Det var inte dig jag menade, det var Pumba. Men, ja, jag vill att hela jobbet ska gå via mig, så att jag kan sätta press på leverantören om något inte är som det ska. (vilket jag alltså inte har någon möjlighet till om jag inte har ett avtal med leverantören). Jag säger inte att rörmokaren är konstig, men han kanske inte är så bevandrad i företagsjuridik. Så länge allt är bra och alla leveranser motsvarar det ni har tänkt er är det ju inga problem. Det är först när du står där med något som inte fungerar som problemen börjar. Och då särskilt för dig.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Jag säger inte att rörmokaren är konstig, men han kanske inte är så bevandrad i företagsjuridik. Så länge allt är bra och alla leveranser motsvarar det ni har tänkt er är det ju inga problem. Det är först när du står där med något som inte fungerar som problemen börjar. Och då särskilt för dig.
Det är frågan om en rörmokare som har funnits länge, så han borde vara bevandrad med juridik, men jag kanske ska fråga honom hur det är med garantin på sakerna om något går snett. Han har installerat den pannan förut och han har läst offerten från butiken, jag vill tro att han vet att allt är grönt från den butiken.
 
Hemmakatten
Jag tycker att du ska låta rörmokaren köpa pannan om priset är ungefär likadant. Lite måste hantverkaren få tjäna på materialet. Och garanti på pannan och arbetet hos ett och samma företag är också värt en liten slant. Ju fler gånger du ringer och ifrågasätter hans ärlighet desto större är risken att han känner sig påhoppad och inte vill komma till dig. Efter vad du skriver så verkar han vara en ordentlig och bra hantverkare.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Saken är den att han tycker att jag ska köpa pannan i butiken, och det är en bekant till mig som tycker att det är märkligt att rörmokaren vill att jag gör på detta sätt.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Saken är den att han tycker att jag ska köpa pannan i butiken, och det är en bekant till mig som tycker att det är märkligt att rörmokaren vill att jag gör på detta sätt.
Rörmokaren har dålig ekonomi.
 
M
RoBo skrev:
Rörmokaren har dålig ekonomi.
Ja så kan det ju faktiskt vara.
 
IKEA har dålig ekonomi eftersom att de vill att du ska köpa badrumsinredningen hos dom även om vvs butiken säljer detta. Vilket konstigt argument.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
docboy skrev:
IKEA har dålig ekonomi eftersom att de vill att du ska köpa badrumsinredningen hos dom även om vvs butiken säljer detta. Vilket konstigt argument.
Rörmokaren har inte ekonomi för att köpa själv från butiken därför tycker han det är ok att kunden köper själv. Inte något konstigt har inte med Ikea att göra.:sly:
 
M
docboy skrev:
IKEA har dålig ekonomi eftersom att de vill att du ska köpa badrumsinredningen hos dom även om vvs butiken säljer detta. Vilket konstigt argument.
Nej, argunentet är inte konstigt, men din parallell är konstig. IKEA säljer bara grejer, hantverkare monterar grejer. Om den som monterar grejen inte har råd att köpa den åt kunden (alltså hantverkaren) så kan h*n be kunden köpa grejen själv. Mycket enkelt och inte konstigt alls.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
RoBo skrev:
Rörmokaren har inte ekonomi för att köpa själv från butiken därför tycker han det är ok att kunden köper själv. Inte något konstigt har inte med Ikea att göra.:sly:
Vill gärna tillägga! Kan va en mycket bra hantverkare ekonomi har inte med hantverk att göra.
 
Och var går gränsen? Tvättmaskin/diskmaskin?
Om tillverkarens rek.capris är 35000 och vvsaren säljer prylen för 42, är det rimligt?
Att byta ett vattenmätarkoppel och betala 6500 (5300 efter rot) där kopplet som absolut mest går att hitta för 1800. (Samma koppel) är det rimligt? Vad får jag för de extra 2300 som inte är arbetskostnad?
 
RoBo skrev:
Rörmokaren har dålig ekonomi.
Eller dålig marginal på just den pannan.
 
Vad gäller garanti så kan det naturligtvis vara bättre att köpa material från en stor tillverkare än från en enmansföretagare med dålig ekonomi.
 
Nyfniken skrev:
Vad gäller garanti så kan det naturligtvis vara bättre att köpa material från en stor tillverkare än från en enmansföretagare med dålig ekonomi.
Nu rör du till tråden, går hantverkaren eller tillverkaren i KK så sitter du illa till oavsett, vid garantiärende, du sitter med svarte Petter i handen. :p
 
Mr.Hammer skrev:
Nu rör du till tråden, går hantverkaren eller tillverkaren i KK så sitter du illa till oavsett
Givet att en av dem går i konkurs ska man ju naturligtvis köpa av den som inte gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.