Stefan N skrev:
Det är ju två så olika saker du vill att sågen ska göra så det är ju inte möjligt att hitta en sån såg. Lite som att använda samma borr som man borrar i tänder med till att borra i berg.
Öhh, va? Han vill väl att sågen ska göra samma sak, bara med olika grova plankor. En bra kap o gersåg med en zero clearance anhåll http://i1.ytimg.com/vi/NYk_W6lvK1w/maxresdefault.jpg vid cigarrlådebyggandet fixar både altan och finlir. Ska det bli ännu bättre kan man komplettera med fintandad klinga för cigarrlådan.
 
FredrikR skrev:
En Kapex för att göra (främst) en cigarrlåda måste vara 'prisvärt'.. :)
En Festool (oavsett vad det är för maskin) är alltid prisvärd! ;)
 
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
ullberg
agehall skrev:
En Festool (oavsett vad det är för maskin) är alltid prisvärd! ;)
När det gäller kapexen är jag tveksam, så grym tycker jag den inte är (det är nog den bästa, men den kostar ju så otroligt mycket mer är saker som är nästan lika bra)

Och då brukar ändå jag anklagas för att vara fan-boy (vilket givetvis inte stämmer men det inte ens förväntar jag mig att ni ska tro på... ;) )
 
Akahigi
En ok kap/ger, typ Metabon, och en finare klinga?

Vore väl sjysst med Festool Symmetry förstås, men lire overkill.

Sedan är det nog inte så lätt att bygga just en humidor. Ska vara väldigt tät...
 
ImageUploadedByByggahus.se1398336290.069152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
Kapex måste väl ändå vara det absolut sämsta rådet som getts i mannaminne med tanke på vad den skall användas till.
9 tusen för en kapsåg till en person som skall bygga en humidor och en altan.
Förstår att många skämtar, dock säkerligen inte alla ;)

Metabo ks216
Dewalt 770
Dewalt 777 alt Milwalkie MS216SB som jag uppfattar som en vidareutveckling av Dewalten
Bosch GCM8 sj (blå)

Alla är kompetenta kapsågar och räcker mer än väl till för största majoriteten av hemmasnickarare.

Blå bosch är lite dyrare (3600 kr) men går riktigt bra kritik. osar kvalitet när man känner på den.

Själv kör jag en Dewalt 777 - billigare, inte lika många finesser men utdraget går in i hantaget vilket gör att den blir kompaktare och inte bygger bakom maskinen när man kapar. Är supernöjd.

glöm inte kap bord när du skall bygga altan, du kommer ångra dig om du inte köper det....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.