Bankat ner ännu fler gatustenar och planterat mer buxbom(?) :)
 
Bilder på gårdagens arbete.
någon kanske undrar hur jag tänker som planterar rödbladiga växter till den där hemska fasaden och anledningen är att vi byter panel och målar huset vitt, men just nu är det fokus på baksida o uterumssidan, så framsidan är nog röd ett år till i alla fall. Rom byggdes inte på en dag (påminner jag mig själv om).
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
AnneFi
Rensat ogräs :eek:
Hoppades på att se resultat på gårdagens sprutning av roundup för att kunna komplettera där jag missat men icke.
Haft helt tappat sugen på allt i år.
Måste försöka hitta tillbaka till varför jag började hålla på med trädgården
 
Hemmakatten
KoW, här är tranbilden. Satt i bilen och hann inte med att zooma in. uploadfromtaptalk1398282678198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
KoW, här är tranbilden. Satt i bilen och hann inte med att zooma in...
Sicken liten sötnos!

Och han/hon har en lite skogsgöl att tvätta fötterna i också, om jag inte ser fel :)
 
AnneFi
Planterade mer på min altan
IMG_20140425_192742_zpsdc2felsg.jpg
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 3 till
  • Laddar…
Tittade på gräsmattan och konstaterade att den behöver klippas igen.
Kollade hur mycket bensin där var i klipparen och kom fram till att det inte var lönt att börja.
Satte mig och drack en öl i solen och tittade på tulpar och påskliljor istället :)
 
  • Gilla
Amidwarf
  • Laddar…
Kört tre släp med grus, sten o jord till tippen. Köpt planteringsjord i storsäck 500 kg varje vända hemåt. Krattat ut jord på alla områden där grävmaskinen åkt och förstört. Planterat 22 m syrenhäck, blandat lila o vita.
Nu börjar det likna ngt men oj vad jobb vi har kvar.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Oj vad det går unden för er ändå! Ska ni hålla syrenerna låga?


Själv har jag bara lyckats klippa gräset och börjat gräva bort lite av gräsmattan till förmån för odling. Många kvadratmeter grässvål kvar att få bort innan vi kan djupgräva och luckra upp jorden före plantering.
 
Vi ska ha häcken friväxande, ser fram emot en stor härlig vårblommande häck (om sex år). Detta är vår andra syrenhäck och den tar tid sig att bli fin.
 
Nu har jag fått på fiberduken (Weibulls UnderCover) på odlingslådorna där vi har kryddväxter.
Duken skall ju skydda mot insekter och hindra hönsen från att kalasa på salladsfröna.
De verkar älska salladsfrön :mad:

P1000153 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lådorna har format som pallramar, men är hemmasnickrade av "spillvirke".

Den där duken är så tunn så den håller ju bara en säsong.
Nu har jag klyvt bärläkt 25x38 och lagt duken emellan med lite snickarlim och några skruv på varje sida.
Ett väldigt pill för en latmask som mig.

Någon som har tips på bättre enklare förfarande?


PS
För övrigt ett perfekt jobb för den lilla Bosch 10,8 Volts dragaren. Behövde bara ett plåster :)
 
Farfalle skrev:
Själv har jag bara lyckats klippa gräset och börjat gräva bort lite av gräsmattan till förmån för odling. Många kvadratmeter grässvål kvar att få bort innan vi kan djupgräva och luckra upp jorden före plantering.
Om man inte har bråttom kan man slippa gräva helt.
 
Jagat maskrosor i gräsmattan. Än så länge står det 1-0 till maskrosorna. Det lyser gult lite varstans och jag har en blåsa i handen. Men matchen är inte över än.
 
dsub skrev:
Om man inte har bråttom kan man slippa gräva helt.
Så värst bråttom är det inte men så långt tid har jag inte tålamod nog att vänta. Sen så gör sig de där gräs- och mossbitarna väldigt bra som fylle på andra ställen som byggs i trädgården.

-RB- skrev:
Jagat maskrosor i gräsmattan. Än så länge står det 1-0 till maskrosorna. Det lyser gult lite varstans och jag har en blåsa i handen. Men matchen är inte över än.
Ja fy för maskrosor. Har jagat dem lite idag jag med. Det lyser inte gult just nu i alla fall, tittar säkert upp sjuttioelva blommor under morgondagen som måste jagas väck de med.

Övriga aktiviteter i trädgården idag var att skyffla tre skottkärror med sand och allmänt trädgårdsbös från gångarna vid sandlådorna och att försöka hejda den virala busken som hotar att svälja vår och grannarnas brevlådor.
 
Har "fyndat" (grävt fram) några m2 singelyta på gårdsplanen. Blev en skottkärra full med (o)gräs.
Nu är det bara resterande >100 m2 gårdsyta med singel under (o)gräs kvar att ta fram.
Blir ett helt gäng med träningspass.
Jobbigt - ja.
Tråkigt - ja.
Men, precis som träningspass så är det skönt efteråt. :beer:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.