MathiasS skrev:
Till er som verkar gilla spade och skottkärra..... Det finns en uppfinning som kallas "kompaktlastare". Kan hyras för en billig peng.
Jag har använt minigrävmaskin tidigare, men fick inte tag i någon denna gång, så antingen var det att handgräva eller planera om i kalendern.
Jag har aldrig handgrävt några större mängder tidigare så nu är jag en erfarenhet rikare :banghead:
Såhär i efterhand tog jag nog fel beslut, men å andra sidan har jag nog blivit några kilo slankare;).
Nu är iaf även kantstenar på plats:)
Nästa gång blir det en maskin och container.
 
Mikael_L skrev:
Bilbatteri + solcellsladdare då?
Jodå, det funkar givetvis, men jag vill gärna ha något low-tech som inte behöver skötas eller underhållas. Galvade grindar ställer man upp, och så står dom där i 30 år minst.
 
D09
Fällt flaggstången för rengöring.

Behöver byta hakar, snöre och fästklyka.

Sen fick man leta efter muttrarna till flaggstången efter att lillgrabben kastat bort dom.

Sen smet katten ut med parabolskyddet runt huvet..försökt fånga in henne men fick ge upp efter ett tag. Snabb rackare det där.

Så nu är jag inte poppis hos min sambo.
 
Kört allt rivningsskräp till återvinningen så nu kan återuppbyggnaden av lilltjejens rum börja 😃
 
Grundmålat stommen till uterummet. I morron ska talbalkarna upp och sedan grundmålas.
 
Hängt upp ett par lampor och hittat lite roliga färgkombinationer i dosorna.
 
MathiasS skrev:
Till er som verkar gilla spade och skottkärra..... Det finns en uppfinning som kallas "kompaktlastare". Kan hyras för en billig peng.
Jag är en person som gillar spade och skottkärra. Enda gång jag använt grävare var när jag skulle gräva stenkistan. Ser det som motion att skyffla, gräva flytta sten mm. Och sedan finns det tid för eftertanke under hela jobbet och det är inte fy skam att sätta sig och vila och titta ut över tomten och fundera ut nästa steg.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Grävt land, sågat ned döda träd och
roat gudsonen...
 
dsub skrev:
Jag är en person som gillar spade och skottkärra. Enda gång jag använt grävare var när jag skulle gräva stenkistan. Ser det som motion att skyffla, gräva flytta sten mm. Och sedan finns det tid för eftertanke under hela jobbet och det är inte fy skam att sätta sig och vila och titta ut över tomten och fundera ut nästa steg.
Egentligen skulle jag vilja skriva som dig och att grävare är för mesar och att det är billig terapi att handgräva.
Men när tiden är begränsad, jag jobbat alldeles för många timmar i streck och det värker i muskelfästen så är jag inte lika kaxig längre.
Frågar någon om en vecka så kommer jag svara att grävare är för mesar :cool:
 
Byggt på uterummet. Idag fick vi fönster o dörr på plats.
 
Slipat och spacklat tak i badrummet. Byggt på väggen in mot kattvinden där vattenfördelare och golvvärmeshunten sitter.
 
Kopplat tillbaka varmvattenberedaren efter avloppsprojektet. Fick bli ny el och lite pyssel med rören då golvet nu är något högre. Resten av dagen blev rena förlustelser ;-)
 
Sålt ett radhus och köpt en villa på under 24 h, måste vara nån form av rekord ;)
 
  • Gilla
Farfalle och 2 till
  • Laddar…
dsub skrev:
Jag är en person som gillar spade och skottkärra. Enda gång jag använt grävare var när jag skulle gräva stenkistan. Ser det som motion att skyffla, gräva flytta sten mm. Och sedan finns det tid för eftertanke under hela jobbet och det är inte fy skam att sätta sig och vila och titta ut över tomten och fundera ut nästa steg.
Jag är på din sida. Mycket av det som kan tyckas vara monotont och jobbigt med husrenovering kan gränsa till att vara meditativt och gott för själen. Men, det finns en gräns och det är då man ska ta till maskinerna.... :)
 
Fått gjort de två sista(hoppas jag) köksskåpen till köket som var tvungna att måttanpassas.
Nu är bara målning, lister och lite annat sådant som har en tendens att skjutas på framtiden kvar.
Har iaf lovat mig själv att det skall vara klart senast i juli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.