Jag har förstått att en stolpe av två reglar har bättre hållfasthet än en "riktig" stolpe med samma mått. Men hur monterar man ihop reglarna bäst?

Skruv, spik?
Skråa eller rakt igenom?
Eller spelar det ingen roll över huvud taget?

/Joel
 
De gånger jag sett en snickare slå ihop en stolpe har de spikat eller skruvat ihop reglarna rättuppåner bara.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Beror vad man ska använda den till. Jag brukar i de flesta fall limma och dra samman dem med tvingar, gör det även med tryckt virke.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
De ska bära en limträbalk som i sin tur ska bära ett bandat plåttak.
 
Limma med pu lim och dra ihop det med skruv. Med tiden sen så är det limmet som håller ihop det.
 
Det finns ju limträstolpar med. Om du nu vill ha en formstabil stolpe.
 
Utan lim så är en massiv stolpe bättre.
Använder du PU lim så lim på ena regeln och fukta den andra, har du gott om tvingar så använd dessa eller skruva relativt tätt. PU lim kräver högt presstryck då det vill expandera.

Protte
 
PU - är det polyuretan?

Låter vettigt som prototypen med flera skriver. För att få flera delar att samverka krävs att man tar hand om skjuvkrafter mellan delarna. Gör man inte det får man delar som verkar var för sig. Jfr. med en planka mellan två stöd. Ställ ett mjölkpaket mitt på så böjer den ned. Lägg på ännu en planka och upprepa samma sak. Nedböjningen blir nästan lika stor. Testa nu att dra i tre skruv så att plankorna inte kan glida mellan varandra. Troligtvis ingen större nedböjning.

Jag brukar använda två styck 45x195 med en 45x95 på högkant mitt emellan. Detta vildar en I-profil. Har inte räknat på vad en sådan pelare tar i last men det är en del. Passar bra till car-portar, altaner osv.

En sak som är väldigt viktig med alla pelar / balk -konstruktioner är att upplagen blir ordentligt utförda. Man vill här söka utjämna lasten över hela pelarens tvärsnitt så att man inte får spänningskoncentrationer som riskerar att trycka sönder pelarens ände.

En annan sak som är bra att tänka på är att försöka få pelaren att ta last utan att omkringliggande byggandsdelar måste böja ned först. Jag brukar använda domkraft för att trycka upp balken ordentligt och nästan lyfta lasten lite innan jag monterar pelarna.
 
Ok, I get your point. I det här fallet kommer stolparna kläs med panelbrädor så ev skruv kommer inte att synas. Min grundtanke var att spara in några kronor på virkeskostnaden men eftersom det visade sig att det bara skiljer en tia mellan två meter 45x95 och en meter 95x95 så ryker väl denna förtjänst gott och väl på skruv och lim.

Men då vet jag i alla fall hur det hänger ihop :)

/Joel
 
Funkar det att bygga ihop 2 45x95 (en lite längre och en lite kortare som bärlinan kan vila på) när man bygger altan? Stor altan!
Så slipper man köpa tunga 95x95 stolpar.
 
Att 95x95 är tunga kan väl inte vara någon anledning? 2 st 45x95 väger ju i stort sett lika mycket...
 
  • Gilla
Byggareback
  • Laddar…
Ok, men det finns fler fördelar än att det är lättare att hantera reglar.
Inte minst med att ha bärlinana "vilande" innan man skruvar...
 
  • Gilla
Mattias Gustafsson2
  • Laddar…
blygarn skrev:
Ok, men det finns fler fördelar än att det är lättare att hantera reglar.
Inte minst med att ha bärlinana "vilande" innan man skruvar...
Så gör jag alltid.

Kör på!
 
  • Gilla
Fredrik.ros
  • Laddar…
blygarn skrev:
Ok, men det finns fler fördelar än att det är lättare att hantera reglar.
Inte minst med att ha bärlinorna "vilande" innan man skruvar...
Dessutom blir det mindre risk för sprickor i en limmad stolpe.
 
blygarn skrev:
Ok, men det finns fler fördelar än att det är lättare att hantera reglar.
Det blir bättre :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.