Jag har ett gammalt timmerhus från 1800. Innanför gamla grunden har det nån gång i tiden grävts ur och byggts en källare.

Stockarna vilar dock på en yttre grunmuren av natursten. När jag nu börjar röra i syllstockarna som behöver bytas märker ja att dessa stenar är ganska lösa... Finns spår av gammalt murbruk. Vad gör man?? Ja tänkte gjuta ett plant underlag för syllen uppe på muren. Det kommer ju rinna ner betong i diverse springor och fixera hoppas ja... Eller hur göra?? Pilla bort alla lösa stenar?? Vi snackar ju dock riktigt stora as....
 
Såhär ser det ut. Ser inga spår av sättningar i huset. Frågan är ju om man vågar gjuta på denna mur av natursten. Om den inte ligger på frostfritt djup så rör den la sig och bruket spricker? Vad är frostfritt djup bredvid en underhållsuppvärmd källare i Göteborgsområdet tro...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har nån kommentar på detta...:(
 
  • Gilla
Sebbes
  • Laddar…
Samma fråga här
 
Har ett snarlikt hus, fast syllstocken är något bättre. Vad jag förstått vilar ett timrat hus på stenarna under knutarna, så länge knutkedjan är hel och knutstenarna står fast är det frid å fröjd. Att du har lösa stenar mellan knutarna är helt i sin ordning: de är bara utfyllnad. Det betyder ju också att du lugnt kan plocka omkring med de stenarna.

Är det nödvändigt att gjuta en stabil mur? I nyare konstruktioner har man ju en mur eller platta som bär konstruktionen: därför att en regelkonstruktion inte bär i sig själv på samma sätt som en timrad. Av bilderna att döma ser inte resten av konstruktionen så risig ut; ett alternativ om det är riktigt uppruttet är att ersätta en del av väggen med en regelkonstruktion.

Om du byter syllstocken omsorgsfullt så att bärigheten bibehålls kanske det inte behövs gjutas alls? Alternativt gjuta en enkel plint där bärigheten är klen? Jag förstår behovet av en mustät grund men det kanske räcker att enligt gammalt mönster mura lite halvhjärtat och sen putsa?

Om du trots allt vill gjuta borde du kunna gräva ner isolering (lecasäckar? Nåt annat? Nån kunnigare må kommentera!) istället för att gräva till frostfritt.
Kom ihåg att en gjuten mur suger upp fukt från marken till skillnad från kallmurad natursten. Därför måste du skydda syllstocken från fukt med något som bryter kapillärkraften mellan muren och stocken, kallasfalt har använts vet jag.
 
Har du en gammal källare så kan man kanske misstänka att isoleringen är obefintlig. Vilket är bra då du minimerar risken för tjäle under grundmuren. Inte tappar man så mycket energi heller om källaren bara hålls stöduppvärmd iom att marktemperaturen brukar vara 4-8C året om.

Om du ska ha panel utanpå timret så skyddar det mot vatten både på timret och att vatten kan rinna in mellan timmer/syll och grundmur. Då bör du lugnt kunna fortsätta med den gamla konstruktionen och skippa pågjutning av grundmuren.
 
Vilket bruk användes för mellan grundstenarna? Finns det idag?

Behövs syllpapp mellan metall och trä?
Tänkte på plintjärn.
 
Ok men det förutsätter att jag ersätter med ny stock och inte "fuskar" med en vanlig regel som syll. Som synes är det bara 1,5 meter syllstock som är kass sedan kommer en frisk stock som även den är är 1,5m, därefter en gammal dörr som är igensatt med timmerstumpar... Det är ju alltså inga hela stockar från knut till knut så bärigheten måste ju finnan på mer än bara hörnen

Jag har förövrigt försökt lyfta där domkraften sitter men lyckas inte utan att grunden börjar röra sig pga trycket... Får därför svårt att peta in en ny stock med passform...
 
Behövs syllpapp mellan metall och trä?
Tänkte på plintjärn.
Nej det tror jag inte. Har aldrig vare sig sett el hört det.

Vilket bruk användes för mellan grundstenarna? Finns det idag?
Har nog varierat väldigt mycket. Gissar på någon form av kalkbaserat bruk då de är mer flexibla än rent cementbaserat. Sedan tror jag att man kan använda olika bruk, dvs ett för murning mellan stenarna och ett annat för putsning utåt. Men då en gammal kallstensmur oftast är "rörlig" (tjäle) så bör allt bruk vara flexibelt i vilket fall.
 
Bärighet finns naturligtvis i en vällagd mur, men behövs normalt endast i knutpunkter eftersom timmerstockarna är bärande. Är dörren orginal från när huset byggdes så är de bärande punkterna hörnen och på var sida om dörren + ev skarvar av långsidessyllen. (Såvida man nu inte byggde huset med hel grundmur från början. Då är nog bärigheten lika samma i hela muren.)

Om du kan fästa ihop timmerstockarna/väggen till en sammanhängande "skiva" så kan du lyfta, justera muren, byta det dåliga mot nya (beg) timmerstockar och släppa ner. (När du säger att muren rör sig så har jag antagit att du menar någonstans under den sida du försöker lyfta, den med alla skarvar i syllen.)
 
domkraften och dess underlag som är en stor sten pressas ner, det i sin tur ser jag pressar grundstenen innåt... ser inte att stockarna rör sig en mm trots 5tons tomkraft som jag iof inte våga pressa för höårt pga av grundrörelsen...

dörröppningen är enligt utsagor en gammal dörr som öppnades upp på typ 40-talet och sattes igen på 70-talet så den va ju inte med i planen från början. Jag får väll utgå från att det vinns bärighet på var sida om dörren iaf. Problemet med att lyfta tor jag ja får längs hela sidan då det är en grävd källare innanför naturstensmuren
 
Spännande värre. Finns det risk att stenarna rasar ner i källaren?
 
Låter roligt. Fortsätt att skriva till oss.
 
Nja vem vet, dom pressas ju innåt mot källarmuren. Jag har ingen riktig känsla för hur mkt tryck det pallar...hörde lite dova ljud från grunden när jag pumpa upp... Så jag vågade inte fortsätta. Det är ju en sak att ge tryck med domkraften och pilla bort en stock, en helt annan att lyfta hela kalaset typ2cm för att få in en ny hel stock...
 
5 ton räcker inte långt. Körde med 2 st 10 tons och 2 st 7 tons när jag lyfte långsidan på torpet (ca 10m), vill minnas att 7-tonnarna var på gränsen. Använd sen 2 st 2x4" som säkring parallellt med domkraften innan du börjar pilla med stocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.