Nu spånar jag lite, men klipparen kör väl en halvcirkel det första den gör när den går ut för att följa tråden. Det går möjligen inte att göra infångaren så liten och så tätt på stationen att den cirklar runt infångaren vid utgång?

Infångaren blir då mindre samt sitter närmare stationen än den det står i instruktionerna, men det kan ju fungera ändå beroende på hur det ser ut före infångaren. Men som sagt, detta är oprovade funderingar.
 
Tja varför inte, jag ska nog prova tror jag kommande helg. Hade ju varit tjusigt om det fungerar.
 
Nu är det något väldigt konstigt med min Autoclip

Den går max 30min, går på högvarv och låter verkligen för j*vligt. Vad kan vara fel? Behöver jag fabriksåterställa den kanske, eller är det motorfel?

har läst igenom tänkbara fel, kniv är det inte, inget trassel heller.

Funderade på batteriet men köpte ju roboten förra året så måste vara helt omöjligt?

[video=youtube;RYPkn8KWiAw]https://www.youtube.com/watch?v=RYPkn8KWiAw&feature=youtu.be[/video]
 
Knepigt, kniven går inte trögt om du snurrar på den för hand?
 
Grannen funderar på en klippare och frågar vad jag har...
På kvittot står det 520.
På maskinen står det 525 och 9L2DL.
I manualen står det att 9L2DL har ett batteri, min maskin har 2.

Så vad har jag för klippare?
 
En 525 har dubbla batterier på 6.9ah. Står det dessutom 525 på maskinen skulle jag säga att det är en sådan du har..


Edit: samtidigt blir jag lite konfunderad.. Nu när jag tänker efter så har jag nästan för mig sedan ambrogiotiden att "dl" står för deluxe. Och en 200 deluxe var specad till 2600kvm med ett batteri om jag inte missminner mig. Alltså ungefär som Stiga 523..Haha
 
Redigerat:
uploadfromtaptalk1398367456653.jpg

Vart tvungen att rota lite bland mina manualer. Här har du lite hjälp ivf. Modellbeteckningen kan innebära både 523 eller 525. Om du har dubbla batterier skulle jag absolut säga 525. Så jag var inte helt fel på det.. 😃
 
Ok, eller jaha.... Har alltså en 525:a med dubbla batterier. Lite fundersam är jag över varför det är 2 batterier i den, men jag få tacka och bocka för det, och för snabbt svar!
 
Jag lånar den här tråden med en fråga om min gamla Lizard M4 LI200 BL (= Stiga 520) som har fått flytta ned till den ruffigare delen av trädgården.
Jag har varit inne i servicemenyn och tittat vad där fanns att skruva på. Efter det så gick inte klipparen rakt längre utan den körde i väldigt stora cirklar. Jag såg på displayen att höger motor gick i 3000 rpm och den vänstra 2500 rpm.
Vid en titt i servicemenyn igen såg jag att vänster motor hette ISM 35 och den högra ISM 40. Jag hade förmodligen råkat ändra motortyp utan att jag såg det.
Frågan är nu vilken motor det skall vara på en Lizard M4 från 2011? Det fanns ett par alternativ till men de tror jag inte att det är. Det är motorer med kol, inga borstlösa och mjukvaran är 8939.
 
  • Gilla
Jonslund
  • Laddar…
Jag har ett liknande problem med min 520. Den går i cirklar, dock väldigt små, hela tiden. Hur gör du RH för att komma in i servicemenyn? Tänker att det är Boltis som kan ha några bra tips på hur man går vidare.

Ps. Har försökt att få tag på någon service från Stiga men blir bara kopplad till återförsäljare som inte kan autoclip. Finns det någon service i Sverige på dessa maskiner och i så fall hur får man tag i den?

/Magnus
 
Var har du köpt din maskin Ardeby? Du kan ju prova där.....
Och det är inte spiralklippning som din maskin gör?
 
Redigerat:
Ardeby, du har fått ett PM.

Anm. Ardeby har kanske som jag en tur på 80 km till närmsta serviceställe. Då vill man gärna försöka lösa problemen själv innan man ger sig iväg.
 
Redigerat:
Jo, men om man kan ringa supporten och andra åf borde man ju kunna ringa dit man köpt maskinen med? Är inte meningen med att dryga mig men jag brukar ju vända mig dit jag köper mina grejor..
 
Ardeby : för att komma in i servicemenyn trycker du charge, sedan + och sedan - i följd när maskinen är i pausläge. Bläddra fram till "test motors". Tryck på + för att köra hjulen framåt. Tryck flera ggr för att öka hastigheten. Bägge hjulen skall hålla ganska exakt samma hastighet. +/- 1-2 är ok. Tryck - för att sänka hastigheten igen. Gör dom inte det är det förmodligen kolen som antingen är slitna eller har fastnat.
Akta dig för enterknappen för då startar du kniven!
Till alla som hittar detta inlägg råder jag er till största försiktighet just i servicemenyn. Det är lätt att komma åt inställningar som man inte ska röra! Därför är den dold!
 
Tack för tips. Jag köpte den begagnad = ingen återförsäljare. Ringde Stiga och blir bara kopplad till dem som inte säljer autoclip. När man söker på hemsidan efter autoclipcert. support finns det ingen i hela landet??? Ringde sedan huvudkontoret som bara ligger 2 mil från mig och de kunde inte hjälpa mig med någon kontakt till service!?!

Har i alla fall monterat bort den långsamtgående motorn och kolen ser fina ut. Ska prova att ge mig in i menyn i morgon. Och nej den spiralklipper inte.

Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.