Hej!

Har haft slutbesiktning på mitt nybygge vilket det då uppdagades att potentialutjämning i plattan ej är utförd av elektrikern och grundentreprenören.
Förstår själv också som besiktningsmannen sa att det är omöjligt/orimligt att utföra detta nu när huset är färdigt.
Dock så skall det nu räknas ut skälig ersättning av att det ej är gjort.
Min fråga är då följande vad kan en rimlig ersättning ligga på eller vad kostar det att göra en potentialutjämning på en sula på 170kvm utformad som ett H?

Tack på förhand!
 
Tråkig inflyttning i nya huset.

Min undran är, hur kunde det missas? Var är kontroll ansvarig?

Och är det ett farligt fel?
 
alltid undrat om detta är ett krav, trodde detta bara var aktuellt vid stall och dylikt?
 
Jo lite tråkig inflyttning är det allt då det känns som ett stort fel :(

Vet inte själv hur det kunde missas det enda som byggaren säger är att sådant inte nu görs på nya villor sedan 4-5 år tillbaka men vad vet jag. Det enda jag vet är att det står i kontraktet att det SKALL ingå och jag har då betalat för det i priset men ej fått det.
Kontrollansvariga har varit på bygget flera gånger och jag vet inte om det är hans skyldighet att koll på den biten.
 
står det inte i kontrollplanen så har inte han något "krav" vad jag vet. Men jag har gjutit över 50 plattor för olika husföretag och aldrig behövt någon potentialutjämning!

edit: det har alltså aldrig stått på ritningarna samt att haft ute en kontrollansvarig som hade allmän behörighet AB inom el "eller vad det heter" och hade inget om säga om det heller!
 
Jag forskade en del kring detta när jag byggde mitt hus (se följande tråd http://www.byggahus.se/forum/el/210986-potentialutjamnad-platta-med-femledarsystem.html)
Efter snack med många olika parter så kom jag väl fram till att det verkligen var fråga om extra-extra-extra-extra skydd så du behöver absolut inte oroa dig. Dessutom ändrades reglerna typ två-tre gånger under mitt bygge, iallafall enligt elektrikern. Först var det inte lag, sen var det lag (eller iallafall pågång) medan han gick kurs och sen när vi skulle lägga var det inte lag.

Själva kostnaden i sig var bara typ 3500 för en platta på 90kvm + nån timmes arbete att naja fast den, men du bör ju få kompensation för klantigheten och att det nu saknas.

Summa summarum: Oroa dig inte, men begär en schysst ersättning såklart!
 
Det råkar inte finnas någon liten fotnot i kontraktet som säger att det ingår när det behövs ;)
 
Tror inte heller att det är någon egentlig risk utan mera just det att man ej erhållit vad man betalat för enligt ett kontrakt båda parter undertecknat.
 
Det är väl sisådär 99,9% av de svenska villorna som inte har potentialutjämnad platta så någon överhängande fara är det inte.
 
Ingen fara att det inte blev gjort, jag skulle tro att 95% av alla hus i landet saknar pus i plattan. Och som skrevs tidigare kostnaden är några tusenlappar.
 
Vad jag har förstått är det en helt onödig "säkerhets"-grej.
Det glömdes bort i mitt hus också, men jag har aldrig bråkat om det,
har faktiskt inte förstått vitsen med det i ett bostadshus.

En sak är ett stall, som Nefcairion skrev, där djuren går direkt på ett fuktig betonggolv.
Men i ett varm och torrt bostadshus med isolerande golvbeläggning?
(Att det kan vara viktigt i djurstallar, och att hästar och kor ibland dör i åskväder, beror på att dessa djur har så långt avstånd mellan fram- och bakben, att det kan uppstå en farlig potentialskillnad mellan benen)

Handen på hjärtat, hur många av er har åskledare på huset?
Tror att det vore vettigare att satsa på.

Och som mlkjhr och elmont skrev, så saknar 95 - 99,5% av alla befintliga hus denna finess.
Välkommen i klubben :)
 
Må så vara att det saknas i 95-99% av alla hus men det är fel att betala för något som man inte fått samt att entreprenören inte heller sagt något utan det skall upptäckas på slutbesiktningen.
Han har dels fått betalt för ej utfört jobb samt material som ej behövt införskaffas och inte följt gällande kontrakt vilket i min mening är ett kontraktsbrott. Blir mest arg på hela situationen och fusket för att själv öka sin vinst vilket det i korta drag innebär.
 
  • Gilla
Claesk och 1 till
  • Laddar…
Tycker nog att det kan vara motiverat i våta utrymmen, typ bad/dusch.

Jag gjorde PU när vi gjöt nya golv i bad och kök häromåret. Anslöt dessutom alla vattenrör, golvvärmefördelaren, duschblandaren, maskiner, etc till PUS.

Skönt att veta att det inte kan uppstå farliga potentialer om åskan skulle slå i marken utanför.

Blir det en direktträff, så är det en annan sak, givetvis. Det är ingen åskledare.
 
  • Gilla
petter94 och 1 till
  • Laddar…
Det brukar alltid stå nått i stil med: om inte utlösningen vid jordfel kan garanteras innom xxxx sekunder ska potentialutjämning utföras. Det löser man oftast med en JFB så kolla vad det verkligen står i underlaget.
OCH naturligtvis ska man få det man betalat för, men på frågan om det utgör någon fara är svaret fortfarande, nej.
 
Håller med övriga här, att plattan inte är potentialutjämnad är ingen fara men helt klart ska du få avdrag på priset. Jobb plus material på ditt hus borde hamna närmare 10000 ex moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.