Vattenskada i Bostadsrätt lgh.

I min grannes lgh. upptäcktas ett vattenläckage, enl. uppgift en stamledning i väggen osynlig. Det bar sig inte bättre en att vattenläckaget spridit sig till min lgh., vilket fick konsekvensen att mitt hallgolv och en del av vardagsrumsgolvet fick brytas upp p.g.a, vattenläckaget. Det tog närmare 3 månader.Veckan för julen 2013, var min lgh., återställd i ursprungligt skick.
Den 16 april 2014 erhöll jag en faktura på avsevärt belopp för, " Åldersavdrag vid vattenskada. "
Har man verkligen rätt att kräva mig på beloppett ? Skadan helt utanför mitt ansvar.

Tack så mycket för er uppmärksamhet - jag önskar er en trevlig dag -.

Vänliga hälsningar,
Portwood
 
  • Hall och Vardagsrum.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vems försäkringsbolag kräver dig på pengarna?
 
Jo generellt så är det så.

Det är en grundprincip i skadeståndslagstiftningen att ingen får "tjäna" på en skada. Dvs. om du drabbas av en skada som någon annan skall ersätta, så får du inte vara i ett bättre läge efter skadan än du var innan.

I det här fallet så har du då åtminstonde formellt fått en förbättring efter skadan, du har fått ytskikt som förhoppningsvis har längre återstående livstid än du hade före skadan.
 
O
Vad var den officiella anledningen till vattenskadan?
Är det en skada på vattenledningen? Var satt skadan isf?
Detta är nämligen viktigt att veta innan man kan svara på om det är rätt.
Men som sagt, är det en vattenledningsskada så har föreningen ett strikt ansvar för de skador som uppstår. Medlemmen skall stå helt skadelös. Även om det innebär en värdehöjning.

Men vattenledningsskada är det om det börjar läcka från den delen av ledningen som föreningen ansvarar för...
Teoretiskt borde det vara fram tills ballofix i lgh. Men jag vet inte exakt var gränsen går...
 
Det känns ju lite udda att du ska få åldersavdrag om det bara är det golvet du visar som är åtgärdat? Det golvet är ju inte färskvara (slipa om så är det som nytt). dessutom är det ju betydligt sämre än innan då du verkar ha fått en troligen synlig skarv i det?
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Hallgolvet kan man väl tala om förbättring, men det beror ju på hur gammalt golvet var och hur länge sedan det slipats.
Hur har de löst vardagsrumsgolvet? De måste ju ha skarvat in en bit, men har de fått slipa resten av golvet?
 
Hall ca. 2år , klinker och eklaminat. vardagsrummet 3 stav ek parkett, nytt golv i rummet.
 
Vad är det de vill göra åldersavdrag för då? På så nya ytskikt skall det inte vara åldersavdrag.
 
Föreningen kräver mig på åldertillägg.
 
Men då måste de ju specificera hur de räknar.
 
hej!

Så vitt jag vet är det på ytskikt,kravet är på.

mvh./lrs
 
Har fått en faktura , " Ålderstillägg vattenskada" ingen en spec. hur det har kommit fram till beloppet.
Kan detvara idé att bestrida fakturan.
mvh./lrs
 
Kravet från Föreningen.
 
Har man verkligen rätt att kräva mig på beloppett ? Skadan helt utanför mitt ansvar.
Stamledning, föreningens ansvar.
 
Hej och tack!

Så det är idé att bestrida fakturan?

Stamledning hos grannen, osynlig, upptäcktes av fastighetskötare, fukt på vägg i källare 3vån. under den. läkt i en skarv i stamledningen som går i väggen hos min granne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.