Bakgrunden till detta projekt är ganska enkel. Vi ville ha en så kallad eldstadsplan i form av en mässingsplåt snarare än de bruna klinkers som ligger framför kakelugnen. Genom en kontakt beställde vi en mässingsplåt, efter att först ha mätt mycket noga. När plåten väl kom visade det sig att jag givetvis mätt fel, men som tur var fel åt rätt håll. Med det menar jag att det var mer plåt än det borde.

Felet jag gjort var att anta att vår kakelugn hade formen av en cirkel. Uppenbart såhär i efterhand, men resultatet av det antagendet var att utskärningen var för snäv på sidorna och jag alltså behövde skära ut halvmåneformade bitar ut plåten.

Då mässing är mjukt är detta givetvis inga problem. Dock är den plåt vi beställde av betydligt kraftigare gods än normalt (knappa 2mm), och därför kan man inte klippa i den på något enkelt sätt. Jag bestämde mig därför för att fräsen nog var vägen till lycka.

Dock finns det en ganska grov begränsning för projektet i form av att vi bor i lägenhet i innerstan och inte har tillgång till minsta verkstadsutrymme. Detta tillsammans med det faktum att projektets själva själ handlar om bra passform, gör att möblerat vardagsrum är det som finns att tillgå som arbetsutrymme.


Då plåtbiten var ganska dyr (2700 kr) kände jag att jag behövde vara lite noggrann eftersom man bara får ett försök, så att säga. Därför tillverkade jag först en mall, genom att rigga fräsen i ett at hoc fräsbord och iterera till den passade bra. Jag använde sedan spillet till att göra mallen lite större och få bättre stöd för plåten.

IMG_20140424_192042.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20140428_132331.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att mallen kom att se ut som en jättelik BH var faktiskt något jag upptäckte efter fullbordat faktum.


Då en hel del material skulle bort bestämde jag mig för att ta bort lite större delar med sänksågen först. Det gick ganska bra. Det enda felet, som kan ses på bilden nedan. Jag var nämligen svagbegåvad nog att inte tänka på att spånen skulle flyga, och fick därför nöjet att betrakta en stor kvast med små små men ack så irriterande mässingsspån skjuta ut över den mattan och soffan. Det känns som att vi i ett antal år framöver kommer ha dessa spån som en del av vårt liv, och som en påminnelse om att man ska mäta många gånger innan man beställer något.

Därefter var det bara att tvinga fast plåten på mallen, och köra på med kopierfräsen. Jag körde 1010:an på lägsta hastigheten, vilket jag för övrigt även gjorde med sänksågen. Det blev hur som helst duktigt med spån, men inga större överraskningar.

IMG_20140428_131739.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20140428_201037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultatet blev faktiskt ganska bra, inte perfekt passform men under omständigheterna helt ok.

IMG_20140428_132834.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns lite lärdomar att dra av projektet:


  • Använd skyddsglasögon!
  • Låt det ta tid.
  • Såga lite i taget, på djupet alltså.
  • Backa inte med sågen, då hugger den på ett helt annat sätt än i trä.
  • Fräs lite i taget.
  • Man behöver inget kylmedium.
  • Metall både repar och repas, så se till att ha något mellan fräs och plåt när du fräser.
  • Tänk på vart spånen kommer flyga.
  • Att ha ett liggunderlag som arbetsunderlag är grymt om man jobbar på golvet. Både att såga i och som vibrationsdämpare.
  • Använd inte en fräs eller klinga som du är rädd om.

För att konkretisera den sista punkten (klingan är från Biltema och fräsen kom jag över genom att köpa Classes fulset i väska, 12 fräsar för 299 kr):
Bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20140428_232703.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallebo och 4 till
  • Laddar…
Gick klingan sönder under drift? Ser lite läskigt ut... :)
 
ekblom skrev:
Gick klingan sönder under drift? Ser lite läskigt ut... :)
Ja det gjorde den. Antagligen när jag som amatör gjorde "climb cut" i plåten och sågen högg och delvis pajade plastflänsen på styrskenan, men jag vet inte för jag upptäckte det då jag hittade den lösa tanden när jag städade.

Jag körde som sagt på lägsta varvtal, så det var inte så groteskt med rörelseenergi i klingan i alla fall, men det är med sådana misstag man lär sig och blir bättre.
 
Resultatet blev bra och ingen blev skadad; ett lyckat projekt.
Jag antar att du inte har ngn sticksåg för annars tror jag den hade varit lämpligare än cirkeln för att ta bort material. Inget problem att såga ca 2-3 mm utanför markeringen vilket kanske skulle underlättat fräsningen.
 
nanowire skrev:
Resultatet blev bra och ingen blev skadad; ett lyckat projekt.
Jag antar att du inte har ngn sticksåg för annars tror jag den hade varit lämpligare än cirkeln för att ta bort material. Inget problem att såga ca 2-3 mm utanför markeringen vilket kanske skulle underlättat fräsningen.
Jag har ingen sticksåg i samma kvalla som sänksågen och fräsen. Det står på önskelistan men jag kan inte riktigt motivera det än.

Jag anar av ditt svar att du tycker jag var lite oförsiktig i mitt arbete. Jag kan se hur man kan tro det, men tro mig, jag är väldigt noggrann och rätt för att göra mig illa. På ett sunt sätt alltså. Climb-cut-misstaget skedde som sagt på ett lågt varvtal och under mycket kontrollerade former. Jag använder också hörsel- och öronskydd konsekvent.
 
Jag skulle vilja göra lite finlir med passfomen. Är det någon som vet vilken metallfil jag borde köpa för detta ändamål?
 
Även med en dålig sticksåg skulle det nog arbetet totalt sätt gått lättare än med cirkeln. T.ex. är pendling onödigt vid metallsågning och det gör att även en enkel sticksåg funkat tillfredställande, den är konstruerad för att såga kurvor vilket cirkelsågen inte är. Jag antar att det blev mycket material kvar att fräsa bort, kanske till och med bredare än frässtålet.
 
  • Gilla
canberra
  • Laddar…
"Vedklyv", vill yttra sig. "Vedklyv", är en gammal gubbe som under minst 50 år sysslat med skärande verktyg, i allehanda material. Att DU inte tog livet av dig själv, med den sågklinga du använde, är ju närmast ett under. Det hjälper inte att ha en "FESTO", om man inte vet hur man ska använda den. Din klinga är gjord för trä och har en spetsvinkel avsedd för trä, dessutom borde den ha minst 4-ggr så många tänder, per 25-mm. omkrets. Spetsvinkeln borde ha varit närmast trubbig. Om man får ett tandbrott, har tanden ganska bråttom när den kommer flygande, den skär utan vidare genom ett par jeansben eller en halspulsåder. Lika illa är det med din fräs, den har bara 2-skär, den borde haft 4 som slipats för mässing. Om jag hade varit du, hade jag gjort en mall, uppochner och ritat av den på undersidan av mässingsplåten som innan, tejpats på båda sidorna, ca. 10 cm. från snittet. Därefter hade jag använt sticksågen med ett fintandat kort blad med liten pendelrörelse. (De billigaste sågarna har inte tillräckligt bra bladstyrningar). Du frågade efter lämplig fil. Om du ska fila, bör den vara ganska finhuggen och ha en så stor radie som möjligt till den radien du behöver. Om du har en "DREMEL", eller större, rak slipmaskin, kan du ju använda den med en finkornig slipcylinder. (ca.120).

Jag förväntar mig kommentarer. mvh . Ingvar
 
  • Gilla
Jesper Ronn och 15 till
  • Laddar…
Istället för att köpa specialfrässtål och andra klingor verkar det vettigare att bara skaffa en sticksåg vilken som helst med ett riktigt bra blad för metall, som ingvar säger. Efter sticksågning hade det räckt med en fil för att få bort graderna. Enkelt och helt ofarligt.
 
Nästa projekt: Basejumping?
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Kan anta att firman du köpte plåten ifrån även hade kunnat forma den efter dina behag.
 
A
Hmm, som Vedklyv så begriper jag inte hur man kan använda verktyg så? Man kapar ju inte järn med en fogsvans, utan med en bågfil, varför? Ju för att den är gjord för det med sina fina täta tänder.
TIll en annan gång så ska du endera skaffa rätt grejjer till dom maskiner du har, eller skaffa en sticksåg.
Jag har själv inga Festool eller andra dyra saker, men håller på mycket med metall och klarar mig långt med vinkelslip, borrmaskin, sticksåg och bågfil samt olika filar, men använder rätt saker på rätt ställe.
 
Oj, skönt med lite pushback och framförallt någon reaktion! Det hade jag gärna sett att det blivit i tråden där jag ställde frågan om detta gick att göra, innan jag påbörjade projektet. Jag känner att jag måste försvara mig lite, farligheten i detta överdrivs något enormt i denna tråd.

- Jag är med på att stickisen med rätt blad nog hade varit bättre för grovjobbet i detta fall, men det hade inneburit införskaffning av ny stickis. Förvisso något jag kanske borde göra oavsett.
- Att bli träffad av något från en sänksåg är i stort sett omöjligt, om man placerar sig rätt i förhållande till sågen. När jag läser kommentarerna ovan får jag känslan av att jag skulle stå med en cirkelsåg och varva upp den och sedan bara på måfå sätta ner den i en icke säkrad metallbit. Inget kunde vara längre från sanningen, jag sänkte ytterst lite i taget och, vilket är viktigt, körde på lägsta varvtalet.
- Anledningen till att det står Festool på verktygen jag äger är mest att jag inte ska kunna skylla på dem om något går fel, efter att ha köpt och tvingats jobba med diverse skräpmaskiner.
- Att man ska ha rätt klinga och frässtål är jag helt med på. Hade dock klingan och fräsen redan, redo att offras. Om det inte var en engångsföreteelse skulle jag helt klart köpa specialgrejer, jag är inte rädd att lägga pengar på verktyg.

Även om jag som sagt inte håller med om att ovan beskrivna aktivitet skulle vara så groteskt farlig, så hoppas jag att framtida läsare av denna tråd kommer ta till sig råden jag fick i efterhand och handla efter eget huvud. Förhoppingsvis huvud som är mer begåvade än mitt, och därför kommer sitta kvar på axlarna längre än mitt kommer göra. Jag skapade trots allt tråden då jag själv inte hittade någon bra källa till information i frågan.
 
  • Gilla
Chiippe och 2 till
  • Laddar…
Jag sysslade med utveckling av skärverktyg i drygt 10 år, och jag är inte lika upprörd som vedklyven. Spetsvinkel finns det inget som heter på en sågtand. Vinklarna i klingans plan heter spånvinkel, eggvinkel och släppvinkel. Summan av de tre blir 90 grader. Eggens profil är viktig, och man bör använda en klinga med eggprofil avsedd för metall. Här ser du rekommenderade skärdata när man använder metallbarbetningsmaskiner:

http://www.nordicbrass.se/LinkClick.aspx?fileticket=QLMX1EW1bCs=&tabid=73&mid=410&language=sv-SE

För användning i handhållen maskin hade jag gått på lite mer förlåtande geometri, tex denna:

http://www.gerschwitz.net/kreissaegeblatt-hw-160x2-2x20-tf48-496308-festool.html
 
Redigerat:
Jonmo, du skriver att du har en fungerande(?) sticksåg. I mina ögon är en sticksåg, oavsett kvalisort, bättre än en cirkelsåg för detta jobb.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.