Jag har skaffat en offert av en pannförsäljare och har planer på att skaffa en offert av en rörmokare för att installera det jag tänker köpa av pannförsäljaren.

Men nu har jag fått höra, av en mycket påstridig bekant, att det alltid är en mycket dålig ide att göra på detta sätt. Att alla hantverkare tar ut mycket högre priser om man anlitar dem för att installera något som man har köpt av någon annan, och att man alltid ska köpa kompletta paket av hantverkare om man vill göra bra affärer.

Är det alltid en dålig affär att köpa en produkt av en firma och sedan anlita en annan firma för att installera den?
 
Vissa firmor tar ut högre priser om man anlitar dom för att installera något som man har köpt av någon annan och en del tar inte högre priser du får höra med firmorna. Vad man tycker om detta kan säkert diskuteras i all evighet men bara kunden veta vad dom tar i timpris eller offert i förväg får dom ju ta vad dom vill. Sen har en firma mer jobb än dom hinner med väljs nog dom jobben oftast bort.
När jag gör jobb så stämmer det aldrig när kunden tar hem saker antingen skannas det eller är det fel saker men är inte rörmokare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det är förmodligen så att hantverkaren kommer att få köpa lite saker själv..Ja..Men om rörmokaren ser offerenten på vad jag har för planer på att köpa av den andra firman kan det förmodligen inte bli så rysligt fel. Hopas jag.
 
Kan du inte be rörmokaren om en offert på alltihop?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag kan ju fråga...det kanske var så försäljaren menade, när han sa att jag skulle kontakta en lokal rörmokare?
 
Kan bli krångel med garantin också om nått går sönder. Hantverkaren och pannförsäljaren skyller på varandra. Fel monterad osv...
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vad jag är lite orolig för med att köpa ett "paket" är att hantverkaren ska "tvinga" på mig vad han har och inte vad jag behöver. Förstår ni vad jag menar?
 
Jag har stött på hantverkare som både gillar och ogillar att kunden köper själv. Med min elektriker så köper jag alltid det som syns, dvs brytare, uttag, armaturer, etc medan han står för kabel, dosor, etc. Jag hade dock en VVS:are (som aldrig får komma tillbaka) som drämde till med 800 kr/tim som straff för att jag hade köpt ett golvvärmekit...
 
  • Gilla
mariatherese och 1 till
  • Laddar…
Att köpa varor på ett företag och be ett annat installera de är lite som att handla mat på Lidl och be kocken på krogen att laga maten till dig!!
 
  • Gilla
MRK och 3 till
  • Laddar…
Jobbar själv som vvsare. Grejen är att köper du panna av firman som du anlitar så har man installerat denna panna flera ggr förr, vet hur pannan ska monteras, hur den fungerar och vad som följer med. Bara att slänga ut gammpannan och börja jobba. Då skulle jag köra löpande på installationen. Blir oftast billigare än en offert eftersom man tar till i offerten för att inte jobbet ska gå med förlust. Ta bara reda på timmpris i förväg så du vet.

Installerar man en panna som man alldrig jobbat med förr kan det bli en del grubblande samt läsning i instsllationsanvisningar mm. Onödigt extrajobb för montören. Därav ett högre pris på en offert skulle jag säga.

Kunden tjänar ALDRIG på att köpa grejer på annat håll och sedan be möntör installera.

Då tänker jag även om man tex köper diverse badrums artiklar tex en köksblandare eller badrumsmöbel av ett företag som även säljer möbler, ni fattar vilket företag tänker jag på.

Varken garanti, reservdels eller jobbmässigt skulle jag säga. Det är som att skjuta sig i foten. Vill man ha en speciell kvalitetsprodukt kollar man efter installatörer/återförsäljare på produkttillverkarens hemsida.

Hoppas du blev klokare.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Hej

Jag hade samma situation. Jag pratade med rörmokare innan, och sa att jag skulle köpa pannan märke X, akk. tank marke Y. Och frågade om dom kan ansluta allting. Och fixa elementer osw. Ingen problem.
Men, dom köpte själv allting som dom monterade. Elementer, alla rör, expansionskarl. Just för att indvika problem med garanti. Och låta dom ha deras vinster. Rätt ska vara rätt, tycker jag.
Pannan och tanken har jag själv satt på plats. Muraren som gjorde skorstenen monterade även pannan. Jag tror inte att jag betalade för mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
jgbygg skrev:
Att köpa varor på ett företag och be ett annat installera de är lite som att handla mat på Lidl och be kocken på krogen att laga maten till dig!!
Är det OK för kocken så är det väl inget problem? Har i och för sig aldrig försökt det men har inte haft problem med att en hantverkare som jag anlitat för att montera något jag köpt själv varit sur.

Men det är helt uppenbart att vissa hantverkare inte accepterar det och där tror jag att de i så fall får vara tydlig med att man bedriver en verksamhet där man endast monterar det man själv sålt från sin egen lilla butik. På det sättet slipper de hantverkarna kunder de uppenbart inte vill komma i närheten av och kunderna slipper sura hantverkare. För jag tror nämligen att det är så enkelt som att de flesta kunder inte förstår upplägget med att en del hantverkare driver egen butik med köptvång när man anlitar dom. Så de som kör det upplägget borde vara tydliga med det så slipper både kunder och de hantverkarna en massa besvär.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
docboy skrev:
Jobbar själv som vvsare. Grejen är att köper du panna av firman som du anlitar så har man installerat denna panna flera ggr förr, vet hur pannan ska monteras, hur den fungerar och vad som följer med. Bara att slänga ut gammpannan och börja jobba. Då skulle jag köra löpande på installationen. Blir oftast billigare än en offert eftersom man tar till i offerten för att inte jobbet ska gå med förlust. Ta bara reda på timmpris i förväg så du vet.

Installerar man en panna som man alldrig jobbat med förr kan det bli en del grubblande samt läsning i instsllationsanvisningar mm. Onödigt extrajobb för montören. Därav ett högre pris på en offert skulle jag säga.

Kunden tjänar ALDRIG på att köpa grejer på annat håll och sedan be möntör installera.

Då tänker jag även om man tex köper diverse badrums artiklar tex en köksblandare eller badrumsmöbel av ett företag som även säljer möbler, ni fattar vilket företag tänker jag på.

Varken garanti, reservdels eller jobbmässigt skulle jag säga. Det är som att skjuta sig i foten. Vill man ha en speciell kvalitetsprodukt kollar man efter installatörer/återförsäljare på produkttillverkarens hemsida.

Hoppas du blev klokare.
Jag pratande med försäljaren och frågade om han kund hjälpa mig kontakta en installatör, och han sa att jag ska "kontakta en lokal rörmokare", för installation. Och jag har gjort detta och visat honom offerten han säger att han vet hur man installerar pannan och att han har gjort det förut. Och rörmokaren säger att jag lika hjärna kan handla i butiken därför att det måste han ändå göra om jag ska ha den pannan. Tror ni att jag vågar göra denna installation?
 
docboy skrev:
Kunden tjänar ALDRIG på att köpa grejer på annat håll och sedan be möntör installera.
Jag förstår inte hur du kan påstå det så kategoriskt. Har du sett skillnaderna som finns i pris mellan olika inköpsställen? Bara prisskillnaden på en enskild produkt kan vara större än själva kostnaden för att få den monterad. Men de som både säljer och monterar produkter försöker ibland med en dåres envishet hävda precis det du gör att man aldrig tjänar på att handla själv och låta en hantverkare bara montera.
 
  • Gilla
mariatherese och 2 till
  • Laddar…
När det gäller så komplicerade/dyra produkter fast monterade så skulle jag akta mig för att köpa hos annan än montören. Vid eventuella garanti ärenden så får du som privatperson agera själv mot den du köpt av. Bättre att kunna reklamera mot installationsföretaget som då skall ta hand om hela problematiken.

När det gäller andra produkter, har jag valt själv att köpa allt som inte är special. Tjänade 40 000 på två helrenoverade badrum men står då för risken att betala själv för nedmontering/montering och transport vid garantifall. Ytterligare fördelar: Jag får dom produkter jag vill ha, behöver inte betala hantverkare timlön för att dom ska åka runt och leta samt att monteringstiden förkortas totalt eftersom produkterna redan finns på plats
 
  • Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.