Någon som har instrallerat utanpåliggande eluttag för hörnmontage under överskåpen i köket? Ex dessa: http://www.elbutik.se/product.html/elko-hornbox

Hur blir det, snyggt eller?

Vi kommer inte ha någon täcklist eller så i framkant på överskåpena. Och för att slippa ha uttag i den marmor vi funderat på tänkte vi kanske använda dessa hörnmonterade. Alternativet är monterat under överskåpena men blir lite krångligare att fräsa in elkabeln som nu kommer ur väggen precis under skåpet.
 
Om det blir snyggt är helt klart en smakfråga.
En kollega till mig tyckte att man har misslyckats med ett nytt kök om man måste montera utanpåliggande uttag under/i vinkel skåp/vägg.

Jag å andra sidan vill inte ha synliga uttag på väggen, utan gömmer de hellre i vinkeln, hyffsat ergonomiskt pga vinkeln.

Men har man inte list i framkant så syns de ju såklart mer än om man har det.

Mitt råd, bildgoogla för att skapa egen uppfattning, finns varken rätt eller fel här.
 
Jag är lång. Jag ser dem aldrig, tycker det är klockrent.
 
I 9/10 kök jag och kollegor renoverar sätts dessa idag.

Enda undantagen är i princip när det typ är gårdar där det byggs lite mer lantstuk då folk ofta vill ha ljusrampslister och lysrör istället.

Tycker de både är praktiska och betydligt mindre fula än att ha uttag mitt på väggarna som man hade förr.

Finns ju både vita, silver, svarta.
Man kan kombinera dem med timer för kaffebryggare, uttag för telefon eller andra saker också.
 
Tycker väl det är en ok nödlösning, och en praktisk sådan.
 
MathiasS skrev:
Tycker väl det är en ok nödlösning, och en praktisk sådan.
Vilken lösning föredrar du som är bättre då ? :)
 
Att göra det "rätt" förstås. Riv väggen och sätt dosor där dom ska vara. Men om man inte har tid, pengar eller lust att göra det tycker jag som sagt att detta är en ok nödlösning.
 
MathiasS skrev:
Att göra det "rätt" förstås. Riv väggen och sätt dosor där dom ska vara. Men om man inte har tid, pengar eller lust att göra det tycker jag som sagt att detta är en ok nödlösning.
Men vad säger att det är "rätt" att ha dosor på väggen mellan bänk och väggskåp då ??
Det är ju faktiskt väldigt gammaldags. ;)

Som sagt vill de flesta idag ha en ren yta som är lätt att hålla fräsch utan en massa uttag som är i vägen.

Så det handlar i mitt fall inte om att man inte har tid, pengar eller lust, utan snarare om kunders önskemål.

Oftast öppnad ändå väggarna upp tillräckligt för att man skulle kunna sätta dosor om man så önskar eftersom kakel med gips ska bort och ersättas med ny gips och det ska fällas in kortlingar för att hänga väggskåpen ordentligt.
 
  • Gilla
Ivar83
  • Laddar…
Jag har ett sånt hemma i köket.
Jag tycker det är mycket snyggare än att ha ett infällt uttag nere på kaklet och förhoppningsvis lyckas du så pass bra med ditt nya kök att ögonen kommer falla på andra snygga detaljer än ett vägguttag som sitter under överskåpen! ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
JonasEr
  • Laddar…
Det är lättare att sätta in sladdarna i ett hörnuttag än i ett uttag som sitter under skåpet.

Jag har 3 st hörnboxar med 3 uttag i varje ovanför diskbänken. Det är rätt lagom, jag har alltid ett uttag tillgängligt. Elektrikern som satte upp det sa att det nog var rekord i antal uttag.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Men vad säger att det är "rätt" att ha dosor på väggen mellan bänk och väggskåp då ??
Det är ju faktiskt väldigt gammaldags. ;)

Som sagt vill de flesta idag ha en ren yta som är lätt att hålla fräsch utan en massa uttag som är i vägen.

Så det handlar i mitt fall inte om att man inte har tid, pengar eller lust, utan snarare om kunders önskemål.

Oftast öppnad ändå väggarna upp tillräckligt för att man skulle kunna sätta dosor om man så önskar eftersom kakel med gips ska bort och ersättas med ny gips och det ska fällas in kortlingar för att hänga väggskåpen ordentligt.
Var och en ska förstås göra som den vill och jag tar gärna extrajobbet att få saker och ting infällt. Utanpåliggande går bort.
 
MathiasS skrev:
Var och en ska förstås göra som den vill och jag tar gärna extrajobbet att få saker och ting infällt. Utanpåliggande går bort.
Så om jag tolkar dig rätt så är det "rätta" enligt dig att fälla in dosor mitt på väggen mellan bänkskiva och väggskåp just bara för att det "ska vara" infällt... ? :)

DET anser ju inte jag vara att göra det "rätt", men som i många andra lägen en smaksak. ;)
 
Du och trådskaparen frågade vad jag tyckte och jag svarade vad jag tyckte om det samt vad jag tycker är rätt sätt. Jag tycker att utanpåliggande montage är fult oavsett om det är strömbrytare och uttag på vägg eller ovan en köksbänk. Jag vill ha dom infällda på en nivå där jag ser dom utan att böja mig. Vill du göra på annat sätt, gör det, men vänligen tjafsa inte med mig om det. Tack.
 
Men herrejisses då... du kanske borde vänt på huvudkudden ;)

Jag var ju bara nyfiken på vad du tyckte och ifall du hade en bättre lösning att tipsa om istället för hörnboxarna om man nu inte vill ha uttag och annat mitt på väggytan.
 
Nog ser det ut som lite av en budgetlösning allt. Fast beror på vart man vill lägga ribban...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.