Den ska monteras med dold klammer/spik enligt fabrikanten. Dvs man får inte spika den som man gjort hos dig och det borde KA begripa eller åtminstone ta reda på från leverantören.
 
huggan skrev:
Då ska du nog läsa på för dom flesta tillåter synlig spikning när det är över 14 grader lutning.

Läs själv:

[länk]
Hur var det med att läsa på. Kanske dax för dig att göra det.....;)

Börja med T-tak Evo som TS har.....;)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jo jag har påpekat det här men de lyssnar inte
 
Redigerat:
Har du tillgång till T-emballage monteringsanvisning som du kan skicka till KA. Den är väldigt tydlig vad gäller att all infästning ska ske dolt.

Jag har en PDF jag kan skicka annars.
 
Jag har skickat och hänvisat till monteringsanvisningen ett antal gånger nu, besiktningsmannen viftar bara bort det och går sin egen väg. Ingen är ju gladare är byggfirman som får fortsätta fuska trots att det står väldigt klart och tydligt
 
oceanis skrev:
Hur var det med att läsa på. Kanske dax för dig att göra det.....;)

Börja med T-tak Evo som TS har.....;)
Förmodligen ändå ni som ska läsa på. Eftersom att märket inte var känt när jag skrev dom inläggen så pratade jag generellt om underlagsdukar och gav exemplet på en som tillåter synlig spikning. Så nu när vi vet att det är t-tak Evo som används så gäller deras anvisningar men ni kan ju inte säga att jag har fel. För helvete!, jag har aldrig fel. :)
 
Vi har varit i kontakt med leverantören som säger att det står i anvisningarna att det skall vara dold spikning och om man ringer deras tekniska support så säger man att det skall vara dolt - MEN de är också medvetna om att det ibland kommer till skarvar mm där det inte går utan att spika synligt.
De rekommenderar då att man klistrar över spiken med asfaltsklister vilket också skett här.

Ingen gammal papp har återanvänts det är en skarv mot det gamla som tagits kort på.
 
  • Gilla
mindis
  • Laddar…
JEE skrev:
Vi har varit i kontakt med leverantören som säger att det står i anvisningarna att det skall vara dold spikning och om man ringer deras tekniska support så säger man att det skall vara dolt - MEN de är också medvetna om att det ibland kommer till skarvar mm där det inte går utan att spika synligt.
De rekommenderar då att man klistrar över spiken med asfaltsklister vilket också skett här.

Ingen gammal papp har återanvänts det är en skarv mot det gamla som tagits kort på.
Måste nog tyvärr påstå att det ALLTID går att spika/klamma osynligt och använda lim på de överlappande bitarna.
Alla dom ställen som visas på bilderna här i tråden kan limmas med avsett lim, det är bara kvalificerat skitsnack att det inte skulle gå.

Nu vet jag inte om du är snickaren eller besiktningsmannen men jag är förvånad över att ni inte själv kan se att de lagningarna som gjorts är hur enkla som helst att limma. Men ni hade väl inte lim så ni drog väl bara i lite spik för att slippa undan lättast möjligt.
 
  • Gilla
Jimboy_ och 1 till
  • Laddar…
Det var inget problem enligt fabrikantens representant att spika ibland av olika anledningar, när spiken är synlig rekommenderar de att det kittas men det var inget krav om man använder galvad pappspik.
 
JEE skrev:
Det var inget problem enligt fabrikantens representant att spika ibland av olika anledningar, när spiken är synlig rekommenderar de att det kittas men det var inget krav om man använder galvad pappspik.
Den instruktion som T-emballage har givit ut är mycket noggrann med just att man måste spika osynligt och det poängteras flera gånger i deras monteringsbeskrivning, så jag är ju mycket tveksam till att dom då helt plötsligt skulle godkänna att man spikar genom duken. Speciellt som dom både har en så noggrann instruktion och ett par lika noggranna instruktionsfilmer där man nogsamt visar på hur man skall limma sina skarvar.

Vad gör att ni inte kunde följa instruktionerna i de skarvarna som vi kan se på bilderna i tråden. de ligger ju så att det är hur enkelt som helst att följa givna instruktioner utan att man måste slå hål i duken med en massa spik.

Det är inte så att ni helt enkelt utgår från praxis från en annan dukleverantör och helt enkelt använder samma metod av lättja eller okunskap.

Lite dåligt att försöka få till att det var så svåra lägen att man var tvungen att spika igenom och då skylla på detta.

Jag gnäller sällan över hantverkare utan brukar se praktiskt på saker och försöka lösa saker på ett pragmatiskt sätt så jag jagar inte er som hantverkare. Men jag tycker att det är småaktigt att försöka få till det att det inte gick att montera enligt monteringsanvisningen.

Edit:

Om ni nu har fått ett godkännande från leverantören så anser jag att ni skall kunna presentera ett skriftligt dokument från densamma om att dom accepterar skarvning med synliga spik. Likaväl skall ni presentera en skriftlig täthetsgaranti från både leverantör och er själv som år på minst 10 år och där leverantören har varit ute och godkänt monteringen.Detta är nämligen ganska vanligt för andra dukleverantörer som har godkända montörer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jimboy_
  • Laddar…
Hej JEE (min besiktningsman antar jag?) Svar ifrån tillverkaren:
"Hej!Jag har svårt att se på bilderna i detalj hur det ser ut. Bifogar monteringsanvisningen för tolkning huruvida man följt den eller ej?Om lagningar eller reparationer utförts vid monteringen är det viktigt att sådana utförts enligt anvisningarna eller ej.Generellt för reparationer vid montaget är det alltid en bedömning av kvalitéen på arbetsutförande som är viktigt.Allt som avviker från gällande läggningsanvisning får entreprenören själv ta ansvar för och verifiera och garantera! Bästa hälsningar Nils JanbertProdukttekniker / Product EngineerT-Emballage ABNydalavägen 14574 35 VETLANDA"
 
Och det står i anvisningarna som jag påpekat många gånger för dig JEE, "inga synliga mekaniska infästningar får förekomma"

Sen att du godkände taket utan slutbesiktning och utan att närvara på plats är skäl nog att misstro dig som besiktningsman, men det tycker inte du.

Denna lappningen hade du mage att godkänna med, trots att den ligger ovanpå den övre pappen IMG_20140506_212527.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M
Det tar inte många sekunder med google för att klura ut exakt vilket byggkonsultföretag det handlar om...
 
  • Gilla
Jimboy_
  • Laddar…
Kan meddela att JEE ej längre vil kännas vid mig och ska anmäla mig för förtal, igår 0712 godkändes entreprenaden men plåtslagarn har vart här hela dan och jobbat idag.

Känns lite spooky detta, och framför allt oseriöst
 
D09
Vilket byggföretag och besiktningsfirma anlitade du till ditt projekt?

edit

Kanske dags att göra ett förarbete med att hålla inne pengar på entreprenaden samt besiktningsfirman, om det inte redan är betalt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.