarlunch kallar vi det i Göteborg.
det bästa med säljarmöte är när man får vara produkttestare. någon ny kyl/frys eller spis/ugn.
 
För många år sedan var jag på Nya Zeeland och jobbade runt på farmer. Det vanligaste arbetsfordonet var quad, (Atv) och de absolut vanligaste skade- och dödsolyckorna bland lantbrukarna var med quad inblandade och då främst vältolyckor. Jag körde VÄLDIGT mycket quad när vi var ute och jobbade och det är ett otroligt användbart fordon, men farligt om man inte kan köra. I stort sett alla fyrhjulingar jag körde hade ett en båge eller ett högt T monterat bak på quaden. ROPS kallas det. (Roll Over Protection Structures). Ingen gnällde över det, tvärtom verkade det som, eftersom det faktiskt räddar liv och hälsa. Jag välte själv ett par gånger, och ena gången skyddade bågen mig definitivt från att bli skadad eftersom jag inte fick quaden över mig. En av anledningarna till att så många välter tror jag i och för sig beror på terrängen. Jag körde i stort sett alltid antingen upp, ned eller på tvären. Så här ser det knappast ut i Sverige:
http://maxa.maf.govt.nz/sff/about-p...overed-slope-at-bonavaree-farm-obj37645-1.jpg

Jag tycker också att det borde vara krav på någon sorts rullskydd här. Det skulle garanterat minska olyckorna.
Och för att sticka ut hakan lite tycker jag att de borde förbjudas att köras på allmän väg i annat syfte än som arbetsredskap. I höga farter är de livsfarliga. Nu har jag förvisso inte kört någon quad avsedd för väg, men fysikens lagar tror jag inte gör något undantag där.
Och för att förekomma så anser jag inte tvåhjulingar lika farliga.
 
Redigerat:
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Jag tror tyvärr att 2 hjulingar är farligare (med motor alltså) .
Med dagens effekt och hastighet på motorcyklar samt att många får horn i pannan när det är dags att plocka ut dom från vinterförvaringen gör att dom blir farliga i trafiken.
Det är nog inte helt fel att ha 4 hjulingar enbart till arbetsfordon som dom nog är avsedda till men en rejäl utbildning i terrängkörning vore nog inte helt fel för att få köra dessa.
 
knipo skrev:
Och för att förekomma så anser jag inte tvåhjulingar lika farliga.
Eeh? Olyckor med motorcyklar är knappast ovanligt, och tack vare de höga hastigheter en modern hoj inbjuder till så blir utgången alldeles för ofta tragisk.

En stor anledning till många fyrhjulingsolyckor (nu spekulerar jag utifrån egna erfarenheter) kan nog vara att folk kör dem som de vore bilar eller motorcyklar. De kör alltså för fort. En fyrhjulsdriven hjuling med grova terrängdäck och lång fjädringsväg är direkt värdelös i högre hastigheter. Ändå går många av dem riktigt fort. Jag har ingen aning om hur fort min Can-Am går, men att krama upp den i 100 blås är inte speciellt svårt i alla fall. Men jävligt olämpligt, åker man 100 på asfalt får man passa sig hela tiden, den vill åt alla håll. En nysning räcker för att braka av vägen.
Åker jag 100 på min motorcykel känns det däremot otroooligt långsamt. Samma sak gäller förstås för bil, där du dessutom sitter säkert och skyddat.
 
Att hantera en tvåhjulig motorcykel i höga eller måttligt höga hastigheter är väldigt mycket lättare och säkrare än med en fyrhjulig motorcykel. Vid körning med en fyrhjuling är tyngdpunkten högre och det är således lättare att välta eller slå runt vid en sväng. Med en tvåhjulig motorcykel kan du luta dig in mot svängen och få ned centrifugalkraften i marken, det kan du inte på samma sätt med en fyrhjuling. Kör man för fort in i en kurva med en fyrhjuling kommer den att välta utåt och man kastas av, i värsta fall få fyrhjulingen över sig. Jag TROR att många olyckor med fyrhjulingar beror på att föraren kört för snabbt in i en kurva och sedan kastats av.
 
D09
sen är det väldigt mycket alkohol inblandat i olyckorna med atv, har för mig att i 60% av fallen var alkohol inblandat... eller så var det 60% av dödsolyckorna..
 
När jag läste ditt inlägg igen Norrhyttan såg jag att vi nog tycker samma sak, att fyrhjulingar är farliga i högre hastigheter. Och det du skriver i näst sista meningen tycker jag visar skillnaden mellan två- respektive fyrhjulingar:

"Åker jag 100 på min motorcykel känns det däremot otroooligt långsamt."

Och hastigheten är, som du skriver, nästan alltid avgörande.
Alkoholen är också en bidragande orsak till olyckor, men det är en annan sak.

Fast jag måste erkänna att jag gärna vill ha en fyrhjuling. Ploga snö, asa bort saker med, transport vid julgranshuggningen :) mm. Och jag tycker det är roligt att köra, men skulle aldrig sätta mig på den och köra på vägen med.
 
Jag har fyrhjuling och åker även väg, dock bara som transport. Det är inga som helst problem, man behöver ju faktiskt inte köra fullt skaft hela tiden.
Känner man sitt fordon och förstår begränsningarna minimerar man riskerna, oavsett vilken fordonstyp det är.
 
  • Gilla
bev och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.