Ah, du kör med utpressningskortet: Om jag inte får bryta mot reglerna så slutar samhället fungera.

Jag tror tyvärr på motsatsen: Om inte folk slutar bryta mot reglerna så slutar samhället fungera.
 
Göran.W
Jag sa väl inte majoriteter står på en last zon fast dom inte får det.

Det är väl inte så svårt att se om någon okynnesparkerar när man snurrat några varv runt kvarteret för att hitta någon plats och ingen rört sig under tiden.
 
Nerre skrev:
Och vem har rätten att avgöra om "full framkomlighet" råder?

En parkeringsvakt har regler att följa, att inte följa de reglerna är tjänstefel. Du begär alltså att parkeringsvakterna ska begå tjänstefel bara för att du ska slippa bli lappad när du bryter mot de regler som finns?
Full framkomlighet råder när utryckningsfordon utan problem kan ta sig förbi i händelse av olycka.
Ja antingen begår parkeringsvakten tjänstefel eller så får chauffören som inte kan lossa göra det genom att åka därifrån. Med dina värderingar och argument i tråden så kan jag inte göra annat än att förutsätta att du aldrig beställer något eller aldrig handlar någonannanstans än där du vet att bilar och lastbilar kan parkera. Lite som att handla rättvisemärkt mat, vill du inte bidra till hur lastbilar parkerar får du sluta handla av näringsidkare som inte håller med ordentliga avlastningsplatser. Lycka till med den efterforskningen, hur har datorn/ telefonen du surfar med kommit till butiken? Kunde lastbilen lossa där utan att vara ivägen?
 
DeesL skrev:
Med dina värderingar och argument i tråden så kan jag inte göra annat än att förutsätta att du aldrig beställer något eller aldrig handlar någonannanstans än där du vet att bilar och lastbilar kan parkera.
Ja, det stämmer, om jag beställer något så ser jag såklart till att leveransen kan parkera. När vi t.ex. dränerade om grunden och jag beställde makadam så lät jag ju inte lastbilen tippa en massa makadam på vägen (som jag har sett andra göra) utan på min garageinfart.

hur har datorn/ telefonen du surfar med kommit till butiken? Kunde lastbilen lossa där utan att vara ivägen?
Ja de butiker jag handlar i har en lastkaj där de tar emot leveranser.
 
Nerre skrev:
Ja de butiker jag handlar i har en lastkaj där de tar emot leveranser.
Så du köper aldrig en glass i en glasskiosk, en öl på krogen eller en tidning i Pressbyrån? Dessa typer av butiker har nog oftast ingen lastkaj.
 
Nerre skrev:
Ah, du kör med utpressningskortet: Om jag inte får bryta mot reglerna så slutar samhället fungera.

Jag tror tyvärr på motsatsen: Om inte folk slutar bryta mot reglerna så slutar samhället fungera.
Ah du kör med "ta saker ur sitt samnanhang-kortet". Ja om folk parkerar som idioter (på övergångsställen, i korsningar, dubbelparkerar, bryter mot datumparkering mm. så kommer samhället sluta fungera, om vi däremot ser till vad diskussionen handlar om så är det till en början inte parkering utan snabba stopp för av/på lastning och dessutom i många fall ganska oskyldiga förseelser som exempelvis stå i parkeringsficka vänd åt fel håll, stå 1-2 meter för nära en korsning, stå med ett eller två hjul på trottoaren (det finns alltid anledningar till detta också, kan exempelvis vara för att nå en trapp med bakluften så vi slipper bära in 600kg pall), missat en ruta med ena hjulet, stå för länge i lastzon etc. Om alla parkeringsvakter vore lika nitiska så kommer samhället sluta fungera av den anledningen istället, synd bara att du tycks vara för trångsynt och naiv för att förstå det. Allting i din värld verkar vara väldigt lätt att påverka, "bara att säga till chefen" "bara att be kunden" "bara att byta jobb" "bara att snacka med speditörerna"... klart allting är "bara" sålänge man nämner problemet i förbifarten och därmed lämpar över det på någon annan. För mig låter det som att du sällan hanterar ett problem själv utan "bara går till högre instans" och låter dessa brottas med det.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Ja, det stämmer, om jag beställer något så ser jag såklart till att leveransen kan parkera. När vi t.ex. dränerade om grunden och jag beställde makadam så lät jag ju inte lastbilen tippa en massa makadam på vägen (som jag har sett andra göra) utan på min garageinfart.
Så bara för att du vid ett tillfälle hemma på din egen garageuppfart såg till att bilen kunde tippa på din tomt så är du en ängel som aldrig låter en bil parkera fel om det är en leverans till dig eller ditt jobb? Till en början så är det givetvis lättare att se till att avlastningsmöjligheter finns i ett villaområde än i en stad så det argumentet känns rätt lönlöst men jag ska spinna vidare på det för att visa hur fel du har... personligen bor jag i ett villaområde med tillhörande trottoarer, om jag skulle behöva dränera om så betyder det att jag har tre möjligheter, den ena är att tippa på gatan (vilket jag aldrig skulle få för mig) den andra är att tippa på min tomt (vilket skulle innebära att lastbilen måste stå tvärs över trottoaren under tiden den tippar, och det får man ju inte) det tredje är att köra in på baksidan vilket innebär rakt igenom en park och sen stanna i terrängen (vilket man inte heller får). Har jag ingen rätt att dränera om mitt hus bara därför? Eller kan det faktiskt vara så att man kan ha överseende med att lastbilen tillbringar några minuter på trottoaren sålänge det är frittfram på gatan?
 
Jag tror man får sammanfatta det så här:

Samhället har regler. Dessa ska följas. Men om alla alltid följde alla regler skulle samhället i stort fungera sämre/osmidigare/mindre effektivt.

Ibland måste reglerna tummas på och millimetrar måste inte alltid räknas.

MEN, detta innebär även att man inte bör ifrågasätta den som följer reglerna vid ett givet tillfälle (läs bötfäller just din bil just den dagen). Denne kanske har tummat på tio regler för en timme sedan för att få samhället att fungera så smidigt som möjligt.
 
  • Gilla
DeesL
  • Laddar…
mangen5 skrev:
Jag tror man får sammanfatta det så här:

Samhället har regler. Dessa ska följas. Men om alla alltid följde alla regler skulle samhället i stort fungera sämre/osmidigare/mindre effektivt.

Ibland måste reglerna tummas på och millimetrar måste inte alltid räknas.

MEN, detta innebär även att man inte bör ifrågasätta den som följer reglerna vid ett givet tillfälle (läs bötfäller just din bil just den dagen). Denne kanske har tummat på tio regler för en timme sedan för att få samhället att fungera så smidigt som möjligt.
Jag gillar ditt inlägg men måste ändå påpeka att jag inte håller riktigt med, att ha tummat på många regler under dagen ska inte stå i paritet till hur man bötfäller nästa bil. Bedömningen bör alltid ligga i felets art, storleksordning och påverkande för trafiken i övrigt. Vad jag menar är att tumma på fem som har stått på trottoaren för att det var smidigt ska inte leda till att någon som står vänd åt fel håll i en parkeringsficka blir bötfälld.
 
DeesL skrev:
Jag gillar ditt inlägg men måste ändå påpeka att jag inte håller riktigt med, att ha tummat på många regler under dagen ska inte stå i paritet till hur man bötfäller nästa bil. Bedömningen bör alltid ligga i felets art, storleksordning och påverkande för trafiken i övrigt. Vad jag menar är att tumma på fem som har stått på trottoaren för att det var smidigt ska inte leda till att någon som står vänd åt fel håll i en parkeringsficka blir bötfälld.
Det stämmer det du skriver. Men man måste nog göra skillnad på några millimeters felparkeringar eller några minuters överträdelse och att parkera på fel sida gatan eller mitt i en korsning. Just dessa bedömningar tror jag de allra flesta människor hanterar på ett relativt bra sätt.
 
mangen5 skrev:
Det stämmer det du skriver. Men man måste nog göra skillnad på några millimeters felparkeringar eller några minuters överträdelse och att parkera på fel sida gatan eller mitt i en korsning. Just dessa bedömningar tror jag de allra flesta människor hanterar på ett relativt bra sätt.
Att parkera i en korsning är helt uppåt väggarna, att däremot parkera på fel sida gatan anser inte jag vara ett problem sålänge man står i en parkeringsficka, bilen tar ju inte mer plats för att man vänder på den så att säga. Många gånger bemöts iallafall jag tyvärr av parkeringsvakter som ska bötfälla mig för att jag har gjort fel, oavsett felets art, omfattning och trafikpåverkan. Jag har bland annat fått böter för att jag har stått för länge i lastzon (4 minuter över tiden), stått åt fel håll på en gata med datumparkering (inte parkerad, jag lossade), stått med två hjul på trottoaren för att låta trafiken på gatan passera obehindrat (gott om plats fanns för fotgängare också), inte parkerat i rutan på en parkering som saknade rutor (den fick jag iofs tillbaka), stått på en parkering med biljett där biljetten bara gällde halva parkeringen samt (tro det om du vill) fått böter för att ha stått på stoppförbud, MED MOTORHAVERI!! Så visst finns det människor som inte alltid delar mina värderingar i vad som är ett riktigt fel och vad som är en blygsam förseelse för att effektivisera vardagen.

Men i mångt och mycket tycker jag att du (till skillnad från vissa andra i den här tråden) har en sund inställning till vad som bör anses vara OK i parkeringsväg sett till dagens och samhällets trafikklimat.
 
Redigerat:
Kan ju inflika att min sambo ofta blir sur på mig eftersom jag vägrar att stanna eller parkera som en idiot. Ska jag släppa av henne nånstans så stannar jag inte rakt av längs vägen eftersom om det kommer en bil under de 30 sekunder som det tar henne att pallra sig ur bilen så står jag ivägen för den bilen.

Det är möjligt att jag visar andra överdrivet mycket hänsyn, men jag tycker det hör till normalt hyfs att visa andra hänsyn.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Det är faktiskt så att i vissa yrken och arbeten är man tvungen att bryta mot officiella regler för att kunna utföra sitt jobb, ofta med chefens goda minne. Galet? Ja! Regler behöver förankras i verkligheten och tolkas under rådande omständigheter.

Edit: Men så finns det personer som bara ser svart o vitt, och inte kan skilja på meter och millimeter...och gärna översätter millimeter till kilometer.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren och 3 till
  • Laddar…
Nej, man måste inte. Det må vara att det blir besvärligare att följa reglerna, men att nåt blir besvärligt är inget försvar för att bryta mot reglerna.

Glöm inte att det är tack vare oss som följer reglerna som lastbilsförarna öht kan ta sig fram. Om alla bilförare struntade i reglerna så skulle det som sagt var bli kaos.
 
Nerre skrev:
...Glöm inte att det är tack vare oss som följer reglerna som lastbilsförarna öht kan ta sig fram. Om alla bilförare struntade i reglerna så skulle det som sagt var bli kaos.
Jag förutsätter att du var ironisk ;)

Annars är du ett praktexempel på
Bo.Siltberg skrev:
... Men så finns det personer som bara ser svart o vitt, och inte kan skilja på meter och millimeter...
Tänk om alla bilförare struntade i att det är högertrafik utan bara körde på skuggsidan
(som de lär ha gjort på Malta), vad mycket kollisioner det skulle bli :confused:
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.