Det jag använder mest är Spotify, Netflix och swefilmer. Men på swefilmer kan man i och för sig låta filmerna ligga och buffra så att det mest av filmen redan är nedladdat när man börjar titta. Idag har jag dock ca 30 upp och 30 ner. Kommer bli en jäkla skillnad :(

Fiber har dom precis installerat 200m meter bort. Men inte på min gata. Dessutom hade dom inga planer på att göra det heller :(. Vi är bara 5 hushåll på min gata.
 
MathiasS skrev:
Ja kanske, jag vet inte riktigt hur ni gjorde 68a men nu gör man annorlunda. Det finns ett skäl till att dessa finns:

[bild]
och så här ser det ut när dom riktiga grabbarna har installerat i ett hus med mer än ett par rum.

emp-centauri-p-170-cp-16.jpg
 
MathiasS skrev:
Ja kanske, jag vet inte riktigt hur ni gjorde 68a men nu gör man annorlunda. Det finns ett skäl till att dessa finns:

[bild]
På 80-talet så hade många bara en sattmottagare, om man hade flera så hade man oftast flera parabolskålar också. Det var även vanligt med motorstyrd parabolskål.


Om du vill ta in både CanalDigital och ViaSatt plus marksänd till åtta platser/kanaltuners så behövs:

Med ditt huvud; två octa-huvuden (1200:-/st), åtta DiSEq (200:-/st) och åtta satt-terra-combiner (190:-/st) = 5500:-.

Med multiswitch; två quattro-huvuden (900:-/st), en multiswitch http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=4928&cat_nr=110&ucat_nr=102 (2300:) = 4100:-.

En 4in/8ut-multiswitch kostar 4000:-, en 4/16 kostar 5000:-. Största fördelen med en multiswitch är att installationen blir lättöverskådlig. Till en enfamiljshus så är det på grensen till overkill, men till tvåfamiljshus eller ett litet hyreshus så är det ett smidigt sätt.
 
För snart 6 år sedan startade jag en tråd om det då i Sverige nästan helt okända multiswitchfenomenet.
På den tiden så använde svenskarna framförallt quad och okto-LNBs. (MathiasS variant)
Därför var man tvungen att ta hem grejerna från Tyskland då det i princip inte gick att hitta här.
http://www.byggahus.se/forum/teknik/100815-guide-att-bygga-ett-enkelt-sat-tv-natverk.html

Idag hittar man multisar hos alla seriösa handlare även i Sverige..
 
Anna1984 skrev:
Fiber har dom precis installerat 200m meter bort. Men inte på min gata. Dessutom hade dom inga planer på att göra det heller :(. Vi är bara 5 hushåll på min gata.
Grönområde emellan? Isåfall kanske det finns möjlighet att hyra en kedjegrävare och lägga ner en fiber som går enbart till ditt hus. Borde kosta några tusenlappar för en helg.
 
Precis.

När det gäller fiber får man ta egna saken i egna händer och trycka på ordentligt. Det går inte att nöja sig med vad kundtjänsten säger. Tag reda på vem som är ansvarig och vänd på alla stenar tills ni hittar en lösning.
 
...men multiswitchar är ju fint men det känns som en lösning på ett annat problem. Vill man ha full flexibilitet (tex spela in på alla boxar samtidigt och titta på en annan kanal på varje så krävs ändå (två x antalet boxar) ingångar på switchen och lika många lnb's.
 
Det behövs väl inte fler huvuden? (Med reservation för att jag inte har pysslat med sånt här på över 10 år.)

Huvudet har väl en utgång per polaritet och frekvensområde? Så det switchen sen gör är att den väljer vilken signal som mottagaren ska få se?

Utgång A - motsvarar 13 V och ingen ton
Utgång B - motsvarar 18 V och ingen ton
Utgång C - motsvarar 13 V och 22 kHz ton
Utgång D - motsvarar 18 V och 22 kHz ton

Så med en multiswitch så behöver du bara ett quad-huvud per satellit, switchen har fyra ingångar för huvudets fyra utgångar, sen kan switchen ha 8, 16 eller antagligen ännu fler utgångar.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
...men multiswitchar är ju fint men det känns som en lösning på ett annat problem. Vill man ha full flexibilitet (tex spela in på alla boxar samtidigt och titta på en annan kanal på varje så krävs ändå (två x antalet boxar) ingångar på switchen och lika många lnb's.
Du har inte förstått multiswitchens funktion.
Om du bara vill ta in en satellitpossition men kunna använda tex åtta PVR-boxar (alltså spela in åtta olika program samtidigt som du tittar på åtta andra program) så räcker det att montera en parabolskål med ett quattro-LNB, dessa fyra utgångarna på LNBn går till fyra ingångarna på 1/16-multiswitchen, sedan matas alla kanaler på den inställda satellitpossitionen ut på alla utgångarna.

1/16-multiswitch: http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=4916&cat_nr=110&ucat_nr=101

Utan multiswitch så behövs två parabolskålar och två octo-LNBer för ovannämnda antal PVRer.
 
Näe och jag fattar forftfarande inte hur den funkar. Får läsa på lite...:)
 
Den gör just det som den säger: Switchar.

Från LNB har du fyra kablar:

A - låg frekvens, horisontell polarisation
B - låg frekvens, vertikal polarisation
C - hög frekvens, horisontell polarisation
D - hög frekvens, vertikal polarisation

De går till 4 "ingångar" på switchen, jag kallar ingångarna A-D här nu.

Sen har switchen t.ex. 16 utgångar. Varje sån utgång går till en mottagare.

Om vi har en mottagare som sitter på utgång 5 och den lägger ut 13 V och ingen 22 kHz ton så kopplas den till ingång A. Med 13 V och 22 kHz ton kopplas den till ingång C.

På så vis kan mottagare på utgång 5 välja vilken signal från LNB som den vill ha, vilken signal som "switchas" till den.

Flera utgångar kan dela på samma ingång.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Förrvirringen i tråden beror nog på att Quad-LNB och Quattro-LNB inte är samma sak.

[länk]
Ja nu börjar vi närma oss pudelns kärna...
 
Demmpa skrev:
Du har inte förstått multiswitchens funktion.
Om du bara vill ta in en satellitpossition men kunna använda tex åtta PVR-boxar (alltså spela in åtta olika program samtidigt som du tittar på åtta andra program) så räcker det att montera en parabolskål med ett quattro-LNB, dessa fyra utgångarna på LNBn går till fyra ingångarna på 1/16-multiswitchen, sedan matas alla kanaler på den inställda satellitpossitionen ut på alla utgångarna.

1/16-multiswitch: [länk]

Utan multiswitch så behövs två parabolskålar och två octo-LNBer för ovannämnda antal PVRer.
Den korrekta benämningen är väl Antal ingångar/antal utgångar.
Varje satellitposition kräver 4 kablar
Marknätet kräver 1

Så en 5/16 switch klarar en LNB plus markantenn och 16 sat tuners och >=16 marksända tuners.
17/32 klarar 4 satellitpositioner (LNB) och marksänt. och 32 TVBS tuners plus >=32 DVBT-tuners

Fördelen är ju uppenbar, antalet sladdar upp till parabolen blir oberoende av antalet mottagare i huset samt att det räcker med 1 coax från switchen till antennuttaget istället för en sat resp en marksänd kabel.
 
Redigerat:
Den moderna lösningen är ju annars att ersätta parabolen, LNB, multiswitchen, PVR-burkarna och all kabel med ett Netflix-abonnemang..

Vi har visserligen IP-TV och PVR, men vem sjutton orkar spela in när det finns streamingtjänster?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.