D09
Något jag retar mig på, är att fyrhjulingar inte har tippskydd. dvs en t ex u formad stålram baktill.

Det sker en massa dödsfall varje år, ofta med barn när dessa maskiner välter och man kläms under.

I Australien är det lag på detta men inte här. Skrev till regeringen ang detta men föga intresse.

Har ni kompletterat era maskiner ? om inte, varför?

Kan nämna att jag äger ingen egen fyrhjuling, dock så är det ju samma princip med gamla traktorer och störtbåge.
 
Jag har ingen egen fyrhjuling, men jag tycker att det ska vara frivilligt att ha ett vältskydd.
Föräldrar som låter sina barn köra dom kan ju helt enkelt monterat ett.

Är det något vi inte behöver så är det mer regler.

Det är farligt att leva. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Det finns ju mängder med gamla jordbrukare utan störtbåge. Jag håller med föregående talare om att det ska vara frivilligt tillbehör.
Annars borde även snöskotrar, mopeder, motorcyklar osv inkluderas i skaran motorfordon som skall påtvingas störtbåge/fallskydd pga alla olycksfall.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
D09
Har själv en volvot24, skulle man gå ner sig i ett dike vid t ex plogning på vintern ( utan båge ) så är man rökt.

Varför chansa?

De största motståndarna till bågen var de som ägde dom, samma personer som fick sätta livet till ; )

Tror att om det blir lagkrav så kommer det storma lite, sen kommer man vänja sig och sen kommer ingen reflektera över bågen som sitter bak. Lite som säkerhetsbälte. Massivt motstånd men det har blivit accepterat och gör enorm skillnad.

Vissa regler behövs för att ändra beteende, ibland via lag, ibland via marknaden.

Håller med om att det är farligt att leva ; ) men man ska inte utmana ödet i onödan =)
 
Har svårt att se att en stålram baktill skulle skydda föraren.
Går inte bygga bort alla risker som finns. Kommer bara bli en falsk trygghet!

Har du madrass bredvid sängen, OM i fall att du skulle ramla ur i sömnen?
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
D09
Stålramen hindrar fyrhjulingen till att slå runt och klämma föraren. dvs den lägger sig på sidan istället.

Givetvis skyddar den inte föraren mot alla andra scenarion. Men den främsta faran med dessa maskiner är väl just klämskada. dvs hamnar under fordonet.

Nej, jag har ingen madrass på golvet, men ibland önskar jag att väggarna var madrasserade ; )
 
D09 skrev:
De största motståndarna till bågen var de som ägde dom
Konstigt att dom som blir mest påverkade är dom som är största motståndarna.:p


(jag åker förresten ca 1000 mil om året i en bil som saknar bälten...)
 
skalman1 skrev:
(jag åker förresten ca 1000 mil om året i en bil som saknar bälten...)
Japp, nu är det bevisat. Bilbälten är helt onödigt... ;):eek::rolleyes:
 
Alfredo skrev:
Japp, nu är det bevisat. Bilbälten är helt onödigt... ;):eek::rolleyes:
Ooooja, om man struntar i att krocka så är det inga problem. ;)
 
Hur ser den där stålbågen ut?

Någon som kan lägga upp en bild?
 
skalman1 skrev:
Ooooja, om man struntar i att krocka så är det inga problem. ;)
It takes two to tango.

Rätt som det är möter du någon som har bestämt sig för att det är dags att lämna jämmerdalen :(
 
Fyrhjulingar är inte till för barn och använder dom sådana ska vuxna vara med på inhägnat område.
Antar att föräldrar till barn med sådana leksaker ger dom en crossutrustning och hjälm åtminstonde som skydd.
Har ägt en fyrhjuling dock avsedd att åka på vägen med och där hjälper inte tippskydd bakåt , bara sunt förnuft och låtsas att alla medtrafikanter är idioter.
Några krocktester och studier på skador var nog inte utformade då man tillverkade gamla traktorer , dom skulle bara ersätta hästar som inte välter vid dikeskörningar.;)
 
Ha ha dom som äger gamla chopper motorcyklar från början av 70 talet var alltså för sin tid , med sina ryggstöd bak på motorcyklarna.:p
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.