Hej,

Jag vill ogärna montera ner laddstationen utan har täckt mitt lilla hus jag byggt med en presenning.
Detta bör räcka.

Nu vill jag däremot fortsatt ha laddning på klipparn vid jämna mellanrum.
Kan man koppla laddning direkt på poolerna och isåfall hur tar jag fram en sådan laddare?

Hälsningar
björn Lerum
 
Det finns en vinterladdningskabel att köpa/beställa hos din åf. För laddning direkt på poolerna. Kostnad mellan 400-500 kr. Kopplas till den befintliga laddaren. Art nr 1126-1089-01
 
Tog en liten halvtaskig bild på min kabel.
 
  • uploadfromtaptalk1350819885831.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Galsac
  • Laddar…
Ett tillägg som jag kom och tänka på.: Tänk på att roboten skall vara påslagen för att ta laddning. Sätt den i pausläge och om möjlighet finns så palla upp maskinen så att den inte kommer någonstans om den försöker köra iväg...
 
  • Gilla
Galsac
  • Laddar…
Hallå boltis!

Var får man tag på en sådan här kabel?

Har försökt med min lokala handlare men han i sin tur får ingen kontakt med Stiga?

Mvh

Galsac
 
Ser ingen anledning till att den kabeln inte skulle fungera. Kontakten ser rätt ut även fast anslutningarna ser lite annorlunda ut. Priset var högt dock.

Att din handlare inte får kontakt med Stiga låter väldigt konstigt. Varit i kontakt med dom ett antal ggr i mellandagarna och deras ordersystem har fungerat som det ska hela tiden..

Vi har nog dessutom ett antal sådana på lager..

Eller så köper du min för 400 inkl frakt. Använd 2 ggr..

(skall sälja min "lisa" då den ändå inte kommer att användas i år pga bygge av uterum och arbete i trädgården)
 
Hej Boltis!

Den köper jag gärna av dig för 400 kr inkl frakt :)

Min lokala leverantör av Autoclip känns inte direkt trovärdig, bara så att du vet. Det kan bero på att dom själva har en del reklamationer som dom bråkar med Stiga om. Han jag pratar med påstår att han försökt nå Stiga flera ggr pga deras reklamationer. Jag har dessutom frågat om laddkabeln ca 5-6 ggr sedan oktober och fått samma svar. Dvs att han inte får tag i Stiga.
Kan själv tycka att det låter väldigt märkligt att man inte får tag i någon representant då jag själv jobbar som representant för ett annat företag i en helt annan branch...

Jag bokar gärna din "Lisa" :)

Du får gärna skicka mig ett PM eller liknande så tar vi mailkonversationen vidare därifrån om det är ok för dig :)?
Det enklaste blir att sköta det hela via vanlig mailkonversation. Mailadresser kan vi utbyta via ett första PM, låter det som ett upplägg som skulle kunna fungera för dig :)?

Mvh

Galsac
 
Det låter lysande! (inte det där med din år dock, hoppas det löser sig för "dom".

Du får pm strax..
 
Tjena Boltis!

Här kommer en liten fråga ang vinterladdning, trots att det är sommar :)

Jag köpte din laddkabel av dig och den fungerade superbra.

Jag kom på en liten idé för mig själv och det är följande.

Säg att jag vill ha min robot stående i ett isolerat förråd, men det finns ingen el där?
Då har jag en liten idé som kanske skulle funka, du vet dock bäst ;)

Jag monterar bort batteriet från roboten och tar in det i mitt hus istället. Roboten får stå kvar i förrådet.
Nu vill jag dock koppla batteriet till transformtor och sändare.
Batteriet har ju två kontakter, en plus och en minus. Polerna fäster man i själva roboten för att ge ström.
Skulle man inte kunna köpa extra kontaktdon, dvs samma kontakt som sitter i själva roboten, och sedan koppla de kontakterna till den kabeln jag köpte av dig. Skulle det kunna fungera?
På så vis har man följande koppling. Transformator -> Sändare-> Laddkabel-> NYA KONTAKTER -> Batteri.
Eventuellt skulle man tom kunna slippa "laddkabeln" jag köpte av dig och hänga på Nya kontakter till sändaren?

Får be om ursäkt om min beskrivning är ngt haltande... Du får gärna fråga om du inte förstår vad jag menar.

Det hade varit utomordentligt bra om jag bara kunde flytta in batteriet i mitt bostadshus, med tillhörandes kablar.

Mvh

G
 
Personligen tror jag inte du behöver vinterladda överhuvudtaget. Förra vintern kopplade jag loss batteripolerna för att vara säker på att klipparen inte skulle tjuvdra någon ström, och det var i princip fullladdat när det var dags för start.

Denna vintern gjorde jag inte ens det, och batteriet var rejält laddat vid starten i år med. Jag lät den iofs köra in i laddaren det första den gjorde, men en kamrat med en likadan klippare skickade ut sin på grönbete direkt och den körde ca två timmar innan den pallrade sig hem för laddning. Ingen underhållsladdning han heller, dock är klipparna förvarade tempererat.
 
I princip funkar det att ladda ett löst batteri med någon form av banankontakt eller liknande.
Att vinterladda är ju en sak vi rekommenderar lite för att motionera batteriet mer eller mindre. Någon självurladdning är det inte att prata om, missminner jag mig inte helt pratar man om upp till 5% självurladdning på 3 månader.
 
"På så vis har man följande koppling. Transformator -> Sändare-> Laddkabel-> NYA KONTAKTER -> Batteri."

Tveksamt.
Nu gissar jag, men jag antar att själva batteriladdaren sitter i roboten och spänningen i laddstationen bara är en matning till laddaren. (Jag vet inte säkert att det är så, men så skulle jag ha byggt den...) Så OM det är så så är det inte lämpligt att koppla förbi laddaren och mata direkt på batteriet. Något att kolla i alla fall innan man kopplar i hop det.
 
Gimbal skrev:
"På så vis har man följande koppling. Transformator -> Sändare-> Laddkabel-> NYA KONTAKTER -> Batteri."

Tveksamt.
Nu gissar jag, men jag antar att själva batteriladdaren sitter i roboten och spänningen i laddstationen bara är en matning till laddaren. (Jag vet inte säkert att det är så, men så skulle jag ha byggt den...) Så OM det är så så är det inte lämpligt att koppla förbi laddaren och mata direkt på batteriet. Något att kolla i alla fall innan man kopplar i hop det.
Sitter verkligen själva Batteriladdaren monterad i Gräsklipparen? Jag trodde att transformator och batterliladdare satt i samma enhet, vilken därefter är kopplad till sändaren och till slut batteriet.

Någon som har koll på detta?

G
 
Någon som kan bekräfta det som Gimbal skrivit? Gimbal, är du helt säker på att själva laddaren verkligen sitter i klipparen och inte i den externa transformatorn. Boltis skriver ju att mitt förslag bör gå. Nu finns det två versioner.
Det är givetvis inget brådskande men det skulle vara skönt att fixa med laddningen under sommaren, innan det är försent :)

Mvh

G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.