Något jag retar mig på, är att fyrhjulingar inte har tippskydd. dvs en t ex u formad stålram baktill.
Det sker en massa dödsfall varje år, ofta med barn när dessa maskiner välter och man kläms under.
I Australien är det lag på detta men inte här. Skrev till regeringen ang detta men föga intresse.
Har ni kompletterat era maskiner ? om inte, varför?
Kan nämna att jag äger ingen egen fyrhjuling, dock så är det ju samma princip med gamla traktorer och störtbåge.
Det sker en massa dödsfall varje år, ofta med barn när dessa maskiner välter och man kläms under.
I Australien är det lag på detta men inte här. Skrev till regeringen ang detta men föga intresse.
Har ni kompletterat era maskiner ? om inte, varför?
Kan nämna att jag äger ingen egen fyrhjuling, dock så är det ju samma princip med gamla traktorer och störtbåge.
Jag har ingen egen fyrhjuling, men jag tycker att det ska vara frivilligt att ha ett vältskydd.
Föräldrar som låter sina barn köra dom kan ju helt enkelt monterat ett.
Är det något vi inte behöver så är det mer regler.
Det är farligt att leva.
Föräldrar som låter sina barn köra dom kan ju helt enkelt monterat ett.
Är det något vi inte behöver så är det mer regler.
Det är farligt att leva.
Redigerat:
Det finns ju mängder med gamla jordbrukare utan störtbåge. Jag håller med föregående talare om att det ska vara frivilligt tillbehör.
Annars borde även snöskotrar, mopeder, motorcyklar osv inkluderas i skaran motorfordon som skall påtvingas störtbåge/fallskydd pga alla olycksfall.
Annars borde även snöskotrar, mopeder, motorcyklar osv inkluderas i skaran motorfordon som skall påtvingas störtbåge/fallskydd pga alla olycksfall.
Har själv en volvot24, skulle man gå ner sig i ett dike vid t ex plogning på vintern ( utan båge ) så är man rökt.
Varför chansa?
De största motståndarna till bågen var de som ägde dom, samma personer som fick sätta livet till ; )
Tror att om det blir lagkrav så kommer det storma lite, sen kommer man vänja sig och sen kommer ingen reflektera över bågen som sitter bak. Lite som säkerhetsbälte. Massivt motstånd men det har blivit accepterat och gör enorm skillnad.
Vissa regler behövs för att ändra beteende, ibland via lag, ibland via marknaden.
Håller med om att det är farligt att leva ; ) men man ska inte utmana ödet i onödan =)
Varför chansa?
De största motståndarna till bågen var de som ägde dom, samma personer som fick sätta livet till ; )
Tror att om det blir lagkrav så kommer det storma lite, sen kommer man vänja sig och sen kommer ingen reflektera över bågen som sitter bak. Lite som säkerhetsbälte. Massivt motstånd men det har blivit accepterat och gör enorm skillnad.
Vissa regler behövs för att ändra beteende, ibland via lag, ibland via marknaden.
Håller med om att det är farligt att leva ; ) men man ska inte utmana ödet i onödan =)
Stålramen hindrar fyrhjulingen till att slå runt och klämma föraren. dvs den lägger sig på sidan istället.
Givetvis skyddar den inte föraren mot alla andra scenarion. Men den främsta faran med dessa maskiner är väl just klämskada. dvs hamnar under fordonet.
Nej, jag har ingen madrass på golvet, men ibland önskar jag att väggarna var madrasserade ; )
Givetvis skyddar den inte föraren mot alla andra scenarion. Men den främsta faran med dessa maskiner är väl just klämskada. dvs hamnar under fordonet.
Nej, jag har ingen madrass på golvet, men ibland önskar jag att väggarna var madrasserade ; )
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Hur ser den där stålbågen ut?
Någon som kan lägga upp en bild?
Någon som kan lägga upp en bild?
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Fyrhjulingar är inte till för barn och använder dom sådana ska vuxna vara med på inhägnat område.
Antar att föräldrar till barn med sådana leksaker ger dom en crossutrustning och hjälm åtminstonde som skydd.
Har ägt en fyrhjuling dock avsedd att åka på vägen med och där hjälper inte tippskydd bakåt , bara sunt förnuft och låtsas att alla medtrafikanter är idioter.
Några krocktester och studier på skador var nog inte utformade då man tillverkade gamla traktorer , dom skulle bara ersätta hästar som inte välter vid dikeskörningar.
Antar att föräldrar till barn med sådana leksaker ger dom en crossutrustning och hjälm åtminstonde som skydd.
Har ägt en fyrhjuling dock avsedd att åka på vägen med och där hjälper inte tippskydd bakåt , bara sunt förnuft och låtsas att alla medtrafikanter är idioter.
Några krocktester och studier på skador var nog inte utformade då man tillverkade gamla traktorer , dom skulle bara ersätta hästar som inte välter vid dikeskörningar.