Kabeln är deras som är avsedd för robotar så det är inte vanlig FK. Sillikonet är inte med ättika.
 
A
På Jula är det samma kabel för gardena och bosch och har samma längd 150 M. Skillnaden är priset, Gardenas kostar ca 100:- Kr mer.
 
Jag granskade min Bosch kabel lite närmare idag.
Det ser ut som att den är gjord av rostfri flerkardelig tråd. Det kan ju förklara att den kostar lite extra.
Grannens Robomow rs630 kabel är gjord av enkardel vanlig koppar utan förtenning på ytan.
 
Skrapa och se om det inte är förtennt koppar. Rostfritt ger ett högt motstånd och kräver mera effekt till slingan.
Ur korrosions synpunkt är enkardelig bättre än flerkardelig.
Tenn ger ett visst skydd.
Protte
 
Jag är rätt säker på att det är rostfritt. Jag försökte skrapa ytan med en vass avbitare avsedd för koppar, men färgen ändrades inte.Jag resistansmätte rullen ihoprullad, 3.4ohm på 150m
 
Min Bosch kabel er fortenat kopper ... super å lodde :)
 
Gjorde det lite mer noga nu, och visst är den förtennad koppar.
 
Hej alla som går i trådköpartankar.
Jag har nu köpt hem en rulle telefonkabel från försvaret daterad 1957 i från Kvibergs överskott, som jag läste om i en annan tråd.
Första intrycket var att den såg klen ut. Jag mätte upp motståndet i den och den hade 13.4ohm motstånd per 200m(om längden stämmer).
omräknat till 150m blir det 10ohm.

Min Bosch Indegos tråd har en resistans på 3.4ohm på 150 meter. Min trädgård kräver ca 450m tråd, så skulle jag köra telefontråd blir totala resistansen 30ohm emot 10ohm med originalkabel. Det kommer troligtvis inte fungera.
Det kanske bara är Bosch som har så grov kabel. Det känns som det får bli original ändå :(

Så tipset till er är att mäta eran originalrulle innan ni köper denna telekabel.
 
När jag gjorde lumpen så drog vi en massa signalkabel, troligen samma som du köpt. Den var stålarmerad för att kunna tåla långa spann mm. Det är säkert att den inte är ren koppar utan lika mycket stål som gör den sämre elektriskt. Kan säkert funka bra om man inte har så lång slinga som skall matas.
 
Tjenare Robert,
Du har rätt. Tre av sju kardeler är i stål, fyra är i förtennad koppar.
Sedan är diametern mindre på denna. Bochens kabel verkar vara 0.75mm2, militärens är ca0.5mm2.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jakten på billig sladd är nu slut och slutade med originalkabel från Rubart.de.
Ska man handla mer än en rulle eller något annat så är det ju värt det.
Dock så verkar de inte ha sakerna från Bosch hemma, så jag räknar med två veckors leveranstid.

50€ för Bosch och Gardena 150m. 55€ för 100m Bosch. Lustigt pris på den sista...

3x 150m à 49.99
2x Indego knivset à 13.45
1x Makita 18v naken trimmer à 101.95

Frakten kostade 18€.

Kanske hjälper detta någon!
 
Jag köpte tråd på Biltema. De hade en för sin robot ifjol, kommer inte ihåg exakt vad jag betalade för den men tror det var 249kr för en rulle om 150m. Idag skulle jag utan att tveka ta vanlig svart FK 1mm2. Biltema tråden är inte heller förtennt.
 
6
Robert-san01 skrev:
Jag köpte tråd på Biltema. De hade en för sin robot ifjol, kommer inte ihåg exakt vad jag betalade för den men tror det var 249kr för en rulle om 150m. Idag skulle jag utan att tveka ta vanlig svart FK 1mm2. Biltema tråden är inte heller förtennt.
Jag har minst 50m vanlig fk-kabel påskarvad på min slinga. Har kört med den så i tre år med min förra Wiper One och nu med min Husqvarna 330X i år utan minsta problem.
 
Kör med vanlig FK på hela tomten. Har lött skarvarna, även om det är lite överdrivet. Fungerar kalas.
 
Kör också med FK men har doppat ändarna i smörjfett innan jag gjorde anslutningen till laddstationen.
Fk tråden är av PVC men det är alla jordkablar som grävs ner också och de funkar ju bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.