Börjar nu trötta på min Indego och överväger reklamation. Hade den på service i höstas efter att den bara körde halvcirklar blandat med rusningar rakt fram, utan att klippa något. De uppdaterade programvaran och sa att om det inte hjälpte så skulle jag lägga om slingan(!?), hur den nu kan vara felet då den hade fungerat i bra i några månader innan.

Efter servicen i höstas avvaktade jag med att sätta ut den då säsongen var över. Körde igång den idag efter att ha provat lite olika lösningar med studsmattan och vad händer? Efter 20 minuters bra klippning så låter den helt plötsligt som en kass gammal bensinmotor när den klipper. Förmodligen är någonting löst någonstans.


Redigt trött på sk*%n nu... :mad:
 
gnuttisch skrev:
Läste denna tråden förra året och då var det en hel del strul med denna klipparen, men hur fungerar den idag? Med senaste programvaran och allt.
Hej!
Köpte min Indego i april 2013, hade ett fel med displayen så jag fick skicka in den med en gång, hade för mig att de gjorde en uppgradering också. NEJ, så var det inte, de hade bytt ut den mot en som var uppgraderad, det var därför den kom så snabbt tillbaka. Lämnad in den på CHEAPY i Halmstad som numera inte längre finnes. Hur som helst, den har fungerat utmärkt sedan dess, visserligen ville ett av hjulen gänga upp sig men det fixade jag med lite låsvätska. Har ökat ut klippytan med ytterligare 24 kvm och det var inga problem. Den fick kartera om två gånger sedan hade den lärt sig. Fick lägga kablarna under några stenplattor som den skulle vandra över, gick bra om man inte lade dom tillsammans utan med lite avstånd. Så med tanke på att jag var med i priskriget förra året och till slut kom undan med 8700;- så är jag mer än nöjd. Rätt skall vara rätt.;)
 
Släppte ut min nyservade indego idag, trots att gräset inte växt än. 5.9 verkar innehålla lite nyheter. Lät den kartera om först, vilket gick på ett kick. Nu tuggar den på i första klippningen, och har sett två nya statusar. Dels så räknar den vid kalibrering ner från 10 (även om den börjar om från 10 om den inte tänkt klart när den når 0) och dels skriver den "Inlärning av objekt" när den nu hittar saker för första gången. Känns mer pålitligt när man vet vad den gör.
 
Jonbeee skrev:
Börjar nu trötta på min Indego och överväger reklamation. ... ...
Efter 20 minuters bra klippning så låter den helt plötsligt som en kass gammal bensinmotor när den klipper. Förmodligen är någonting löst någonstans. ... ...
Jag hade nyligen min ute på lätt grönbete och eftersom där inte var något gräs ännu så var det troligen en nyuppkommen trädrot eller gupp den träffade för plötsligt var min också en bensinare igen detta året. Jag mailade Bosch Service och fick följande svar:

"Jag har talat med en av de produktansvariga på Bosch som sade att gräsklipparen är byggd för att öka varvtalet när gräset är högre. En lösning vore därför att klippa gräset oftare. Har du provat att dra åt knivarnas muttrar/skruvar på undersidan? Det låter på inspelningen som att något kanske sitter löst i klippaggregatet.

"En kund lyckades även komma tillrätta med hög ljudnivå genom att placera en skruv vid höjdjusteringsanordningen. Jag vet inte exakt hur han gick tillväga, men det kan alltså även vara denna anordning som sitter löst och som orsakar den höga ljudnivån. Notera dock att alltför stora “ingrepp” eller förändringar på Indego kan leda till att garantin upphör."

Bosch har alltså fortfarande ingen lösning på sina konstruktionsproblem.
Nu kommer de alltså ut med 2014 års modell med enbart finputsningar i programfönstret.

[video=youtube_share;bZV3ctBaF-s]http://youtu.be/bZV3ctBaF-s[/video]
 
peternicklas
Tycker detär mycker märkligt och dåligt att ett så stort företag som Bosch ska hålla på så här. Dömma av inläggen här så verkar det knappast finnas någon Indegoägare som är nöjd.
 
Jag justerade ner min klipphöjd så jag triggade den högre klippaggregatshastigheten nu med nya mjukvaran. Då gick den upp i varv under ca en minut för att sedan återgå till normal klippaggregatshastighet. Men skorret/resonansen i maskinen finns där fortfarande. Även om jag har de där två plaststavarna som vi väl tror troligen är en modifiering för att stabilisera klippaggregatet?
http://www.byggahus.se/forum/robotg...-indego-10-robotklippare-306.html#post1943869
 
Synd at disse plaststavene ikke er tilrekklig for å forhindre at vibrasjoner från klippeaggregatet forplanter seg til karossen. Det er jo enkelt å ta bort ojudet - brølande. Dette fant vi løsninger på førra året.

Når gresset er klippt ned til ønskad høyd vil den slutte å varva upp om man kjør den ofta nok.

Det skal bli spennende å se om de nye oppdateringene i programvaran fungerar.


Peternicklas ... jag er nøyd med min Indego er du inte nøyd med din ??
 
  • Gilla
johan119
  • Laddar…
Jag har plockat fram Tretow som han numera kallas, flyttat lite kanttråd, fyllt i ett par gropar, slipat knivar, karterat om och kört ett antal pass. Jag har inte mycket att anmärka på i år. Har gjort ett lite permanentare stoppknappsskydd i form av en tunn, röd, Ikea-skärbräda som gör att mina nedhängande grenar inte nödstoppar. Min är bröl-fri även om den varvar upp emellanåt när den hittar högre gräs, typ de första varven i år där det växt mer än på andra ställen innan den fått ner nivån. Och hjulen sitter fast.

Några positiva reflektioner:
Jag laddade fullt innan höstvilan, tog ut nyckeln och ställde klipparen och plattan i ett förråd. Nu indikerar batteriet fullt och jag tycker att det är lika långa klippcykler.
När den bestämmer sig för att åka hem för laddning kör den hemåt i mitten av gräsmattan innan den viker in ca två meter innan laddstationen. Den här funktionen utan guidekabel är supersnygg. Det blir inga djupa spår för det skiljer en del mellan olika hemresor men man kan se bågen från hemgången över det snygga randmönstret från den vanliga klippningen.
När den stannar och funderar efter att ha gjort klart ett område och traskar vidare till ett oklippt dito för en ny omgång.

Det enda jag verkligen vill ha är funktionen som var en stor anledning att jag slog till förra året nämligen att kunna uppdatera med SD-kortet, på egen hand då.

Men som sagt, jag är nöjd. Och jag har en Indego....
 
  • Gilla
F1Alex och 4 till
  • Laddar…
O jag e oxå nöjd.
 
  • Gilla
F1Alex och 2 till
  • Laddar…
Jag skickade in min på service nu på vårkanten för att displayen var totalt oläslig.
Orsaken till det var att jag hade sköljt undersidan med vatten och se det tål den inte, vatten tränger in i styrboxen.
Jag hade isär alltihop och torkade upp, men displayen fick fnatt.
Skit samma, jag körde den ändå hela hösten med oläsbar display (man memorerar knapptryckningarna så det går ändå).

Nu kom den tillbaks med SW Release 5.9 Build ver. 00344, nya framhjul nytt nätaggregat och lite annat.

Den fungerar nu precis som det var tänkt, jag är helnöjd.

Jag kör bara manuellt, inga tidsprogram men den kantklipper nu VARJE GÅNG (för det har jag valt i inställningarna).

P.S. min har aldrig "brölat", man hör att den kör men knappt att den klipper.
 
Redigerat:
  • Gilla
F1Alex och 2 till
  • Laddar…
Jag har den nya SW Release 5.9 Build ver. 00344 och är mycket nöjd.

Den stannar nu inte lika ofta och tänker. Fick nya framhjul och den har nu aldrig stannat för att indikera att den har blivit upplyft som den tidigare gjort.

Trevligt att oxå se i displayen att den räknar ner när den väl tänker. Slipat knivarna och kört 4gånger, funkar klockrent nu trots dålig gräsmatta och lutning som den normalt inte skall klara av.

Skulle bara önska att hjulmotorerna var lite tystare och att det fanns borstar att montera på hjulen så att gräset inte fastnar. Köpt HQ borstar och håller på att fundera på hur jag smartast kan montera dom på min Indego.
 
  • Gilla
johan119 och 1 till
  • Laddar…
Verkar som att den funkar bra med senaste programvaran?
 
Lämnade min indego på vinterservice, men åf fick aldrig iväg den till Bosch. ÅF var hjälpsam och skrev att den var ett garantiärende och maskinen kom så småningom iväg. Idag hämtade jag ut en ny maskin tillverkad 2014 med 5.9 b00344
Jag hade egentligen inget fel på maskinen, men ville få barnsjukdomarna tillrättade. Nu har den iaf åkt ett varv för kalibrering och laddar upp för klippning
 
Redigerat:
Det dyker upp Indegos på blocket, som ingått i kampanj från IVT.
Är detta något man vågar köpa? Är det någon som vet hur IVT sköter garantiärenden på dessa maskiner?
 
GordonE skrev:
Det dyker upp Indegos på blocket, som ingått i kampanj från IVT.
Är detta något man vågar köpa? Är det någon som vet hur IVT sköter garantiärenden på dessa maskiner?
Jag köpte IVTs bergvärme pump och fick med en kaffe maskin för några årssedan, det fanns då ett separat garanti papper på just den maskinen, fråga dom som säljer, viktigt att få kvittot el garantin med vid köp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.