KnockOnWood skrev:
Praktiska kanske var fel ord.
Men man skall ju inte ha rabatter längs husväggarna,
Nej vi funderade en del på det men resonerade som så att det fungerar nog här ändå. Det är en utbyggnad vi gjort och den står på en ganska hög bädd av makadam och sen är det frigolit som är putsad som utgör själva grunden. Vi har makadam kvar under jorden som sluttar ut från grunden och vi har lagt markduk mellan den och jorden och sedan har vi sett till att det ligger kvar sten längst in mot grunden. Inte optimalt men det får funka ändå. För tillfället är problemet nog större att det blir för blött och att plantorna slås sönder för vi har inga hängrännor uppsatta här så allt vatten från både utbygget och ena halva taksidan hamnar här. Vi har rännorna liggande så vi får väl se till att få upp dem. Sen blir det att vattna istället. :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Väldigt praktiskt med dill och persilja alldeles utanför köksdörren :)

Sätt upp hängrännorna nu innan sommar-regnen kommer!
 
AnneFi
Åkt med ett släp skräp från trädgården till Tippen. Fortfarande ett jävla skrotupplag men nu är idag gjutformen från växthuset och en massa sopsäckar med brukpåsar samt en alla brukspannar borta.
Om några år kanske man slipper skämmas för sin trädgård.
 
Röjt en halv hektar sly
20140421_185424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast inte allt idag...
 
  • Gilla
ludaus och 1 till
  • Laddar…
Påbörjat plantering av framsidan som återställs efter dränering. Buskarna mot gatan är smällspirea "little devil", busken en Blodkornell och toppen på en rödbladig Silverax syns vid stenen. Kanten mot gruset är svart stål från Hasselfors. Mer växter blir det senare.

Hittade en bild på google på vårt hus innan vi tog över i somras....vi har tagit bort en del; 17 träd, 7 Ölandstok, Klätterväxter! T o m uterummet är raserat (men under uppförande).
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
En skottkärra inhandlades innan påsk så nu har jag idag äntligen fått bort alla jordavlagringar som byggts upp på parkeringen mot staketet. Rent och fint blev det. Klippte uppen öppning i Gunnebostaketet så vi slipper springa runt hela huset för att hämta saker i garaget när vi jobbar i köksträdgården. Även hunnit platera lite örter vi fått samt grävt för växhuset. Inte behöver man betala för ett gymkort när man har trädgård inte!
 
A
Vårstädat rabatterna i solskenet.
 
AnneFi
Jag har faktiskt gjort lite roligt också. Igår knäckte vår granne (sambons bror) min fiskars classic spade i trä. Idag skulle jag gräva upp en femtio år gammal klätterhortensia hos honom och flytta in till mig. Då böjde jag sambons mammas helgjutna fiskars spade. Så nu är sambos bror skyldig mig en plus att han behöver köpa en egen och jag är skyldig svärmor en. :)

Har även fått massor av vintergröna av honom som jag planterat in här hemma i min rhododendronplantering samt myskmadra och ormöga som jag plockade hos svärmor
 
Bo.Siltberg skrev:
Röjt en halv hektar sly
[bild]
Fast inte allt idag...
Det ser ut som om ni blivit invaderade av jättemullvadar :)

"Låna ut" marken till en bonde som har ett par snälla kossor över!
Kossorna gör underverk med sly och småträd.
Fast man måste ju stängsla in först förstås...
 
Sett snön smälta bort i den!
 
AnneFi
Gott loss med Roundup. Har antagligen missat hälften men det ser jag inte på ett tag.
Hatar egentligen Roundup och har stretat emot väldigt länge men jag kommer inte hinna rensa några hundra kvadratmeter det här Året och får vi inte lagt markduk och grus så är allt jobb ogjort till nästa år.
 
Planterat om chili, tomat, paprika med flera. De röda paprikaplantorna åkte dock på komposten med spinn på sig. Får se om jag hinner driva upp några nya plantor.
 
Planterat en klotlönn, två vita Rododendron, fem Våröga o sju Lavendel. Inhandlat o väntar på jord; Löjtnantshjärta, Alunrot (röd), vita Pioner...men nu måste jag ge mig (för en stund...). Bild kommer när det blir ljust igen.
 
Jäderberg skrev:
Planterat en klotlönn, två vita Rododendron, fem Våröga o sju Lavendel. Inhandlat o väntar på jord; Löjtnantshjärta, Alunrot (röd), vita Pioner...men nu måste jag ge mig (för en stund...). Bild kommer när det blir ljust igen.
Vad nu då, du har väl BLIXT :mad:

:)
 
KnockOnWood skrev:
Vad nu då, du har väl BLIXT :mad:

:)
Jo...men soffan är mycket skön just nu ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.