Jag odlar min vitlök själv :)

Dock första gången jag provar, men fick av grannen förra året som han hade odlat själv. Vilken smak det var på den!
 
ImageUploadedByByggahus.se1398760334.826326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har den börjat att gro!
 
Mitt recept är inspirerat av Mario Batalis Ragu. Men har lite annan tillagningsmetod. Jag kör gärna min i tryckkokaren på slutet istället för att puttra flera timmar, tycker att resultatet blir samma men det går snabbare i tryckkokarn. Stjärnanisen är ett tips från Heston Blumenthal som lyfter fram köttsmaken lite extra.

Ingridienser

  • Olivolja
  • Smör
  • 2 Gul lök
  • 4 Vitlöksklyftor
  • 4 Selleristjälkar eller rotselleri
  • 3 Morötter
  • 2st stjärnanis
  • 1kg blandfärs
  • 1pkt bacon
  • 1 tub Tomatpuré
  • 5 dl Standardmjölk
  • halv flaska torrt vitt vin
  • salt & peppar


tillvägagångssätt
1. Fräs finhackade grönsakerna (lök,viklök,selleri och morötter) tillsammans med stjärnanis i smör och olja i en tryckkokare på låg värme utan att de tar färg. Under tiden bryner jag köttet hårt i omgångar i en stekpanna, köttet ska få ordentlig färg men inte brännas. Deglacera stekpannan för att få med alla smaker därifrån.
2. När grönsakerna är mjuka plockar jag bort stjärnanisen och tillsätter tomatpurén och fräser ytterligare en stund.
3. Häller i vinet och köttet, skrapa loss fastbränd tomatpuré från botten och låter koka häftigt tills ca hälften av vinet försvunnit
4. Häller på mjölken, sätter på locket och låter koka under högt tyck i 45min.
5: Smaka av med salt och peppar. Servera med pasta och rikligt med nyriven parmesan!
 
Redigerat:
Nice! En av fördelarna med villa kontra lgh :)
 
Ja, det tar närmare ett år att odla dem. Sätter vitlöken på hösten och skördar den sent på sommaren, nästan tidig höst. Borde gå att odla i kruka också om man bor i lägenhet!
 
De som finns på hallen är nog lika bra som egenodlade, kostar ju en slant dock. Men i det stora hela inget att bråka om (En vitlök räcker ju rätt många middagar)
 
Den köttfärssås jag har växt upp med var följande...

Bryn älgfärs
salt och vitpeppar.
Tillsätt lite vetemjöl, rör runt.
Tillsätt vatten och hackad lök.
Ketchup till lagom smak och färg
Klart

har laborerat med andra recept och nötfärs men jag vet inte om jag stött på nån som är mycket godare...

mvh
ATW
 
Nu blev jag väldigt hungrig!
 
För mig är köttfärssås arbetarmat och som sådan ställs inga särskilda krav. Man gör ju en bättre kfs jämfört med mamma Scan ändå. I alla fall, här kommer lunchsåsen:

Fräs en hackad vitlöksklyfta (eller två)
Fräs en finhackad lök
Lägg i 500 g färs av något slag och genomstek
Häll i en burk krossade tomater, låt koka och reucera till ösnkad konsistems
(För fattiga månader, häll i en burk tomater till)
Krydda med salt och svartpeppar

Den här såsen är ju inte så avancerad men går att göra snabbt och blir i alla flall bättre och billigare är de flesta färdiga alternativ.
 
Anders_Nilsson skrev:
För mig är köttfärssås arbetarmat och som sådan ställs inga särskilda krav.
jadu, från början var ju all mat enbart bukfyllnad, tur att vi förfinats sedan dess. En väl tilagad Bolognese med nymalen färs av kvalitetskött tillsammans med en vällagrad parmesan och en årgångs Bordeaux går inte av för hackor.

Men det är inget jag skulle laga till gäster eller beställa när jag går ut, men kalla de arbetarmat är fel. Korv i ugn är arbetarmat :)
 
Redigerat:
Det kanske borde finnas en tråd med bra byggmat.

Snabbt, gott, lite disk och mättande.

/ATW
 
ArneTW skrev:
Snabbt, gott, lite disk och mättande.
Färdig tortellini, citronpesto, lite färsk basilika ,salt och peppar och riven parmesan. Öl eller mjölk till.
 
ArneTW skrev:
Det kanske borde finnas en tråd med bra byggmat.

Snabbt, gott, lite disk och mättande.

/ATW
Valfri bistro, gärna med uteservering om vädret tillåter :D
 
AndersMalmgren skrev:
Valfri bistro, gärna med uteservering om vädret tillåter :D
Det tar ju över en timme.
 
Okejdå, blodpudding och stekfläsk från valfri saluhall (inte den där skiten de säljer på ica). rårörda lingon till det, tar max 10 min att laga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.