bjornligan skrev:
Är det någon som valt deras komfortplatta som grund? Jag kör förmodligen den isolerade torpargrunden med undertryck
Eller det var väll den dem körde med totalentrepenad?
 
Vi ska bygga Villa Kalmar i Växjö till hösten. Har renoverat mycket hus, men aldrig ägt ett nytt! Ska bli spännande!
 
Vi skall bygga Villa Eksjö... leverans av hus i slutet av maj. :)
 
Idag fick vi vårt förhandsbesked som var positivt och inga klagomål från grannar (y)

Nu en annan fråga:
GARAGE!
Ska ni bygga eget/byggsats eller beställa från SMV?
SMV tycker jag är för dyrt (och Lolloizza), Är byggsatser att rekommendera??
 
Jeepmats: Åh vad spännande! Är bygglov osv klart? Har ni valt tillval? Hur ser er budget ut?
 
PAF: Så då är ni i princip klara med alla tillval osv? Slutet på maj låter som en rätt lång väntetid? Vår säljare på SM sa att han uppskattar att huset kan levereras i januari, lite beroende på tid för bygglov osv.
 
Grattis Adut, ett steg närmare drömvillan! (y) Vad händer härnäst?
 
Vi skrev på med Smålandsvillan tisdags, med klausul att bygglov går igenom förstås, så nu är det spikat att det blir en villa Kalmar. Känns riktigt bra! ;)
 
Nej alltså, leverans nu i maj!

Vi skrev på i slutet av förra året och gjorde slutbeställning i början av detta året. Vi har redan fått slutbesiktningstid och bokat möte med de som gör injustering av ventilation för genomgång av hur frånluftspumpen fungerar.
 
PAF, sorry jag som är lite trög bara, haha. Då låter det istället som att det gick väldigt fort! Vad spännande, vad har ni gjort för tillval osv? Blev projektet dyrare än ni tänkt från början?
 
lollizza skrev:
Jeepmats: Åh vad spännande! Är bygglov osv klart? Har ni valt tillval? Hur ser er budget ut?
Bygglov klart, husleverans i augusti. Vi har valt steg 3 i köket, vit trapp, fönster på övervåning, garage, mm. budgeten är lite flytande. Gör tomt,infart, övervåning,altaner mm själv. Hinner inte fixa ett garage snabbt då övervåning är viktigare för oss, så det får Smålandsvillan fixa. Kunde gjort det billigare själv, men måste ha någon stans att ställa alla våra saker när vi flyttar. Man måste prioritera så att man orkar med att bygga och fixa också. Har tidigare renoverat så man nästan hamnade på sjukan! Nu tar jag det lite lugnare Livet är mer än kronor och ören!
 
Det som är klart har blivit något dyrare än tänkt men inte våldsamt ca 50000 mer än vad jag räknat med.

Markarbeten inkl. väg till tomten (30m), väg och plan framför hus, schakt och material för hus och garage, infiltration, dagvattenbrunn, dränering och avloppsrör samt elrör till tomtgräns 320000 kr.

Brunn borrad 120m, tryckning, pump, hydropress inkl och klart 75000 kr.

Grund och montage (inte utförd ännu) 120000 kr.

Vi har valt målningsförberett utan golv och lister. Nivå 1 på kök, andra luckor dock och med stänkskydd i rostfritt. Helglas i altan och köksdörr men standard ytterdörr. Takfönster ovanför trappan och alla fönster lika stora i båda gavlarna.

Golven kommer bli solid furu 190x27 och furulister med diskret profil och klossar där golv och dörrfoder möts. Vi kommer också köpa trappa från samma leverantör som golvet. Vita vagnstycken med oljade steg som är stängda, vita stolpar och oljad handledare i fur.

Det som var den riktigt tuffa förhandlingen var att få huset omålat... det går nämligen inte!
I slutet av maj kommer det, trärent och då skall det slamfärgas i falu ljus :-D.
 
Vinden skall också fixad, skall få hjälp med detta av snickare som gjort flera vindar för Smålandsvillan. Inflyttning blir i slutet juli så det får gå undan!
 
lolloizza: Vi ska ansöka bygglov stycka av skog och få hem slutbeställningsväskan på onsdag:)
 
Hur har ni tänkt/gjort med planlösningen? Två sovrum på nedre plan eller bara ett och ett större vardagsrum? Vi tycker det är lite knepigt att bestämma oss. Just nu är vi ju bara två men planerar att skaffa barn inom kort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.