Hemmakatten
Som rubriken säger, jag överförde pengar till fel konto/person. Tyvärr tror jag kontot tillhör en sedan flera år avflyttad granne. Det var över 25' och dessutom var jag ju tvungen att göra en ny överföring till rätt konto/person.

Ska naturligtvis kontakta banken i morgon, men är lite nojig om huruvida det är möjligt att få tillbaka pengarna om mottagaren vägrar att återbetala dem. Antar banken gör en utredning (den felaktiga överföringen var till konto i samma bank som mitt konto), men befarar att den kan ta tid. Någon som vet.
 
Jag tror man får gå via kronofogden om kontoinnehavaren vägrar betala tillbaks dem frivilligt. Banken kan inte bara ta pengar från kontot.

Jag fick pengar insatta på mitt konto av misstag en gång, och då fick jag hem ett papper från banken där jag skulle skriva på att jag godkände att pengarna togs tillbaks. Plus information om att det var olagligt att inte ge tillbaks pengarna.
 
Hemmakatten
Tack för infon. Vi får hoppas att mottagaren är lika ärlig som du var. Jag hade bara namngett kontot med ett förnamn och har skickat sms till de två personer jag känner som har detta förnamn. Den ena är en vän som är utomlands på semester och har mobilen avstängd (försökte ringa) och där är det inga problem att få pengarna tillbaka.

Den andre är den förre grannen som jag inte ville ringa så sent (är inte helt säker på om mobilnumret är rätt) men den personen har inte svarat på sms'et, som iofs skickades ganska sent. Tyvärr tror jag att det är denna person som fått pengarna.

Skickade också ett mejl till bankkontorschefen som förhoppningsvis hör av sig till mig i morgon bitti.
 
Redigerat:
På 90-talet fick en kompis drygt fyra miljoner (om jag minns rätt) insatt på sitt konto. Ett par dagar senare var pengarna borta.
 
D09
Ditt värsta senario är om personen har skatteskulder etc

Då är dom långt borta tyvärr.

Lycka till :)
 
D09 skrev:
Ditt värsta senario är om personen har skatteskulder etc

Då är dom långt borta tyvärr.

Lycka till :)
Det finns ett rättsfall där Skatteverket försökte behålla pengar som skickades till fel skattekonto, men även dom fick ge sig till slut.

Högsta domstolen som slutligen fick avgöra tvisten resonerade i korthet så här. Huvudregeln är att denna typ av betalningar är att de ska betalas tillbaka. Det finns dock undantag då mottagaren varit i god tro och hunnit förbruka pengarna, eller annars inrättat sig efter betalningen. Andra faktorer som inverkar är hur lång tid det tar innan återkravet kommer från den som betalat fel samt om någon av parterna varit oaktsam.

Högsta domstolen bestämde i alla fall slutligen att Skatteverket måste betala tillbaka pengarna. Skatteverkets avstämning av skattekontot innebär inte att Skatteverket per automatik kan anses ha varit god tro. Dessutom har inte återbetalningsskyldigheten upphört vid avstämningstidpunkten och bokföringsbyrån påpekat misstaget kort efter avstämningen.

http://www.smaforetagarna.eu/2011/11/25/skatteverket-tvingas-betala-tillbaka/

Det kommer att ordna sig. :)
 
D09
Gäller det även privatpersoner?

Har också varit med om att ett företag gjort en felaktig inbetalning till konkursbo där vi fick pengarna tillbaka

Däremot privatpersoner har jag aldrig hört få tillbaka pengar som gått till en person som ligger under utmätning
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
På 90-talet fick en kompis drygt fyra miljoner (om jag minns rätt) insatt på sitt konto. Ett par dagar senare var pengarna borta.
Jag har också haft pengar som fladdrat in på mitt konto en gång (inte så mycket, det handlade kanske om några lusentappar), som snabbt var borta sen.
Och inte ett ljud ifrån banken om vad som hände. :)
 
Hemmakatten skrev:
Det var över 25' och dessutom var jag ju tvungen att göra en ny överföring till rätt konto/person.
Äsch, såna småsummor är väl ingen fara att göra fel med... det kunde varit värre.. ;)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11669682.ab
 
OM man får pengar felaktigt insatta på sitt konto, så är det viktigt att skaffa sig lite koll innan man återbetalar. Det finns en känd bedrägerimetod på blocket och andra internet marknader.

Antag att du lägger ut en cykel för 300kr på Blocket, en köpare ringer och köper cykeln, han lovar att sätta in pengarna på ditt konto senast imorgon. Då kommer det in 3000 kr på kontot. Köparen ber att få tillbaka summan när han hämtar cykeln samma dag. Alternativt ber han dig sätta tillbaka pengarna på ett konto.

Någon vecka senare blir du kontaktad av banken och/eller polisen. Någon har sålten en Iphone på blocket för 3000 och begärt att pengarna skall sättas in på ditt konto, någon iphone har köparen inte fått.

Jag har en kompis som råkade ut för ungefär det här. Han blev dock misstänksam och vägrade betala tillbaka om inte "köparen" visade att det faktiskt var han som betalat in pengarna på kontot. Banken vägrar berätta vem pengarna kom från, men bekräftade att det inte var från den person som påstod sig ha betalat.

I hans fall gälldedet 5000, och nu ett år senare har fortfarande ingen rättmättig ägare hört av sig. Han diskuterade med polisen, de sade samma sak, så länge den rättmättige ägaren inte anmäler så kan de inte göra något för att spåra avsändaren.

Och det finns givetvis en mängd möjliga varianter på det här, så som sagt iaktag försiktighet.
 
Det är nog skillnad på om banken gjort en transaktion mot fel konto eller om du själv aktivt fört över pengar. I det senare fallet så har ju pengarna faktiskt gått till det angivna kontot även om det inte var det kontot du hade tänkt dig.

För några år sedan förde jag över 5000 kr till fel person. När jag kontaktade henne och naivt trodde att hon genast skulle skicka tillbaka pengarna så fick jag svaret:
"Jag förstod att det måste blivit något fel så jag tyckte det var bäst att göra av med pengarna direkt innan de togs tillbaka."

Eftersom det var jag själv som fört över pengarna så kunde banken inte göra något. De föreslog att jag skulle göra en polisanmälan om egenmäktigt förfarande. Som sagt ovan så får man faktiskt inte behålla någon annans pengar bara för att de råkar stå på ens eget konto.

Nu kunde jag över huvud taget inte föreställa mig att någon kunde resonera så som denna person gjorde så jag avvaktade med polisanmälan och försökte med brev och telefonsamtal istället. Jag ångrar att jag inte dels spelade in det första telefonsamtalet och dels gick till polisen direkt. När jag tjatat tillräckligt länge så orkade jag inte med det hela längre så det fick helt enkelt bero och pengarna fick sättas upp på lärokontot.

Jag vet inte vad som hänt om jag gått till polisen. Antagligen inte mycket men jag kunde kanske gått vidare till kronofogden med anmälan och fått hjälp där. I efterhand har jag förstått att jag antagligen skulle ha kommit ganska långt ned i kön hos fogden ändå så pengarna hade jag knappast fått tillbaka oavsett.

Min slutsats är att det nog bara är att hoppas på att personen är ärlig och villig att betala tillbaka. Skulle personen som fått pengarna mot förmodan vara under utmätning så har jag svårt att tro att fogden kan behålla pengarna ändå. Problemet blir väl att bevisa att det faktiskt är dina pengar. Personen som har fått pengarna kan ju bara tacka och ta emot om du nu så vänligt vill hjälpa till och betala av skulden.
 
Mikael_L
hempularen skrev:
OM man får pengar felaktigt insatta på sitt konto, så är det viktigt att skaffa sig lite koll innan man återbetalar. Det finns en känd bedrägerimetod på blocket och andra internet marknader.
...
...
Och det finns givetvis en mängd möjliga varianter på det här, så som sagt iaktag försiktighet.

Ja en annan variant är att bedragaren sätter in fel belopp, ett alldeles för högt på kontot.
Hör sen av sig och ber betalningsmottagaren betala tillbaka det felaktiga till något (annat) konto.

Men trixet bedragarna använder sig av är att det går att göra ogiltiga transaktioner på något vis, så de pengarna som ser ut att ha hamnat på ens konto egentligen inte finns där. Och när det felaktiga upptäcks så försvinner dom igen.
Så då har man betalat tillbaka en del pengar som man aldrig haft - lurad.

Vid alla ev fel, där pengar verkar ha kommit på ditt konto som inte skulle varit där, kontakta alltid din bank och låt dom ordna ev tillbakatransfereringar, då går du säker.
 
Hemmakatten
Ja, inte blev jag precis lugnare av era inlägg...:confused:
 
Redigerat:
Det viktiga var ju att alla får tillbaks sina pengar så det är nog inget att oroa sig för.
 
Nyfniken skrev:
På 90-talet fick en kompis drygt fyra miljoner (om jag minns rätt) insatt på sitt konto. Ett par dagar senare var pengarna borta.
Och din kompis? Är han kvar eller försvann han med?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.