mexitegel skrev:
Lyfter den här tråden då jag står inför samma fundering; har dryga 60 kvm marksten att lägga, 4,5 cm tjocka.

Ska man satsa på torr eller våt kapning? Diamantklinga så klart, har kikat på biltema och jula med vilken ska man välja?

Har en 125 mm blå bosch men vill nog inte använda den till detta iom att det skitar ner rätt ordentligt. Funderar därför på att skaffa en billig "engångsmaskin", överlever den så är det en bonus och jag har en maskin att låna ut till grannen :)

Men vilken storlek? Räcker det med en 125:a? Billigast men å andra sidan så har jag ju redan en i den storleken, så man kanske skulle satsa på en 180 mm iställlet?
Men vänta nu... du har köpt en Blå Bosch troligtvis tack vare alla säkerhetsfinesser och ergonomin. När du nu har ett större jobb framför dig....ska du skaffa en "livsfarlig" budgetmaskin...??????!!!!!! Vi pratar ju grovarbetsmaskiner och inte en sänksåg här.
Är osäker på om 125:an klarar 40mm men det brukar fungera bra med att vända på stenen om man gör kantsnitt.
Annars köp en större blå Bosch.

Glöm inte hel eller halvmask, kör du på det senare så ska skyddsglasögon och något hårskydd på åxå.
 
Skyddsglasögonen ska vara typ simglasögon. Tättslutande.
 
Förr när jag var aktiv köpte jag en del på Jula (300mm kostade 499:) men nu såg jag att priset skenat!! Men hittade motsvarande dom jag köpte Artnr: 78314 hos http://verktygsboden.se/diamantkapskivor/diamantkapskiva-300x28x7x22-mm Observera storlek på centrumhålet!!! finns 2 olika…vartfall till stenkaparna, matcha så du får rätt.
Du kan göra så att du lägger alla plattorna o "sista" dagen hyr du en kap o använder egen klinga som ex ovan o sågar allt den dagen. En klinga, 300mm, klarar ca 100+meter sågning o med vattenkylning mycket mera 200+?
Sågning ska göras med klingor ,inte mindre eller större än 300mm. Sågning med vinkelslip rek. jag absolut inte!!! Det hugger o det rejält - stor risk för allvarliga skador, var klok o snåla inte på kostnaden för sågningen. Vinkelslip ska användas till annat..(ingen regel utan undantag, dessa fungerar utmärkt o kostar typ 10.000+ Bosch GWS 24-300 J) hyra kostar ca 150-250+moms /dag o väl värt o dom har vattenkylning så man slipper det förbannade dammet väl värt bara det!
Jag har sågat JÄTTEMYCKET genom åren o inte varit särskilt nogrann med säkerheten men att använda vinkelslip o 125mm eller nåt att kapa med skulle jag fan inte gjort..dumt, dumt, dumt..
 
Nu taggar vi ner lite :)

Nu tror ju jag att för det första att även budgetmaskiner inte är "livsfarligt" osäkra och för det andra så är det ju inte en direkt hälsosam miljö för maskinen att jobba i med allt damm. Det torde korta livslängden avsevärt och det var därför jag sökte tips på en budget slit och släng maskin.

@BeGe: Du får gärna utveckla varför det är så dumt att använda vinkelslip? Så länge arbetsstycket sitter fast ordentligt ser jag inga hinder.

Jag har en del radier som jag behöver kapa + en massa annat småpill. Men det är klart är man två en dag så kanske man hinner med alla kapningarna. Våtkap är ju trots allt bra mycket trevligare :)

Hur är det att jobba med en stenklipp förresten? Det kanske vore ett alternativ. Kostar ju nästan inget att hyra dessutom.
 
Redigerat:
Ska du använda någon sorts sågbänk?? Jag uppfattar det som att du ska såga på "frihand"
Även med en stenkap med 300mm klinga så kan man få otrevliga "kast" / "hugg" när klingan nyper o med en liten klinga med en maskin med liten egenvikt kontra plattans vikt så kan kasten/huggen bli riktigt otrevliga o klingan e ju inte helt skyddad. Om du ändå måste såga med vinkelslip så gör då så här: såga ett ca 1cm djupt spår o sen tar du en slägga o slår på den bit som du inte ska ha (med bara stöd under den bit du ska ha), då spricker plattan snett under den du ska ha vilket gör att den går i där du vill ha den. Ju djupare du såga desto större risk att det nyper!
Stenklipp kan bara klippa raka snitt o det ser ut som om plattan spruckit o du får "skägg" som sticker ut o gör att du får en fog på ca 1cm. Det blir inte snyggt helt enkelt, definitivt inte i en radie!
Dammet för maskinernas livslängd e inget man behöver fundera på - viktigare e egen hälsa o slippa damm i håret o i/under kläder- äckligt klibbit, damm på fönster etc, Bygg ut med plattor lite mer än tänkt, lägg ut tex ett elrör o böj så du får den radie du vill ha ställ plattor som fixerar röret vid den radie/sväng som du vill ha, rita med tuschpenna, såga med stenkap, plocka bort spillet, lägg dit frisen o vips så e det färdigt där, istället för att plocka upp o fibbla med en vinkelslip - tar bara hur långt tid som helst. Du får valuta för pengarna genom att köpa egen 300mm klinga (500;-) o hyra en stenkap -säkerhet, dammfritt, utförande på sågningen (radie) o inte minst tidsåtgången vinner du på med en stenkap. Sågning till dina 60m2 bör inte ta mer än 4h, så en dags hyra ska räcka utan problem om du gör det på en ledig dag..
o jag e inte uppjagad:D tycker bara det är synd om någon gör det svårare än det behöver vara o försöker dela med mig av min erfarenhet för att underlätta för andra(y)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag la 80kvadrat vid mitt gamla hus och det jag behövde kapa, kapade jag med en 230mm diamantskiva på en stor vinkelslip. det är tio år sedan och vinkelslipen lever än.
Jag brukar använda en sågbock eller arbetsbock av aluminium och en snabbtving för att hålla stenarna stilla när jag kapar.
 
Jag kan väl bidra med mina egna erfarenheter. Förra året la jag 70kvm granithäll runt poolen. 25mm tjock. Det blev sjukt mycket kapande, dels pga områdets form (diagonalt och med radier), dels pga att inramningen gjordes med kantsten som sattes i betong (måste göras innan plattsättning). Slutligen behövdes förstås också en anpassning mot poolen mitt i allt detta.

Jag kapade tillslut mer än 50m tror jag och då kunde jag med planering ändå undvika alla längskap utom på ett ställe. Mitt största bekymmer var att kapa rakt och jag var därför inne på att skaffa en stensåg. Detta visade sig vara onödigt. Det är inga problem att kapa 60cm på frihand med vinkelharry (230mm om jag minns rätt), jag får krypa på knä för att identifiera en manuellt kapad långsida.

Röken är ett problem, men inte ett stort problem. Man får tänka sig lite för och det är rätt enkelt att bygga ett fång får detta.

Jag skaffade mig en bra arbetsställning genom att lägga en frigolitskiva på ett träbord. Vid ev kast har jag sågen vid sidan av mig, men fortfarande bra kontroll.

Jag hade inte några problem med kast eller tjyvnyp orsakade av stenmaterialet men mina plattor var ju också rätt tunna. Däremot nöp/kastade det ett par gånger när klingan åkte djupare i cellplasten, dock mjukt eftersom cellplasten är mjuk.... Tjockare gods skulle jag kapa på båda sidorna och knäcka - så gjorde jag med kantstenen (RV6) och det gick bra.

Det största problemet var tveklöst oljudet. Grannarna tröttnade på det.

Samla ihop kapandet till ett tillfälle funkade inte för mig i praktiken. Dels skulle jag få stå flera dagar i sträck och kapa, dels skulle icke kapade plattor blockera fortsatt plattläggning.

Här finns lite info om stensågen jag tittade på, samt en annat väldigt intressant verktyg...

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/219790-flex-och-bosch-skenor-2.html
 
Jag har lagt ca 100 kvm marksten olika storlekar och byggt en mur på 37 m med en hel del kapande av murblock allt detta gjordes med en maskin ifrån Harald men la pengar på riktiga skivor.
 
  • Gilla
sulfobus
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Skyddsglasögonen ska vara typ simglasögon. Tättslutande.
Rök i fejset var inte ett problem tycker jag, inte när man står upp och sågar på ett bord. Jag använde istället ett heltäckande plastvisir köpt från Swedol, funkade riktigt bra. Skyddar ju inte bara ögon utan hela ansiktet och halsen.

Simglasögonen använder jag till annat..... :)
tabv500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hehe, jag tänkte cyklopvarianten :)
 
Nyfniken skrev:
Hehe, jag tänkte cyklopvarianten :)
Med eller utan lx_total_dry2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:cool:
 
Snorkeln och cyklopet är mer tänkt för tillfällen när man inte kan tvinga någon annan att skära lök i köket. Passar mindre bra för stenkapning.
 
MathiasS skrev:
Snorkeln och cyklopet är mer tänkt för tillfällen när man inte kan tvinga någon annan att skära lök i köket. Passar mindre bra för stenkapning.
Har lite svårt med cykloptänket här....dom kniper väl åt runt näsan och det blir väl sådär... :x
Lite OT, men lite matolja på en sylvass kniv minskar gråtandet betydligt vid hackande av lök.....
 
Använder ni inte maskiner för lökskivande o skalande, garanterat tårfritt och snabbt... det är ju ändå 2014 :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.