N_Fredriksson skrev:
Kör på 2:an när han gick ut igår så hörde jag direkt att det var något som inte stod rätt till.
Stoppade den och kollade knivar, tog bort gräs m.m höjde även upp den till max men det hade inget effekt alls.

Mina barn kom inspringande och sa Pontus är sjuk han låter jätte konstigt :)
Det blir allt en liten familjemedlem ;)

Efter övriga inlägg om förbättringar så känns det som om det kan vara läge att få en uppdaterad verision på den.
Men det är inte att motorn varvar upp för dig mellan 4:an och 5:an ? För jag har innan gått och tänkt nu låter den nog lite mycket... men när det börjar bröla så märker du det. Det var inte ens en tanke på att låta den gå vidare grannarna underade vad som hänt...
Ne inte när den varvar upp det är två olika ljud, kör jag ner den till ettan så brööölar det massor och när jag vrider tillbaka steg för steg så tystnader mellan 4-5.
 
Med risk för att ställa en fråga som ställts förut så ställer jag frågan:
Hur ser man, när klipparen laddas, om Indegon klippt klart för dagen eller om den fyller på batteriet för att kunna åka ut en extra sväng och ta det sista området som blivit kvar?

Anledningen till frågan är att igår när jag trodde Indy var färdig för dagen så var den bara inne och laddade lite. Normalt tar Indy hela mattan på en laddning, men då jag höll på med mitt stationsflyttande innan klippstarten så var troligen inte batteriet fullt denna gång vid klippstart.

Tror (hoppas) inte att det står i instruktionsboken...
 
Jag kör på 3'ans klipphöjd och det räckte med med en trädrot eller kotte för att höja till bröj-varvtalet (som inte minskar förrän nyckeln vrids om följt av omstart från basplattan). Jag kan även vid det lägre varvtalet höra en svag obalans som blev helt outhärdlig vid höjt varvtal. Jag kommer att skicka in den igen men tills dess har jag tryckt ned sex stycken 5" -spik under röda nivåratten vilket gör att jag kan gå i stället för att springa varje gång den brölar.

@Wall-E, man ser det bara i displayen när klipparen går in på basplattan om den är "Klar".
Min har kört i 44 timmar på min trädbevuxna 1200 m2 stora tomt (...nu gick den ut igen...).
 
Redigerat:
Dags för årets första inlägg :). Förresten, undrar hur många som är med i klubben som har läst alla sidor i den här tråden. Till er som är nykomlingar så vill jag bara säga att jag inte tycker ni skall skämmas om ni ställer en fråga utan att ha läst historiken.

Nåväl, klipparen har skött sig hyfsat sedan återstarten med ett par undantag. Dels har den plötsligt dött när den var ute och klippte. Hände även några gånger förra året, gissar att det är en mjukvarubugg. Dels har den vid ett tillfälle ignorerat ordern om att gå tillbaka till basstationen när jag tryckte på tillbaka-knappen. Det knepiga i denna situation var att displayen bara hade valet "klipp" och "inställningar" (dvs trots att den fortfarande var ute och klippte), ungefär som att den trodde sig befinna i dockan.

Det allvarligaste är dock de onödiga turer som den gör längs med kanttråden på vissa sträckor. Jag har en ganska kvadratisk gräsmatta med ett par bihang och just runt ett av dessa bihang så tar gräsklipparen gärna ett antal extra varv under klippningen. Spåren var redan tydliga efter förra året, men nu ser det värre ut än någonsin.
Finns dem någon som har en kvalificerad teori om varför den gör så, antingen via egna slutsatser eller via råd från Bosch. Kan det ex hjälpa om man tar bort något markerat hinder i närheten av bihanget som den inte gillar? (antar att det är någon form av kalibrering av positionen som den genomför när den påbörjar en "onödig"). Med spåren så skäms jag inför mina Husqvarna-grannar...
 
Dr Ost: Jeg hadde onødig vandring omkring en stor ø. Orsaken var at jag hadde før kort avstand til kanttråden bakom øen. Jeg flyttet den ut til den anbefalte minimumsavstand på 1m og vandringen slutade.
 
Dr Ost skrev:
Dags för årets första inlägg :). ... Det allvarligaste är dock de onödiga turer som den gör längs med kanttråden på vissa sträckor. ... Kan det ex hjälpa om man tar bort något markerat hinder i närheten av bihanget som den inte gillar? ,,,
Om det inte är ömtåliga växter eller stup / vatten så är det bättre att låta klipparen krocka med hindren och därav lära sig att undvika dem. Jag har bara öar runt ömtåliga (nästan döda) vinbärsbuskar och runt biltältet för att den inte skall gå in till bilen... Runt dessa öar brukad den vandra ibland.
 
Dr Ost skrev:
Det allvarligaste är dock de onödiga turer som den gör längs med kanttråden på vissa sträckor.
Finns dem någon som har en kvalificerad teori om varför den gör så, antingen via egna slutsatser eller via råd från Bosch.
En mjukvaruuppgradering kan troligen lösa dina problem. Jag upplever att med 5.9 så är intelligensen högre & min vandrar inte alls speciellt ofta utmed kanterna.
 
  • Gilla
Martinbj
  • Laddar…
Håller med frav. Min 5.9 är än så länge riktigt bra
 
Låter bra det, ska få min uppdaterad till 5.9 med nu :)
 
När kom 5.9?
 
runt årsskiftet.
 
Damn, då får jag väl skicka in min igen då snart... :'(
 
southpark skrev:
Damn, då får jag väl skicka in min igen då snart... :'(
Tror inte du kommer ångra dig
 
Säkert inte men den va inne på service i höstas å nu ska den sättas igång i sommarstugan imorgon. Hade ju planerat att den skulle rulla hela sommaren på den så den har nu men vi får väl se
 
Tack för tipsen. Ang att ta bort öar och låta den krocka så är jag skeptisk av två anledningar. Dels så kan jag inte påstå att den lär sig hinder med tiden (som också tidigare har diskuterats) dels så avråder Bosch från att överhuvud taget ha hinder ivägen, även om även jag har sådana (http://www.tretti.se/media/files/vaegledning_installation_indego_konsument.pdf). Därtill har jag för mig att någon har påstått att minnet i klipparen tillslut blir fullt om den krockar tillräckligt många gånger med ett hinder (men det kanske bara var just ett rykte).
Hur som helst så skall jag gräva bort en buske till som jag misstänker är boven. Att skicka in klipparen enbart för uppgradering av mjukvara, tror ni att det fungerar i år? (någon som har provat). Kanske krävs att det finns något annat fel som skäl och att man samtidigt får ny version? jag har en "sen" 5.8 och har redan haft den i Danmark två gånger så jag ser inte fram emot den dialogen med varken Bosch eller K-Rauta som har varit snälla två gånger och skickat iväg den trots att den är köpt på nätet.
Förresten, någon som har hört något mer kring egen uppdatering av mjukvara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.