PAF skrev:
Vi tänker helt utanför lådan...

Vi har fem tjejer mellan 5-13 men vi har alltid bott trångt. Och eftersom sovrum bara är meningslös yta på dagen kommer vi skapa en sovsal på vinden i ena änden.

På bottenplan blir det ett stort allrum för umgänge och musik. Dörren till sovrummet sätts igen och en öppning till allrummet skapas. Sovrummet blir vårt tv/biorum. Vi kommer alltså utnyttja hela nedre våningen till dagaktivitet.

Hur blir det när tonåringarna vill ha egentid (det vill man ju ha som tonåring) och ha kompisar och "låsa in sig på sitt rum"? o när de börjar träffa killar? :p
 
Vi har bygglov på ett dubbelgarage med 30 kvm förråd och loft ovanför garagedelen så det får bli de äldre tonåringarnas tillhåll när det blir aktuellt. Vatten, avlopp och el förberett.

Det blir dock inte klart förrän om 2-3 år.
 
För oss passar en "barnvåning" där uppe fint. Där kan de hänga med sina kompisar och ha ett allrum med tv och Xbox. Vårat tredje rum där uppe blir till förvaring ( extragarderober), gästrum och lite kontor.
 
Hur lång tid räknar ni med att det tar att inreda övervåningen? Tar ni hjälp eller gör ni själva? Vad tror ni att det kommer att kosta? Läst lite trådar på nätet, men vore intresserad av att höra era funderingar!
 
Jag skall ta hjälp med att bygga på takstolarna, plasta och glesa. Kostnad ca 25000 i material plus ca 50 timmar.

Jag kommer använda den isolering som följer med till gavlar och väggliv. Taket skall jag ta dit en firma som sprutar med lösull. Hoppas att klara resterande ytskikt på 4 veckor. Badrum skall göras när detta är klart.
 
Smålandsvillan har ingen tjänst där de även fixar övervåningen om man tar med det i offerten?
 
Kiranos skrev:
Smålandsvillan har ingen tjänst där de även fixar övervåningen om man tar med det i offerten?
Jag har arbetat tillsammans med snivkare som sätter ihop SMV. Det är en av dem som skall hjälpa mig.
Det är smidigt att använda sig av någon som känner till husen. Men samtidigt är det ett ganska enkelt arbete som de flesta snickare kan åtaga sig.

Be säljaren ge dig nummret till arbetsledaren som i sin tur kan ge dig nummret till snickarna som bygger huset. De är säkert intresserade av att ge dig en offert på övervåningen.

Bör bli bättre att ha kontakt direkt med de som skall göra jobbet än via säljaren på SMV.
 
Hur stort belopp blev era tillval? Vi är uppe på 300.00 i tillval (!) Ska ni ha kupa??
 
Adut skrev:
Hur stort belopp blev era tillval? Vi är uppe på 300.00 i tillval (!) Ska ni ha kupa??
Om du läser sida 3/4 så ser du att de flesta verkar ligga på runt 200tusen i tillval, för själva huset och sen tillkommer carport/garage, räknar du in det i dina 300tusen?
 
Vi hamnar på 170 000, men funderar över att lägga till takkupa då blir summan liiiite högre, är i valet och kvalet. Vi har inget garage eller carport, för oss är det "onödiga" lyxdetaljer just nu : ) Alldeles för dyrt.
 
Adut skrev:
Hur stort belopp blev era tillval? Vi är uppe på 300.00 i tillval (!) Ska ni ha kupa??
Förresten, vill du lista alla era tillval? (y)
 
Inget garage men de stora kostnaderna är nivå3 kök med rostfritt, kakel i badrum kupa trappa. Sen tillkommer ju dörrar med glas nertill, luckor kostar extra i kök 3 tex. Det rinner iväg!
 
Vi vill ha ett annat golv med. . Det vitlaserade. Liggande panel, det absolut snyggaste tycker vi.
 
Kamin glömde jag visst att skriva!
 
Adut skrev:
Kamin glömde jag visst att skriva!
Du verkar välja det vi tänkt oss! låter mycket fint :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.