Jag har fått en kostnadskalkyl på totalentreprenad från Smålandsvillans Villa Nybro där jag skulle vilja få höra från er om det är några poster kring arbete och avgifter som ser låga ut alt. något ni ser saknas:

Schakt och grund: 300'
(Montering, VVS, El, Grundoljning/Målning, Golvbeläggning)

Lagfart: 7600:-
Nybyggn. karta, bygglov: 32000:-
Ansl.avg VA: 141 000:-
Ansl. El: 28 000:-
Broavgift: 10 000:-
Reserv fyll.massor: 60 000:-
Kontrollansv. enl. PBL: 12 500:-
Krankostnad: 5000:-
Utsättning: 8500:-
Byggel: 5000:-

Pantbrev och grav. bevis: 50 000:-
Ränta och bankavg. 4%: 24 500:-

Snözonstillägg: 31 400:-

Måste säga att Smålandsvillans säljare känns proffsig och varit mycket snabb på mailkontakt! Tyvärr många husleverantörer som inte är vidare intresserad av att skicka kalkyler har man märkt.

Tack på förhand!
 
Vår KA kostar 26000 men det kanske är dyrare i GBG.

Byggel har vi inte haft, Smålandsvillan behöver inte det. Vägguttagen fungerar dag två och dag ett behövs inte el.
 
PAF skrev:
Vår KA kostar 26000 men det kanske är dyrare i GBG.

Byggel har vi inte haft, Smålandsvillan behöver inte det. Vägguttagen fungerar dag två och dag ett behövs inte el.
Tackar PAF!
Någon som kan hitta något mer?

För att hålla mig OnTopic:

Pris totalentreprenad 2 450 000:- med följande tillval:

Vedeldad kamin Contura 560T
Kakel/Klinker/golvvärme i hall och badrum
Tvättmaskin
Köksö
Fönster i gavlar
Takfönster
Veranda och trappa
Parkett
Nivå 3 kök
 
Vi håller på just nu så något slutpris har jag inte men lite har jag.

Markarbeten inkl. allt utom grund:
Väg ca 50m, förberett för hus och garage. Det gick åt nästan 400ton material. ca 285000 kr.
Varmgrund 115000kr.

Totalt 400000 för mark, väg och grund.

Har bara positivt att säga än så länge om SMV. Tid när huset kommer, genomgång av hur pannan fungerar och slutbesiktning är redan inbokat.
 
Vi har fått en offert på ett helt nyckelfärdigt Mellangården ifrån Eksjöhus: 3,8 miljoner utan tomt. Är det såna här priser nu för tiden??
Tallbacken från Eksjöhus skulle kosta 3,4 miljoner nyckelfärdigt utan tomt...
(I Umeå kommun.)
 
Svårt att säga något generellt om ett NF-pris utan att veta vilka tillval, material och ändringar som gjorts, men det låter onekligen som att priserna gått upp en del. Vårt Rönnäs gick på 3,3, men det var 2011...
 
Priserna har gått upp men 3,8 är oskäligt dyrt för det huset om det är grundutförande. Bör finnas gott om prutmån. Är bara ta huset och be några fler lev räkna på likvärdigt hus i grundutförande NF. Entreprenadformen styr också. Är det total eller general? Spontant låter det 500k för dyrt minst. Vi byggde med 2011. Trivselhus, 171kvm, fullt 2 plan såsom timmelstad. Grundpris var då knappt 2,5 med generalentreprenad.
 
Hej

Håller med föregående, är det ett jättestort hus med mycket speciallösningar? Vi byggde Skidstahus år 2013, med masardtak och 148kvm, villavarm väggar och 400mm i grunden och bättre kök, kakel i bägge badrum och entré och groventre, och de ritar huset som man själv vill ha det, men finns många modeller, eller de bygger även andra tillverkares hus, och kan även rita om dessa, och detta ingår! Sen tog vi enkelgarage med platta.

Precis allt nyckelfärdigt kostade 1.995milj, otroligt snyggt hus och med otroligt låga driftkostnader, med Nibe 750 i Norrland så ligger vi på under 8000kwh inkl hushållsel.

Vi kollade även Smålandsvillan, snyggt hus, men smala och går ej stt att anpassa, varken inomhus eller så det passande på tomten, går ej att få kakel nånstans, ej platta i varken garage eller hus, ingen golvvärme, precis allt kostar extra! Trappan och fönster på övre plan, ej inred övervåning, och går ej heller att köpa till! Vilket om man ska leja kostar ca 350-400', och priserna på hemsidan är ovan grund, så grunden till kommer! Med våra tillval vi gjorde så vart detta hus dyrare än Skidstahus! Ändå sommarstuge grund betydlogt sämre isolerat, samt att huset vart dyrare i Norrland för fler takstolar måste till..!

Sammanlagt inkl hus och garage, tomt inkl fiber, vatten, el, så kostade det 2.5milj, 1.4mil från Umeå.
 
Blizzet: Förvisso hade de räknat med kostnader för trekammarbrunn, pantbrev, räntekostnader osv men för oss är 3,8mkr alldeles för mycket. Ett Tallbacken skulle som sagt landa på 3,4 mkr. Vi kan tänka oss att göra mycket själva och har frågat HUR vi kan få ner priset med 500'. Vi blev såklart idiotförklarade och bara det bemötandet får oss att välja bort Eksjöhus nu.
 
Här kommer lite mer kostnadsförslag som vi har fått, allt är exkl. tomt:
Götenehus Rosenholm 3.150.000 NF exkl. markarbete, Vatten/avlopp, el, bygglov, pantbrev
Eksjöhus Mellangården 3.800.000 NF inkl. bygglov, byggherre, pantbrev, exkl. viss del av markarbete, vatten, el.
Eksjöhus Tallbacken 3.400.000 NF inkl. bygglov, byggherre, pantbrev, exkl. viss del av markarbete, vatten, el.
Skidstahus Krusbär 2.530.000 NF exkl. bygglov, markarbete, pantbrev, vatten/avlopp, el
Borohus Nova 2 2.345.000 NF exkl. bygglov, markarbete, pantbrev, vatten/avlopp, el, byggherre.

Vi vill komma under 2.8mkr men har då redan tomten och kan tänka oss att välja oinredd ovanvåning. Men det verkar vara svårt. Tror vi antingen får lägga detta på is ett tag...
 
catherineb skrev:
Här kommer lite mer kostnadsförslag som vi har fått, allt är exkl. tomt:
Götenehus Rosenholm 3.150.000 NF exkl. markarbete, Vatten/avlopp, el, bygglov, pantbrev
Eksjöhus Mellangården 3.800.000 NF inkl. bygglov, byggherre, pantbrev, exkl. viss del av markarbete, vatten, el.
Eksjöhus Tallbacken 3.400.000 NF inkl. bygglov, byggherre, pantbrev, exkl. viss del av markarbete, vatten, el.
Skidstahus Krusbär 2.530.000 NF exkl. bygglov, markarbete, pantbrev, vatten/avlopp, el
Borohus Nova 2 2.345.000 NF exkl. bygglov, markarbete, pantbrev, vatten/avlopp, el, byggherre.

Vi vill komma under 2.8mkr men har då redan tomten och kan tänka oss att välja oinredd ovanvåning. Men det verkar vara svårt. Tror vi antingen får lägga detta på is ett tag...
Om du kollar min post strax ovanför så kan jag berätta att vi kommer att hamna på ca 3 miljoner för vårat bygge. Då räknar vi på att göra allt invändigt själva och får allt el-jobb gratis. i det priset ligger även tomt (450 000) extra schakt (250 000 utöver fiskarhedens uppskattning) samt ett garage (200 000). Våra tillval från standardhuset uppgår till ca 500 000, så att komma ner till 2.8 ser jag inga problem med om du redan har tomten och kan bygga mycket själv!

Eksjöhus levererar block om jag inte missminner mig, och då blir det ju genast mycket mindre att göra själv. Bara färdigställa ytterväggarna med isolering, plast, korsreglar och skivor har jag räknat 160 timmar på.
 
Det vettiga är att ta grundpriset NF på samma entreprenadform hos leverantörerna. Allt annat tillkommer ju med alla ändå sedan. Som bygglov, räntor, el, avlopp, markarbete osv. Sen får man värdera utrustningen i lev grunstandard och jämföra vilka prisskillnader som är vettiga. Bergvärme som ingår är dyrare än FLVP t.ex. skiva bakom gips, isolerade innnervägger eller ej och en massa annat. Eksjöhus gick bort för oss med pga ett statement om 100000 för att låsa upp ritning för små ändringar.
 
Nu har vi fått ännu en offert, Myresjöhus Lindgården (171 kvm)

3.1 mkr med totalentreprenad inkl. grund (exkl markarbete).

Har huspriserna verkligen gått upp så pass? ! Jag hade hört att Myresjöhus skulle vara "billigare" än andra?
 
catherineb skrev:
Nu har vi fått ännu en offert, Myresjöhus Lindgården (171 kvm)

3.1 mkr med totalentreprenad inkl. grund (exkl markarbete).

Har huspriserna verkligen gått upp så pass? ! Jag hade hört att Myresjöhus skulle vara "billigare" än andra?
Ja, det verkar onekligen som en uppgång. Myresjö är väl i normalfallet kanske något billigare än Eksjöhus. Men det beror mkt på vilken typ av husmodeller man tittar på också. Myresjöhus har en del dyra hus med. Mycket beror på modellen och hur olika svårbyggda de är. Kupor, vinklar o.s.v. blir dyrare. Helt fyrkantiga hus är billigast.
Utgångsstd i Myresjö tycker jag är lägre med än t.ex. Eksjöhus.

Ska ni komma ner i pris på riktigt är det Älvsbyhus, Smålandsvillan och Hjältevadshus som gäller som leverantör. Jag hade av dem tittat helst på sistnämnda, Hjältevad. Husqvarna från SMV är mycket för pengarna för att vara Smålandsvillan, och Solid 194 är ett snäpp upp standardmässigt med Hjältevad. Ni kanske redan spanat på dessa.

Kanske har priserna gått upp för att i princip alla börjat med Totalentreprenad. När vi byggde var det mestadels bara generalentreprenad som erbjöds. Det är inte ovanligt att general är 10% billigare. Tittar ni på Fiskarhedenvillan t.ex. så är det general ofrånkomligen, så ta ett alternativ från dem också. Ser inte att entreprenaden framgår i alla de hus du listat innan. Men det är ett väldigt stort spann du har hus i prismässigt i inlägget högre upp.

Har inte kollat alla, för att se om de påminner om varandra eller ej dock. Men det är viktigt att inte jämföra äpplen och päron. D.v.s. det bör vara samma entreprenadform, liknande hustyp i utseende, form, samt storlek.
Annars är det svårt att få någon vettig jämförelse. Ni kan förstås alltid fråga efter pris på general utifall leverantören har alternativet. Det är givetvis en något mer riskfylld entreprenad avtalsmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.