Gå in på IVT:s sida och välj "dokumentarkiv" på snabbvalet till vänster,i nästa steg väljer du "styr och regler" under produkt typ.Sedan har du Rego 600 som pdf fil.
 
Lyfter denna tråd för att kolla om någon vet om det hänt något på fronten "prata med 490"?
 
F
Dammar av en gammal tråd... Nån som har nått nytt att tillägga?
 
Lyfter en gammal tråd... har det hänt något på åtta år? :)
Vad jag läst mig till är att man kan styra semesterläge med externt relä samt få ut ett driftstopp-larm via någon pinne på styrkortet. Jag har för mig att jag hittade denna information i databladet för en GSM-modul som finns/fanns som tillbehör för 490.
 
Jag håller på att koppla in en serie-wifi modul till mitt Domoticz hemautomatiseringssystem som snurrar på en Raspberry Pi. Tanken är att jag skall kunna få ut massor av intressant statistik i området. Hittade denna länk som jag har utgått ifrån: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27306.15Tanken är att jag skall parsa datat i ett shell-script (cron-jobb) och posta in det med "wget" i mitt Domoticz-system. Har provkört litegrann manuellt, men jag väntar på delar från ebay för att få en snygg och effektiv lösning som är fullt integrerad både programmatiskt och elektriskt...
 
  • Gilla
Bengt Alverborg
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Jag håller på att koppla in en serie-wifi modul till mitt Domoticz hemautomatiseringssystem som snurrar på en Raspberry Pi. Tanken är att jag skall kunna få ut massor av intressant statistik i området. Hittade denna länk som jag har utgått ifrån: [länk] är att jag skall parsa datat i ett shell-script (cron-jobb) och posta in det med "wget" i mitt Domoticz-system. Har provkört litegrann manuellt, men jag väntar på delar från ebay för att få en snygg och effektiv lösning som är fullt integrerad både programmatiskt och elektriskt...
Hej Pacman31 - hur har det gått? Det här låter ju helt fantastiskt bra! Jag har en IVT värmepump med Rego 600... och skulle vilja kunna läsa av den trådlöst.

Vilka delar har du använt? Funkar det, etc.
 
Hej. Jag väntar fortfarande på kontakten till kretskortet, så jag har inte kunnat köra en längre tid utan varit tvungen att manuellt trycka banankontakter mot kretskortet.

Jag kan återkomma om vilka delar jag kör senare idag...
 
  • Gilla
Bengt Alverborg
  • Laddar…
De delar jag använder mig av:
* 5v->3v: http://www.ebay.com/itm/261172232237?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
* Kontakt (kommer att få 9st över): http://www.ebay.com/itm/171019832559?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
* WiFi-Seriemodul: http://www.ebay.com/itm/serial-ttl-...911?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a39203aa7
* Flatkabel från WiFimodulen för att löda in spänningsomvandlaren på och koppla om trådarna mot kretskortskontakten på: http://www.ebay.com/itm/2Pcs-2mm-Pi...271?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a1c6e60ff

Notera att jag fuskat här eftersom jag inte tänker mig att skicka in några signaler till IVT490, så låter jag WiFi-seriemodulen ta hand om TTL/UART-spänningensomvandlingen. Jag tror inte det hade fungerat att skicka signaler till IVT490 utan att sätta in en omvandlare där också. Viss risk för att bränna WiFi-modulen finns ju också även om det fungerade under mina relaativt korta initiala tester...

Edit: Notera att WiFI-modulen köpte jag egentligen till min Automower där den tjänat vä, så den hade jag redan. Insåg dock att det var roligare att använda den till detta. Automowern kommer nog att få en gammal telefon med GPS-modul istället...
 
Redigerat:
Intressant!
Så, hur exakt använder du detta. Seriekabel in i värmepumpen, signal ut på Wifi. Men hur fångar du signalen och gör något med den? Jag har förstått att man kan plugga in och läsa av värmepumpen direkt från en laptop på serieingången med Domoticz - men hur gör jag då det om signalen kommer på Wifi?

(Ursäkta om det är en dum fråga - jag håller previs på och lär mig! Min dröm är att dels att kunna övervaka värmepumpen, och dels att kunna hitta/göra någon slags sensor som kan tala om för mig när tvättmaskinen är klar och få det skickat in på NFA via Domoticz...)
 
Bengt Alverborg skrev:
Intressant!
Så, hur exakt använder du detta. Seriekabel in i värmepumpen, signal ut på Wifi. Men hur fångar du signalen och gör något med den? Jag har förstått att man kan plugga in och läsa av värmepumpen direkt från en laptop på serieingången med Domoticz - men hur gör jag då det om signalen kommer på Wifi?

(Ursäkta om det är en dum fråga - jag håller previs på och lär mig! Min dröm är att dels att kunna övervaka värmepumpen, och dels att kunna hitta/göra någon slags sensor som kan tala om för mig när tvättmaskinen är klar och få det skickat in på NFA via Domoticz...)
Inte alls en dum fråga. Det finns många olika bibliotek för ändamålet, "socat" tar alla data från en socket och skriver utdet på konsollen, vilket naturligtvis kan tryckas in i en fil istället. Jag har använt detta för mina tester. Ett annat bibliotek som finns är "remtty", vilket gör att serieporten på IVTn, blir en serieport även på din linux-dator (i mitt fall en Raspberry Pi, där jag inte hittat remtty - men det är ju bara att bygga den själv om man inte hittar den).

Sedan kör jag shellscript (som cron-jobb, exempelvis var tredje minut) som plockar ut rätt data (via regular-expressions) och lägger in det som variabler med json-kommandona som Domoticz erbjuder.

Under min prototyping har detta fungerat bra. Nu väntar jag bara på den sista kontakten (eller 10st som det blev för 18kr) för att ansluta WiFi-modulen till IVTn. Då skall jag göra script för alla intressanta parametrar och få detaljerad statistik på funktionen.

Jag har temperaturövervakning i mitt förråd och styr elementet baserat på detta via Domoticz, vilket sänkte elkostnaden med närmare en tusenlapp i vintras. Genom att ställa in hysteres på 4,5-7 grader istället för att använda mig av elementets termostat så minskade körtiden på elementet kraftigt. Jag hoppas kunna få statistik på min IVT490 via detta som gör att jag bättre kan ställa in dess reglerparametrar bättre.

Eventuellt kommer jag också att försöka lura pannan genom att styra temperaturen som den mäter på inomhus-givaren (genom att få pannan att tro att det är varmare inne än vad det egentligen är), detta i så fall för att eventuellt kunna gå över till timtariff på huset. Tanken jag har är att genom att övervaka timpriserna på nätet så skall jag kunna sänka elförbrukningen då elen är dyr, detta genom att sänka temperaturen inomhus då elpriset är som högst. Men innan jag ger mig på något sådant så måste jag bättre förstå när och varför el-elementen slår till...

Edit: glömde skriva att jag också funderat om jag skall styra ventilationen i IVTn baserat på luftfuktigheten i badrummet. Som det är nu så blåser man ju på baserat på dagens högsta behov hela dagen. Man borde kunna sänka luftutbytet om man inte är hemma och om luftfuktigheten är låg. Ytterligare en orsak till att ha rörelsesensorer hemma... ;-)
 
Redigerat:
Now we're talking! Så din pryl har såklart en IP-adress och en port, och så knyter du den till en socket på RasPin på något snyggt sätt. Mycket att lära sig här, t.ex. hur json-kommandon funkar. Men nu börjar jag förstå. Jag kanske vågar prova detta projekt. :) Om du har en massa grejor över kanske jag kan köpa dem av dig - om du vill bli av med dem menar jag. :) Eller om har lust att bygga en till och skicka ;-)

Hela lösningen låter nästan för bra för att vara sann. :) Jag antar/hoppas att det inte är någon skillnad att jag har en IVT HT-C7? Protokollen etc. måste rimligtvis vara desamma... Fast nu ser jag att IVT490 har en Rego 410, medan min har en Rego 600 - som jag dessutom förstår att Domoticz redan har inbyggt stöd för? I detta fall borde jag på något vis kanske kunna lura min RasPi att socketen är en USB/serieport? Eller faller hela mitt projekt nu? För jag vill helst inte ställa ut Raspberryn i pannrummet - för då kommer förmodligen inte RFXtrx:n kunna ta emot och skicka alla signaler ordentligt.

Nu sitter jag här och tänker... En variant kanske är att skaffa en till Raspberry med Domoticz som jag kopplar med RS232-USB-kabel till IVTn, och så delar den ut sin HW eller sensorer till huvud-Domoticzen? Jag läste i manualen att man kunde dela sensorer mellan Domoticzar... Jag vet ärligt inte vilket som skulle kunna bli bäst. Att bygga lite prylar själv är ju roligare... :) Men hur mycket kommer din lösning kosta totalt?

Har du för övrigt någon tanke på hur jag skulle kunna övervaka min tvättmaskin? Den sänder ut ett 5-sekurders pip när den är klar. Alternativt kanske någon form av skakdetektor... Men det verkar det heller inte finnas färdiga. Jag har sett sensorerna på AliExpress och DealExtreme.
 
Usb-rs232 och en RaspberryPi direkt hade jag gått på om jag hade haft Ethernet i pannrummet. Kostar en liten extra slant jämfört med min lösning, men har färre felkällor. Ju färre felkällor desto bättre har jag insett efter att ha kört TV över Ethernet från en central server i tio år snart. Familjen förväntar sig en mycket hög tillgänglighet på tjänsten...

Min lösning kommer att ha kostat strax över 200kr när jag är klar. En RaspberryPi-lösning Kostar nog det dubbla.

Vad jag syftar på med att tillgängligheten är sämre med min HW är att wifi-modulen verkar lite buggig (den har förresten ett Ethernet-intarface också). Jag har exempelvis varit tvungen att byta SSID för att den skulle ansluta till LANet.

När det gäller delar så är det bara kontakten för anslutning till min IVT490 som jag har extra av (18kr för 10st). Den har dock inte kommit ännu.

Eftersom jag inte gör annat än att dumpa alla parametrar från elpannan över serieporten, så spelar det inte någon roll vilken cpu elpannan har. Det du måste försäkra dig om är att du kan dumpa temperaturerna på serieporten (vilket man aktiverar via servicemenyn på en IVT490 - vilken man kommer åt genom att hålla inne ena pilknappen i åtta sekunder).
 
Tack för den inputen. Fast det vore ju kul att bygga en egen lösning också. Jag har visserligen inte Ethernet i pannrummet. Men man kan ju ansluta Raspberryn med Wifi. Eller dra ut Ethernet över elnätet. Och japp, då blev det dyrare igen...

Jag förstår precis vad du menar med familjen. Tillgänglighet på TV/film förväntas vara 100%, och även jag blir irriterad om det hackar lite. (Kör med Magine för TV och Plex/XBMC-server för film, som strömmar ut film via AppleTV och Chromecast och styrs via Android/iPad.)

Prismässigt får jag hoppas att det går att ansluta Raspberryn via Wifi. Nu väntar jag på min USB-RS232-kabel från Kina. 199:- på Jula, eller $6 med fri frakt från Kina var ett lätt val. :) Sen får jag väl köpa mig en till Raspberry då...

Edit: Jag har kollat manualen för min HT-C7 men jag kan inte påstå att den är särskilt omfattande för detta. T.ex. står det ingenting alls om hur man skickar utdata till serieporten. Däremot står det att det finns en "summalarm"-port som man kan ansluta en diod till - eller så skulle man kunna övervaka den på något vis vid stopp.
 
Redigerat:
Summa-larmporten kan man ju åtminstone koppla en GPIO på Raspberryn till...

Fick förresten mina kontakter idag, det vart fel. Nu skall jag bara identifiera om det är jag som har gjort fel (troligen så). Bara att börja om och försöka hitta kontakten alltså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.