ImageUploadedByByggahus.se1398327875.003375.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ni tips på hur jag enklast åtgärdar detta, det är panel på utsidan så det behöver inte bli som timmer original utan bara funktionsdugligt.
hörnet till höger är ett ytterhörn, till vänster fortsätter rötan på syllen ca 20 cm bakom knuten in i nästa rum.

det är de 2 nedersta stockarna som är dåliga och lite av den tredje, hur det ser ut utvändigt vet jag inte för panelen sitter fortfarande kvar. men antar det ser liknande ut även utvändigt.

jag funderar på kapa bort allt dåligt, dvs de 2 nedersta i hela väggens längd, törs man det med tanke på bärighet?
sedan mura 2-3 lager lecablock, ny regelsyll och reglar cc40 upp till friskt virke.


ImageUploadedByByggahus.se1398327941.259004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och denna vägg ser ut att ha säckat ihop på mitten men stockarna ovanför dörren ser rak ut.. Bara riva och göra en ny regelvägg?

bilderna visar samma rum
 
Redigerat:
hallå forumet! :) någon borde väl ha lite tips även om man inte är timmerman med 50 års praktiserande i ryggmärgen :)
 
Du sågar ut ett hack så du får in lämplig planka som du sen kan avlasta väggen med. Görs på lämpligt antal ställen utmed väggen. Förslagsvis på var sin sida om fönstret.

Alltså, du kan inte bara ta bort utan att avlasta först, varken på första fotot eller andra.
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
okej, du menar att jag ska ställa som en regel från marken och upp till friskt virke på var sida om fönstret innan jag river bort det rötskadade?

eller menar du att såga ut ett hack högre upp i väggen och sedan ha en stående planka bredvid själva väggen och inte under?

du tror inte de 2 friska stockarna under fönstret håller om man tar bort de 2 understa? jag tror inte någon nämnvärd tyngd vilar på stenarna under syllen förutom i knutarna.
 
Redigerat:
Lillmalen, du som har erfarenhet, vad tror du händer om jag tar bort de 2 nedersta ruttna stockarna utan att avlasta något innan?
rasar huset?
bångnar väggen ned lite på mitten?

kollar man här:
http://www.tenico.nu/timmervagg_4/timmervagg_4_2/tips61.htm
så ser det ut som de tagit bort de 2 nedersta stockarna utan att göra något, eller missar jag någon viktig detalj?

för om jag kan få bort de 2 nedersta får jag plats att gjuta en sula, sedan kan jag lyfta stock nr 3 som då är den nedersta kanske 1-5 cm medans jag sätter varje regel, alltså man lyfter upp alldeles bredvid där regeln ska sitta, och reglarna sätter jag på cc60 har jag tänkt.
 
tar du bort kortare sektioner så har du stödet kvar, kan ju gjuta i omgångar, så är man safe. men har inte huset sjunkit lite iaf då murkna stockar brukar tryckas ihop? brukar synas på att väggar lutar osv. då vill man nog pumpa upp huset med domkraft innan nya reglar stoppas in
 
meckis skrev:
tar du bort kortare sektioner så har du stödet kvar, kan ju gjuta i omgångar, så är man safe. men har inte huset sjunkit lite iaf då murkna stockar brukar tryckas ihop? brukar synas på att väggar lutar osv. då vill man nog pumpa upp huset med domkraft innan nya reglar stoppas in
kortare sektioner, typ halva kanske?

men på andra långsidan står väggarna endast på 3 stenar, alltså inga stenar löpande under syllen, tror de som ligger där är mest för dekoration och inte för bärighet men jag vet inte riktigt...

en gjutfråga på det, kan jag blanda lite betong hemma och gjuta samman de stenar som ligger där så man får som en betongplatta på kanske 5 cm ovanpå de stenar som ligger där?
 
Bump:)
 
Ett timmerhus behöver bara stöd under knutarna, (och ev skarvar av bottensyllen). Dock har alla knutar en väsentlig uppstyvande och sammanbindande funktion som förhindrar att väggarna bågnar/kalvar.

Hur har du tänkt göra med syllen ut i hörnen/knutarna?

Om bottenstocken på innerväggen är frisk - varför byta?
Sättningen förefaller gammal. Det ser i vart fall ut som alla de stående reglarna vid dörren fyller upp, vilket gör att det inte går att lyfta bottenstocken på mitten utan att allt reser sig. Det betyder att sättningen skett innan ombyggnaden med de stående planken/reglarna sattes dit. Så om allt sitter stadigt ihop (inget hänger löst) och står stabilt på bottenstenen så har sättningen förmodligen "läkt ut" gissar jag. Är det då inte enklare att bara justera det som behöver justeras? Enl min erfarenhet så kan både golv och väggar luta ganska kraftigt utan att det märks el stör. Det är först när lod och vattenpass tas fram som man upptäcker att det är lite snett och vint, men alltså inget som har någon nämnvärd praktisk el estetisk betydelse.
 
Oldboy skrev:
Ett timmerhus behöver bara stöd under knutarna, (och ev skarvar av bottensyllen). Dock har alla knutar en väsentlig uppstyvande och sammanbindande funktion som förhindrar att väggarna bågnar/kalvar.

Hur har du tänkt göra med syllen ut i hörnen/knutarna?

Om bottenstocken på innerväggen är frisk - varför byta?
Sättningen förefaller gammal. Det ser i vart fall ut som alla de stående reglarna vid dörren fyller upp, vilket gör att det inte går att lyfta bottenstocken på mitten utan att allt reser sig. Det betyder att sättningen skett innan ombyggnaden med de stående planken/reglarna sattes dit. Så om allt sitter stadigt ihop (inget hänger löst) och står stabilt på bottenstenen så har sättningen förmodligen "läkt ut" gissar jag. Är det då inte enklare att bara justera det som behöver justeras? Enl min erfarenhet så kan både golv och väggar luta ganska kraftigt utan att det märks el stör. Det är först när lod och vattenpass tas fram som man upptäcker att det är lite snett och vint, men alltså inget som har någon nämnvärd praktisk el estetisk betydelse.
tack för ett utförligt svar oldboy!

det högra hörnet i första bilden ser rätt bra ut på mötande vägg, där är nog bara ca 1/5 del av timret dåligt så där tror jag att jag karvar ur lagomt så en plankbit får plats till mötande regel. jag ska försöka lägga upp en bild på hur jag tänkt mig slutresultatet.

jag vet annars inte hur jag gör med syllstocken på långsidan som alltså måste bytas i sin helhet, den går ju även ut i hörnet den, har du något tips?


bottenstocken på innerväggen är nog ingen stock ens utan det är nog lappat med plankbitar.
och jag håller med dig om att det ser ut som dom "åtgärdat" sättningen med de stående reglarna och en sten under,
men jag känner ändå att jag måste ta bort en del av virket då det finns hussvamp kring muren till vänster, och eftersom det är lappat så mkt som det är så skulle det kännas bättre att regla upp en riktig från början.
jag ska även gräva ur så man kan krypa under sedan och då tror jag den stödjande stenen måste tas bort.

timmervagg-p18mjd4p6e1qh61h3f1ktj1amc1519.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
bottenstocken på innerväggen är nog ingen stock ens utan det är nog lappat med plankbitar.
och jag håller med dig om att det ser ut som dom "åtgärdat" sättningen med de stående reglarna och en sten under,
men jag känner ändå att jag måste ta bort en del av virket då det finns hussvamp kring muren till vänster, och eftersom det är lappat så mkt som det är så skulle det kännas bättre att regla upp en riktig från början.
jag ska även gräva ur så man kan krypa under sedan och då tror jag den stödjande stenen måste tas bort.
Ok, då är jag med dig. Verkar högst rimligt att byta ut och göra om.

Jag har ingen egen erfarenhet av att jobba med timmerhus så jag hoppas att någon annan som varit med kan guida dig vidare bättre än vad jag kan. Jag vet att jag tidigare läst inlägg om detta på forumet så det måste rimligtvis finnas några med god kunskap och erfarenhet av timmerhusrenovering i allmänhet och syllbyte i synnerhet.

Du ska väl inte behöva en tryckimpregnerad syllregel? Det bör väl fungera med syllpapp och vanligt virke?

Ett sätt att hålla styr på stockarna under arbetets gång är att dra fast en regel (t ex 145x45) på var sida om väggen. Då kan inte stockarna välta/bågna/kalva åt något håll.
 
Oldboy skrev:
Ok, då är jag med dig. Verkar högst rimligt att byta ut och göra om.

Jag har ingen egen erfarenhet av att jobba med timmerhus så jag hoppas att någon annan som varit med kan guida dig vidare bättre än vad jag kan. Jag vet att jag tidigare läst inlägg om detta på forumet så det måste rimligtvis finnas några med god kunskap och erfarenhet av timmerhusrenovering i allmänhet och syllbyte i synnerhet.

Du ska väl inte behöva en tryckimpregnerad syllregel? Det bör väl fungera med syllpapp och vanligt virke?

Ett sätt att hålla styr på stockarna under arbetets gång är att dra fast en regel (t ex 145x45) på var sida om väggen. Då kan inte stockarna välta/bågna/kalva åt något håll.


då väntar jag in fler åsikter :)

men såg ni länken till tenico http://www.tenico.nu/timmervagg_4/tips61.htm

där stöttar dom inte upp något

de gjuter även en sula på befintliga stenar, blir det verkligen bra?

//T
 
Kollade länken nu:

Nej de behöver inte stötta upp iom dels att de tar syllen i bitar/halva, och dels för att väggen har stöd från både invändig regling och den kvarvarande utvändiga panelen (+ spikläkt & eternitplattor). Det är dock en chansning eftersom den 3:e stocken (den som lämnas kvar) kan vara kapad vid tidigare reparationer. Särskilt utsatta ställen är under fönster.

De gjuter en plan topp ovan grundmuren. Det finns helt klart en risk att den kommer att spricka. Det finns också en risk att den suger vatten upp till syllen. Tror dock fuktrisken är väldigt liten här iom en ganska hög mur.

Deras lösning kräver fuktspärr/plast på insidan av väggen.
 
Oldboy skrev:
Kollade länken nu:

Nej de behöver inte stötta upp iom dels att de tar syllen i bitar/halva, och dels för att väggen har stöd från både invändig regling och den kvarvarande utvändiga panelen (+ spikläkt & eternitplattor). Det är dock en chansning eftersom den 3:e stocken (den som lämnas kvar) kan vara kapad vid tidigare reparationer. Särskilt utsatta ställen är under fönster.

De gjuter en plan topp ovan grundmuren. Det finns helt klart en risk att den kommer att spricka. Det finns också en risk att den suger vatten upp till syllen. Tror dock fuktrisken är väldigt liten här iom en ganska hög mur.

Deras lösning kräver fuktspärr/plast på insidan av väggen.
okej, jag skulle ju kunna byta i etapper jag med, ta halva åt gången.
utvändigt sitter träpanel kvar hos mig med som förhoppningsvis stödjer en del. ska kapa bort nedersta metern nu när jag får tid för att se om timret är dåligt på utsidan med.

jag tycker deras grundmur blir fin och skulle även passa mitt hus så jag funderar på göra samma sak även fast mina stenar bara ligger där löst nu, troligen direkt på sanden så man kanske skulle ta bort stenarna, gräva ur lite och lägga grövre material under för att minska risken för fukt

hur menar du att deras konstruktion kräver fuktspärr? pga fukt i grundmuren eller?
 
  • Gilla
Jimmyland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.