Jag ska bygga ett litet skjul på 1x2,5 meter. På det ska jag ha takplåt som lutar framåt (baksidan på skjulet ska vara mot mitt befintliga garage). Eftersom takplåtarna är 1 meter breda så behöver jag alltså 3 takplåtar som alla är ungefär 1,1-1-3 m långa.
Jag funderar då på att köpa en plåt (typ TP20) på 3,5 meter och dela den i tre delar. En av plåtarna blir ju då kapad i båda ändar. Finns risk för korrosionsskador där jag har sågat? Eftersom det blir lutande tak så rinner det ju regnvatten på det kapade snittet.
Alternativet är att köpa 4 plåtar på 2,5 meter, men det blir ju mycket dyrare och mycket spill.
 
  • Gilla
Robivi
  • Laddar…
De fabriksklippta ändarna är inte korrosionsskyddade så det kvittar.
zinken på ytan skyddar även den klippta kanten.

Du skriver såga, vad sågar du med? Normalt använder man plåtnibblare.
Se bara till att varma spån inte fastnar i plastbeläggningen så vänd undersidan upp när du sågar.

Protte
 
Tack för snabbt svar. Då köper jag 3,5 metersplåten och kapar på två ställen.

Jag har läst att man inte ska kapa med vinkelslip så det blir väl en nibbler från Byggmax. Igår när jag frågade på K-Rauta så sa de dock att jag skulle använda vinkelslip.:screwy:
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Med vinkelslip bränner man bort färgen och zinken då börjar plåten rosta garanterat.
 
Det blir ju plåtrent där man kapar oavsett metod.
 
blackadder skrev:
Det blir ju plåtrent där man kapar oavsett metod.
Zinken är självläkande så det är inte plåtrent men vinkelslip bränner bort Zinken.
 
Redigerat:
MultiMan
Rooney skrev:
Tack för snabbt svar. Då köper jag 3,5 metersplåten och kapar på två ställen.

Jag har läst att man inte ska kapa med vinkelslip så det blir väl en nibbler från Byggmax. Igår när jag frågade på K-Rauta så sa de dock att jag skulle använda vinkelslip.:screwy:
Vinkelslip är absolut förbjudet av anledningar som andra redan nämnt.

Jag har sett båda varianterna och vinkelslipskapad plåt började rosta i kanterna på under ett år medan mitt nuvarande tak nibblades och saknar kantrost trots 8 år.
 
S
blackadder skrev:
Det blir ju plåtrent där man kapar oavsett metod.
plåt rent med nibbler?
 
Ja, i snittytan.
 
Vem ska man tro på? :rolleyes:
 
Rooney skrev:
Vem ska man tro på? :rolleyes:
Dom man köper plåten av :)
 
Rooney skrev:
Vem ska man tro på? :rolleyes:
Du kan ju testa själv, så låter du vinkelslipen vila nästa gång. :)
Sax eller nibbler är bra och det går även med såg tex sticksåg om det inte är så mycket att kapa.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Sax eller nibbler är självklart det bästa. MEN det går bra med en 0,8mm kapskiva utan att det bränner om man kör med känsla.
 
blackadder skrev:
Sax eller nibbler är självklart det bästa. MEN det går bra med en 0,8mm kapskiva utan att det bränner om man kör med känsla.
Nej ingen vinkelslip alls.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Min lokala järnhandlare har sax för att klippa trapetskorrugerad plåt så kolla om det finns sax hos någon i närheten.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.