Problemet är väl alla fästingarna som dom bär med sig, rådjur är väl den största spridaren av dom små liven.
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
elmont skrev:
Problemet är väl alla fästingarna som dom bär med sig, rådjur är väl den största spridaren av dom små liven.
Jag undrar om det inte är orättvist mot rådjuren att skuldbelägga dem för fästingarnas framfart.
Alla varmblodiga djur bär på fästingar, såsom möss, harar, kaniner, hundar katter...
Även fåglar för övrigt.

Så vad gör tre rådjur för skillnad på en äng där det säkert finns 500 möss osv?
 
Om kommunen/länstyrelsens gubbar är ute och skjuter äger man då viltet om det faller på ens fastighet?
 
Tror ej det om du bor i vanlig villa men inte omöjligt om du är en bonde/skogsägare.
 
Man kan kontakta kommunen. De har dock bara rätt att jaga på tomter som gett sin tillåtelse så vill man få till en jakt lättare kan man kontakta så många grannar som möjligt och få underskrift på deras godkännande. Så var åtminstone läget enligt vår kommun när vi kontaktade dem.
Man skulle inte få behålla köttet heller...
 
Kul att se ett rådjur då och då, men de kan ställa till väl så stor skada som tex sniglar. Tveksamt om Disney gör film på mördarsniglar dock.

Ibland har jag funderat på om man kan spring ikapp ett rådjur och kniva ner set, men det är väl förbjudet kantänka.

Annars är väl en fälla av något slag enklare. Och förbjudet förstås.
 
Gift kanske funkar. Men då får man vara bra hårdhudad...
 
-MH- skrev:
Tveksamt om Disney gör film på mördarsniglar dock.
Har du inte sett Turbo?
-MH- skrev:
Ibland har jag funderat på om man kan spring ikapp ett rådjur och kniva ner set, men det är väl förbjudet kantänka.
Jag tycker gott du kan försöka. ;)
 
gunric skrev:
Man kan kontakta kommunen. De har dock bara rätt att jaga på tomter som gett sin tillåtelse så vill man få till en jakt lättare kan man kontakta så många grannar som möjligt och få underskrift på deras godkännande. Så var åtminstone läget enligt vår kommun när vi kontaktade dem.
Man skulle inte få behålla köttet heller...
Men om man inte vill ha jakt på sin tomt med viltet faller där ändå... Svåra och viktiga frågor...
 
Jag ser inget moraliskt problem med att kniva ett rådjur i villaträdgården. Ett vilt djur som knivhuggs, slaktas och tillagas i en vanlig villa har nog haft ett bättre liv som helhet än de flesta köttdjur som fötts upp i någon av de köttfabriker som vi konsumenter inte riktigt vill tänka på.
 
Verkar vara olika meningar om man har jakträtt på den egna fastigheten, så jag gjorde några sökningar och hittade "Jaktlag 1987:259"


I 10 § står det att fastighetsägaren har jakträtt! Är marken marken arrenderad så har arrendatorn jakträtt om inte annat är avtalat. Finns dock några undantag, en lista på preciserade orter har staten jakträtt. För samer så gäller speciella regler.
I några paragrafer längre ner står det även att jakträtten även gäller väg angränsande till fastigheten (finns det annan markägare på andra sidan gatan så är jakträtten delad.
Därmed så är helt klart att att fastighetsägaren har jakträtt.

Sen är det frågan om hur man får jaga. I jaktlagen står det inte så mycket mer än:
[h=4]27 § Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara[/h]

I Jaktstadga (1938:279) står det lite mer om hur man får jaga.

Stadgan gäller inte avlivande av djur som har fångats med
fångstredskap. Eftersom han fångade rådjuret med lasso som är ett godkänt fångstredskap för klövdjurså återstår det om avlivningen var ok. Där hittade jag information från jordbruksverket
"Nötkreatur, renar, hjortar, övriga idisslare samt hästdjur får bedövas med bultpistol, kulvapen eller hagelgevär."
Så här gjorde han fel, med gällande lagstiftning måste djuret bedövas innan man sticker det
Huruvida det här gällde för 40 år sedan vet jag inte men i dagsläget är det fel.


 
  • Gilla
Billyw och 1 till
  • Laddar…
-MH- skrev:
Ibland har jag funderat på om man kan spring ikapp ett rådjur och kniva ner set, men det är väl förbjudet kantänka.
Rådjur, Älg, Hästar mm är flyktdjur och det är fullt möjligt att jaga dom eftersom de springer tills de dör, så du behöver inte sticka dom. Men man måste ha väldigt god kondis om man skall mäkta med. Att springa ifatt djuret är den äldsta kända jaktmetod. men då var man flera stycken som drev djuret en bit var tills det stupade, så ensam lär du nog inte orka med.
 
Joojje skrev:
Om kommunen/länstyrelsens gubbar är ute och skjuter äger man då viltet om det faller på ens fastighet?
Anlitar man en jägare så är villkoret att han får behålla köttet.
Däremot om det ett trafikskadat eller om ett skadskjutet villebråd staplar in på din tomt och dör så har du rätten till köttet.

Har en barndomskompis som jagade älg i Jämtland. Där är skogsskiftena några hundra meter breda men kan var flera kilometer långa. Under Älgjakten så sköt han en 20 tagare som stöp direkt, men dumt nog så laddade han inte om utan började gå mot djuret när det reste sig och sprang ytterligare 200 m in på grannens skifte som därmed fick behålla köttet, däremot fick han behålla kronan.
 
Lasso godkänd fångstmetod för klövdjur?! Låter intressant, är det med tanke på samerna? Hur tar de ihjäl sina renar vid slakten, är det kanske bultpistol.

Lasso och bultpistol borde då vara både lagligt och licensfritt. Man får förstås beakta jakttiderna.
 
Alvenkrona skrev:
"Nötkreatur, renar, hjortar, övriga idisslare samt hästdjur får bedövas med bultpistol, kulvapen eller hagelgevär."
Så här gjorde han fel, med gällande lagstiftning måste djuret bedövas innan man sticker det
Det står väl ändå "får", inte "skall"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.