agehall skrev:
Ursäkta, men nu har du ute och cyklar. Min OF2200 (som är den fräs man vill ha i fräsbordet) går utmärkt att veva upp och byta fräs på när den sitter i bordet.
Förlåt om jag trampade på några tår, jag menade inte att festis inte klarade av det utan att det här alternativet ger mig ivf till 75%(vetenskapliga procent) av vad festoolen har att erbjuda men med ett pris som är nästan en fjärdedel. Känns som att det tar bort festoolen ur ekvationen. Jag har snickeri som en hobby, ibland får man helt enkelt nöja sig med det "nästbästa" eller ibland t.om bland det sämsta(mina stämjärn är en sorlig historia).

Tack för alla inputs köra forumiter, börjar faktiskt luta mot en Triton och en makita sänksåg med två skenor. Nu skall det jagas deals på nätet för att försöka få det så förmånligt som möjligt, nu blir frugan glad när jag varit ute i garaget hela dagen för att sedan surfa verktyg hela kvällen! :D

Åter igen tack för alla input, tror det blir köp på måndag när jag surfat mig redlös på internet för att vara "säker". Så fyll på med mera ifall ni har mera ideér eller om jag gör en tankevurpa :]
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
BOB-3000 skrev:
Förlåt om jag trampade på några tår, jag menade inte att festis inte klarade av det utan att det här alternativet ger mig ivf till 75%(vetenskapliga procent) av vad festoolen har att erbjuda men med ett pris som är nästan en fjärdedel. Känns som att det tar bort festoolen ur ekvationen. Jag har snickeri som en hobby, ibland får man helt enkelt nöja sig med det "nästbästa" eller ibland t.om bland det sämsta(mina stämjärn är en sorlig historia).

Tack för alla inputs köra forumiter, börjar faktiskt luta mot en Triton och en makita sänksåg med två skenor. Nu skall det jagas deals på nätet för att försöka få det så förmånligt som möjligt, nu blir frugan glad när jag varit ute i garaget hela dagen för att sedan surfa verktyg hela kvällen! :D

Åter igen tack för alla input, tror det blir köp på måndag när jag surfat mig redlös på internet för att vara "säker". Så fyll på med mera ifall ni har mera ideér eller om jag gör en tankevurpa :]
Sänksåg: glöm ej klingor. Lämpligt m klyv, allround och finklinga. Festools är bland de bästa. Vet ej om de passar makitan dock.

Fräs: du har glömt att det är stålen som kostar, inte fräsen. Snart kommer din stålsamling att ha kostat mycket mer än fräsen. Köp tex röd+grön diamantslipsten i kreditkortsformat från dtm så kan du hålla stålen vassa och få dem att hålla längre.

Cmt, cobolt och Festool har de bästa stålen. Wealden tool har också bra stål, till ett bra pris dessutom. Även Axminsters egna stål är prisvärda. Bosch köpte upp Freud för några år sedan, kanske innebär det att deras stål har blivit bättre ny, det vet jag inte. Undvik billiga stål.
 
Daniel_N skrev:
Fräs: du har glömt att det är stålen som kostar, inte fräsen. Snart kommer din stålsamling att ha kostat mycket mer än fräsen. Köp tex röd+grön diamantslipsten i kreditkortsformat från dtm så kan du hålla stålen vassa och få dem att hålla längre.
Faktiskt så har jag redan några bra(enligt mina nybörjar-färdigheter) Luna frässtål. Men tack för att du nämner det i vilket fall, det var snopet när jag fick min första fräs i julklapp och glad i hågen satte jag fart mot mitt hide-out och packade upp.... inga frässtål kom med. Besvikelsen var enorm :confused:

Visste inte att man kunde vässa stålen själv. Dock känns det ruskigt svårt med tanke på alla trådar om att slipa hyvelknivar och stämjärn(har icke testat själv). Får googla vidare lite på ämnet, tack för tipset!
 
BOB-3000 skrev:
Faktiskt så har jag redan några bra(enligt mina nybörjar-färdigheter) Luna frässtål. Men tack för att du nämner det i vilket fall, det var snopet när jag fick min första fräs i julklapp och glad i hågen satte jag fart mot mitt hide-out och packade upp.... inga frässtål kom med. Besvikelsen var enorm :confused:

Visste inte att man kunde vässa stålen själv. Dock känns det ruskigt svårt med tanke på alla trådar om att slipa hyvelknivar och stämjärn(har icke testat själv). Får googla vidare lite på ämnet, tack för tipset!
Har provat några Lunastål och håller med dig om att de är bra. Har ingen koll på prisbilden dock.

Att bryna är inte så svårt. Det handlar dock inte om att slipa ut några hack utan bara att hålla stålet vasst.
 
BOB-3000 skrev:
Tack för alla inputs köra forumiter, börjar faktiskt luta mot en Triton och en makita sänksåg med två skenor. Nu skall det jagas deals på nätet för att försöka få det så förmånligt som möjligt, nu blir frugan glad när jag varit ute i garaget hela dagen för att sedan surfa verktyg hela kvällen! :D

Åter igen tack för alla input, tror det blir köp på måndag när jag surfat mig redlös på internet för att vara "säker". Så fyll på med mera ifall ni har mera ideér eller om jag gör en tankevurpa :]
Jag tycker du tänker helt rätt. Försök att köpa med 1/2" hylsor till Triton fräsen, det öppnar upp för att köpa prisvärda frässtål från USA eller UK.

Jag har också Makita SP6000 med dubbla skenor + två kortare, samt fräsarna jag nämnde ovan. Köpte sänksågen på Axminster strax efter att den lanserades för 3-4 år sedan.

Om min budget var obegränsad skulle jag säkert också välja Festool, men nu försöker jag istället hitta det mest prisvärda alternativet.
 
  • Gilla
BOB-3000
  • Laddar…
hecke skrev:
Jag tycker du tänker helt rätt. Försök att köpa med 1/2" hylsor till Triton fräsen, det öppnar upp för att köpa prisvärda frässtål från USA eller UK.

Jag har också Makita SP6000 med dubbla skenor + två kortare, samt fräsarna jag nämnde ovan. Köpte sänksågen på Axminster strax efter att den lanserades för 3-4 år sedan.

Om min budget var obegränsad skulle jag säkert också välja Festool, men nu försöker jag istället hitta det mest prisvärda alternativet.
Håller helt med, speciellt angående 1/2", både billigare och starkare.
 
Nu har jag beställt triton TRA001 och håller tummarna för att kvaliteten är OK. Återkommer i framtiden med en update när jag testat och kört den. Dock undrar jag var jag skall beställa en sänksåg ifrån. Frakten blir ju svinigt dyr än hur man gör.
 
BOB-3000 skrev:
Nu har jag beställt triton TRA001 och håller tummarna för att kvaliteten är OK. Återkommer i framtiden med en update när jag testat och kört den. Dock undrar jag var jag skall beställa en sänksåg ifrån. Frakten blir ju svinigt dyr än hur man gör.
Vad anser du vara svinigt dyrt?
Jag tror ja betalade €15-20 för såg i L-boxx med 1600mm skena. Inte farligt tycker jag. :)
 
FredrikR skrev:
Vad anser du vara svinigt dyrt?
Jag tror ja betalade €15-20 för såg i L-boxx med 1600mm skena. Inte farligt tycker jag. :)
Varifrån? :)
 
Rubart.de eller Lefeld.de :)
Bra båda och låg eller iaf helt ok frakt.
 
BOB-3000 skrev:
Nu har jag beställt triton TRA001 och håller tummarna för att kvaliteten är OK. Återkommer i framtiden med en update när jag testat och kört den. Dock undrar jag var jag skall beställa en sänksåg ifrån. Frakten blir ju svinigt dyr än hur man gör.
Vore grymt kul att få ett utlåtande av första intrycket på den och kanske ett par bilder :)
 
BOB-3000 skrev:
Nu har jag beställt triton TRA001 och håller tummarna för att kvaliteten är OK. Återkommer i framtiden med en update när jag testat och kört den. Dock undrar jag var jag skall beställa en sänksåg ifrån. Frakten blir ju svinigt dyr än hur man gör.
Beställde nyss en makita från axminster. Mac-pac, såg, 2st 1,4m skenor samt väska till skenorna. 15pund i frakt för det tycker inte jag var så farligt.
 
  • Gilla
BOB-3000
  • Laddar…
Blir att beställa därifrån då. Och ett nytt parallelanslag till bordsågen... och lite nya frässtål... som vanligt springer budgetten iväg. direkt :rolleyes:
 
Har du hunnit testa den något än? Vad tycker du, värt slantarna?
 
Freddex skrev:
Har du hunnit testa den något än? Vad tycker du, värt slantarna?
Nu ligger jag på soffan med skadat knä och har inga 1/2" frässtål. Så några experiment har jag inte hunnit utföra. Jag har tagit lite bilder på den men jag har nu kameran på övervåningen och jag är på mellanvåningen. Så bilderna för vänta. Men några snabba intryck:

+stor och väger en hel del. Kan kanske också vara ett minus, framtiden får utvisa.
+Allting sitter som det skall, två djupstopp är guldvärt. detta kanske är standard nuförtiden.
+Handtagen känns bra i händerna.
+Tillbehören är av bra kvalité. Parallelanslaget känns riktigt stabilt och "höj/sänk staven" för användning i bordet känns riktigt stabilt.
+ alla inställningar är lättåtkomliga och har bekväma knappar.
+ Körde den lite snabbt i köket utan bits för att kolla att den fungerade och den lät relativt tyst faktiskt.

-/+ knappen/ratten för höjjning och sänkning har två olika lägen och det känns bra i "precision" mode men att köra "plunge" kändes trögt som tusan. Kommer förmodligen att bara rulla ratten för att få rätt inställning.

-Om man använder djupstoppet och trycker hårt så sjunker ena sidan ner liiiite grann. Vet dock inte om detta kommer att påverka slutresultatet(tror sällan man trycker ner med full kraft).
-Plexiglaset känns överdimensionerat.
- Kanske lite plastig feeling. Men dock så är det rejäl plast.
 
  • Gilla
Freddex
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.