God morgon allihopa!!

Tänkte starta en "nygammal" tråd.

Vi var långt framme i planeringen att bygga ett Fiskarheden hus tills förra veckan. Vi var och hälsade på en kollega till mig. De byggde för två år sedan ett Myresjöhus - Mästergården. Jag och min fru blev helt förälskade!!!
Wow vilket hus!!!   :surprised:

Tog senare kontakt med en Myresjöhussäljare och fick ett ungefärligt pris på ett Mästergården med Kärnvillans planlösning och totalentreprenad.
1.9 mill (Avrundar själv till 2.0).

Är det någon därute i vårat avlånga land som har erfarenhet från Myresjöhus och framför allt Mästergården? Kan man lita på Myresjöhus totalentreprenad? Hur är säljarna? Kan ni rekommendera någon?
Har ni några bra tips och "att tänka på"? Stämmer priset i slutändan? Osv....

Jag har ju min kollega att fråga, men ju fler kockar desto bättre Hus!!!!!!
 
Olmen skrev:
Tog senare kontakt med en Myresjöhussäljare och fick ett ungefärligt pris på ett Mästergården med Kärnvillans planlösning och totalentreprenad.
1.9 mill (Avrundar själv till 2.0).

Har ni några bra tips och "att tänka på"? Stämmer priset i slutändan? Osv....

!!
Vi fick prisuppgift på Mästergården och det låg på cirkus 2 mille. Lät bra så långt.
Men det var utan golvvärme i plattan och inga av tillvalen på husbroschyren var medräknade.
Ville man ha huset som det såg ut på dera broschyr så gick huset lös på 2,3 mille.
En jäkla diff anser jag! >:(

Då backade vi, för det var inte värt det priset, då vi ville ha kamin, c-dammsugare och golvvärme uppe och snyggare dörrar inne och ute, släta innertak osv
Samt maffigare kök.


Det vi lärt oss av Myresjöhus är att de inte är sena på att plussa på kostnaderna.
Vår säljare på GH har jobbat många år på Myresjöhus och sa att de är kända för att ha sådan standard så folk "måste" byta upp sig, och då blir det dyyyyyyyyrt. :(
 
Intressant att höra. Jag väntar in offerten i början av veckan. Återstår att se......

Vilket säljkontor var det som offererade det priset?

Jag får offerten från ett kontor utanför Stockholm. Säljaren där sa att de är lite billigare. Varför? Jo lägre personalkostnader, hyra, osv, utanför storstadsregionen.

Hmmmm
 
Fick pris från deras kontor i Sthlm.

Det "roliga" var att när jag ringde en annan säljare på SAMMA kontor, fick jag helt andra uppgifter.
Minns inte idag om det var på just detta hus.

Hoppas du har bättre tur, för de har många snygga hus!
 
Man får väl spela ut säljarna mot varandra.
Vi skall bygga i Vallentuna så vi skall kolla med Uppsala, Norrtälje och Sthlm samt andra i närheten.

Jämför man detta hus med det vi fick offererat från Fiskarheden så är ju detta hus på pappret 100' till 150' dyrare, men om man ser på vad man får så tycker jag att Myresjö vinner på att de har totalentreprenad. Det underlättar ju lite för oss. Dessutom, Fiskarheden offerten är ju inte, vad jag förstår, ett fast pris då det är en delad entreprenad. T.ex. elektrikern kanske blir dyrare när man väl kommer dit.

Som jag skrev tidigare så blev vi helt förälskade i huset så vad gör man.
Blir väl till att gräva lite djupare i plånboken.

 
Är det någon som byggt detta hus i Stockholmstrakten med Solna kontoret som säljare?

Vilka är era erfarenheter?

Vad blev slutsumman för huset?
 
Kan inte svara på din fråga men kolla bara så att offerten du får är på totalentreprenad, då de erbjuder både och.
När vi fick offert var det inte räknat på totalentreprenad, då skulle vi få lägga på ca 100 tusen till om vi ville ha det.
 
Hej Olmen!

Vi bygger ett Mästergården i Österåker. Vi går genom Solnakontoret.

Vår erfarenhet av säljaren/kontoret är att de är stelbenta när de gäller utrustning i huset. Ingår det inte i deras katalog så levererar de inte. Med andra ord: Om du vill ta det hela med på totalentreprenad så får du leverera och installera dessa grejer efter slutbesiktning.

I övrigt så är de lite som alla husfabrikanter. Om de kan komma undan ansvar för något så försöker de att göra det. Pressa och ställ krav utan att vara otrevlig har jag upptäckt är en metod som lönar sig för att få igenom sin vilja. Se till att allt du vill ha med är nedpräntat på papper vid slutbeställning. Det är dyrt/omöjligt att ändra sig efter denna. Kräv att få se elritningen före slutbeställning. Om du vill ändra uttag och brytare som är placerade på insidan av en yttervägg så blir dessa utanpåliggande med alla ledningar i lister på väggen, mindre snyggt.

Dock! När allt är nedskrivet och beställt och du lämnas över till arbetsledaren så går det mesta smidigt. Vi har köpt huset på totalentreprenad. Det kostar 15% extra på huspriset, men gud vad skönt. Är det något jag tycker är märkligt eller bara har allmänna funderingar, vill ändra någon detalj mm. Så är det bara att ringa MHs arbetsledare så ordnar han allt.

Hittills så är vi supernöjda med hantverkarna som varit inblandade, mark och snickare. Otroligt proffsiga och kunniga. Snabbt går det också. Snickaren ligger 2 veckor före i tidplanen just nu. Små extrajobb går att göra upp direkt med hantverkarna, så länge det inte är något som skall omfattas av MHs totalentreprenadsgaranti.

Priset då? Ja, inte är det billigt. Vi fick ett utgångspris på huset, med förändrad planlösning inkl. totalentreprenad, som var 2 150 000. Efter tillval och stomrest garage så är vi uppe i ca 2 600 000.

Du kan PMa mig så kan vi diskutera olika detaljer närmare, utbyta namn på säljare mm.
 
Tack for det. PM pa vag.
 
Vi har träffat Myresjöhus, Solnakontoret, även det om en tomt i Österåker.

Vi tittar på Kärnvillan. Säljaren verkar kanon, men det kanske beror på att vi inte har skrivit under ännu ;)

Onekligen blir det en hel del extrakostnader. Husen i katalogen är verkligen inte detsamma som husen i grundutförande. Det är väl dock knappast unikt för Myresjöhus?

Min känsla av "grundstandarden" i utrustningsväg var att de är helt ok avseende golv, väggar, kök, badrum etc. Hur väl stämmer det överens med vad andra har upplevt?

Jag PMar gärna dig Bart också, om det är ok. Har massor av frågor att fundera över innan vi bestämmer oss!
 
Jag ar garna med i diskussionen. Vi skall bygga i Vallentuna.

Tyvarr sa blev det en saftig budgivning pa var tomt. Vi fick den till slut men 200' dyrare an beraknat. Innebar att vi far halla ner tillvalslistan i huset till nastan standard. Liten andring i koket bara samt braskamin "That's it".

Det kostar att ligga pa topp!!! :surprised:
 
Ett generellt tips vid nyckelfärdigt och tillval. Satsa på att lägga krutet på de tillval som blir svårast/omöjliga att byta i efterhand. T ex golvvärme, trappa, kök.

En braskamin är inte så svår att slänga in i efterhand, speciellt inte i de hus vi bygger/ska bygga/vill bygga. Fundera på det i alla fall.
 
Bra ideer. Skall beaktas.

I priset som jag namnde ovan (2.0 mill) skall enl saljaren allt vara med. Aven golvvarme pa bpl. Det tillval vi har tankt, hamnar nastan alla i koket.
 
Hur ser huset ut för det priset? Är det som det ser ut i katalogen (mer eller mindre) eller är det deras standardutförande? När vi tittade var det en ganska stor skillnad prismässigt mellan standard och "hus på bilden", inte överraskande, men ändå. Det är väl som med bilar "Bilen på bilden är extrautrustad" liksom...
 
I det priset sa ar det mesta vara standard.

Det saljaren sa ingick (som jag kommer ihag) ar:

Golvvarme BPL
Ekparkett
Kakel o klinker i badrum for upp till 250 kr/kvm
"MDF" kok.
Vita vitvaror. Ingen inbyggnadsugn, hel spis med hall.

Det var sakert mer.

Jag tycker att utgangsstandarden verkar OK.
Som jag skrev tidigare sa brande vi lite mer pengar for att fa den tomt vi verkligen ville ha, vilket innebar att huset far bli lite mer "standard".

Det anda man inte kan andra i efterhand ar:   Laget, Laget o Laget
allting annat gar att fixa senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.