A
Byggde spalje till flikbjörnbären igår och har nu bundit upp rankorna på den. Satte även upp färdiga spaljeer till minikiwi. Nu när rankorna är uppbundna är dagens jobb givet: att rensa bort allt ogräs som fanns gömt under rankorna när de låg på marken...
 
Idag är de 20 grader i Halmstad så de blir bara att njuta i trädgården :)
 
Hittat en stensatt uteplats som låg gömd under ett tjockt täcke av mossa.
 
  • Gilla
Charlie2 och 1 till
  • Laddar…
Utfört årets viktigaste uppgift; hänga upp hängmattan. Nu är det vår ta mig tusan! =)
 
  • 1398017823980.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Farfalle och 1 till
  • Laddar…
IMG_2226_140420.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planterat ut lite blommor vid en stor sten som ligger vid infarten till vår tomt. Nu är det snart 5 veckor innan huset kommer,,,
 
Sophie skrev:
Idag har jag inte hunnit mer än att måla en av de nybyggda odlingslådorna. Vi byggde 7 st igår. Ser fram emot att kunna odla ordentligt när alla är färdigmålade.
Snygga lådor! Vad har ni för dimesioner på dem och vad ska ni odla?


Igår hade vi barnvälkomnande för sonen och våra gäster hade även med sig en och annan inflyttningspresent att plantera ut i trädgården. Jättekul! Så idag har jag grävt lite i gräsmattan för att plantera ut krusbär och några örter. Ska jag bara komma på var jag ska sätta blåbärsbusken och luktpionen. Silverarven tänker jag gerillaplantera hos min mor när hon inte ser. Hon har en ogräsklädd slänt som behöver den bättre än vad jag gör.
 
Byggt på nya uterummet (som kanske hör till en annan tråd), planerat nya rabatter, läst på om gräsmatterenovering som måste påbörjas. Vattnat buskarna jag planterade i förrgår. Inspekterat allt som växer upp - det är första våren med denna trädgård, spännande (o mkt jobb).
 
Farfalle skrev:
Snygga lådor! Vad har ni för dimesioner på dem och vad ska ni odla?
Tack! Vi har byggt dem av golvbrädor så de är 25 mm tjocka och sex av lådorna är 120x190 cm och en är 120x230 cm de är 40 cm höga och vi ska odla lite av varje. Potatis, morötter, sallad och allt det där andra klassiska. Målet är att vi ska kunna odla en del för att kunna lagra inför vintern också.
 
AnneFi
Jag tittar mest på min trädgård och undrar hur jag ska klara av den.
Mina pallkragar har murknat så nu fick jag ett extra projekt. :(
Har frågat sambon om vi inte kan sätta en ram av leca först och sen sätta en pallkragar på den så den värsta fukten undviks.
 
Idag har jag målat våra odlingslådor och sambon har lagt bräda på de nymurade odlinsbänkarna längs utbygget. Han har öven fyllt på jord där så snart kan vi börja odla i köksträdgården också. ImageUploadedByByggahus.se1398027005.743744.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1398027023.280277.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1398027035.347153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sophie skrev:
...vi ska odla lite av varje. Potatis, morötter, sallad och allt det där andra klassiska...
Tänk på att till exempel potatis och dill inte bör odlas på samma ställe år efter år.
(När det gäller potatis är det väl risken för angrepp av nematoder.)
Så sprid inte ut det ni odlar för mycket.
Bättre att odla en sort koncentrerat i en låda, för att sedan kunna byta till nästa odlingslåda året efter.

PS
Lådorna längs husväggarna var snygga. Men de kanske inte är så praktiska ändå?
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Tänk på att till exempel potatis och dill inte bör odlas på samma ställe år efter år.
(När det gäller potatis är det väl risken för angrepp av nematoder.)
Så sprid inte ut det ni odlar för mycket.
Bättre att odla en sort koncentrerat i en låda, för att sedan kunna byta till nästa odlingslåda året efter.

PS
Lådorna längs husväggarna var snygga. Men de kanske inte är så praktiska ändå?
Tackar för tipsen, vi har tänkt köra växelbruk. Vi har 7 lådor så det bör fungera bra. Odlar vi potatis i en detta året hamnar de i en annan nästa år.

Lådorna längs huset har som främsta syfte att se till att den makadam som ligger under utbygget håller sig på plats eftersom vi har nivåskillnad på marken här. Eftersom vi ändå var tvungna att lösa detta på något sätt gjorde vi så att vi även kan plantera i dem. Här kommer vi ha jordgubbar och smultron men även kaprifol som klättrar på väggen tror jag. Närmast altanen hamnar kryddväxterna.

Vad tänker du på mer specifikt med att de inte är praktiska?
 
Jag har inte gjort något idag, sitter nämligen på jobbet tills på onsdag. men under påskhelgen har det jordfräst, ställt iordning pallkragar för lite småplantering, snott en stor rabarber av grannen och satt den i mitt lilla land, vältrat där gräset ska rullas ut, plockat skräp. Framtiden används till det sista av trallen som ska på plats, kratta och vältra där gräs ska sås, ytterligare en pallkrage ska på plats. Sedan är det bara sidorna och framsidan kvar....
 
Sophie skrev:
...
Vad tänker du på mer specifikt med att de inte är praktiska?
Praktiska kanske var fel ord.
Men man skall ju inte ha rabatter längs husväggarna, för de samlar fukt på fel ställe.
Och det kommer väl inte mycket regn där heller, så ni får vattna mycket.

Men, som sagt, det var snyggt gjort!

I själva verket mycket snyggt (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.