Som rubriken lyder så går tankarna på en inglasad altan.
Är inte så hemma på alla "namn" på olika delar så jag försöker förklara så gott jag kan.
Måtten blir Bredd 5 djup 3.6
Tänkte ha 5 plint i framkant på en regel(bärlina)? sen 4 i mitten, samt en bärlina skruvad i grunden.
Vilken dimension behövs till det?
Sen till golvreglarna. cc60 antar jag . men vilken diemension. Tryckt virke?
Golvet blir tryckt 28*120.
Stolpar i framkant vill jag ha 4 st för att passa med de tre fönster jag tänkt.(150cm breda) så stolpar med avstånd som passar dem.
Stolpar 2 st 45*95 ihopspikade?
Sen till taket.
Vilken dimension på reglar där? O sorts virke? snözon 2 där jag bor.

Hoppas att ni förstår o vill hjälpa mig.

/Tommy
 
Kan det inte vara ett förslag med fyra plintar även i främre raden, så att du kan sätta stolparna för taket direkt i plintarna?

Jag hade använt tryckimpregnerat virke för stolpar (95x95 mm), bärlinor och golvreglar.
För dimensionering av bärlinor och reglar finns det spännviddstabeller.

För taket kan man ju avpassa CC-måttet mellan takbjälkarna lite med hänsyn till hur höga takbjälkar man kan använda. 3,60 är ju inte så mycket i spännvidd, men samtidigt så väger ju betongpannor.
Har du tänkt traditionell konstruktion av undertaket med råspont och papp? Innertak?
 
Hej. Hade tänkt att ha stolparna i plintar fast med en extra i mitten bara.
Tanken är råspont, papp. Pannor. Blir nog något innertak. Ev råspont där med.
Hur grova takbjälkar ska jag ta då? Inte tryckt där? Kan nog välja tjocklek. Lutningen blir bra alla fall.
 
Jag gillar ju att ta i när det gäller sådana här detaljer, så jag hade valt typ 45x195 mm (torrt virke) på CC60 om det är möjligt. Gärna konstruktionsklassat.
 
Jag ta nog faktiskt ännu grövre. 220, håller de inte då så ska man väl inte ha altan. :). Ev 195 om plats inte finns. Men 95x95 räcker? 4st.?
 
Med urtag för bärlinan i framkant, så lär de stolparna inte ge med sig i första taget..
 
Ska uttaget vara i framkant eller bakkant? Gissar mot husfasader så den trycker mot stolparna. Så kan man ju regna raka reglar till innertaket däri. Takstolar uppe på bärlina? Gersåga o balkskor i bakkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.