Vi har problem med rådjur i villaområdet, vi har försökt med olika medel men det hjälper inte.

Där jag växte upp hade vi liknande problem, men där var rådjuren (en flock på 6st) fullständigt orädda, de höll ett avstånd 5-10m oavsett vad man gjorde. En dag fick en granne nog och fångade ett rådjur med lasso, och stack det med kniv. Efter det så såg vi inte av dom på 3år!

Han motiverade sitt agerande om jag minns rätt med att han hade rätt att skydda sin egendom.
och att han ägde marken så han hade rätt till rådjuret samt jakträtt.
Men vad säger lagen?
 
I villaområden har villaägaren ingen jakträtt!
Istället får ni med olika medel försöka skrämma bort rådjuren.
 
Det låter brutalt och faktiskt som ett avskyvärt handlande.

Här där jag bor ser vi rådjur dagligen, det är en liten flock på tre djur, kanske mamma och två vuxna "barn" som håller ihop sedan ett par år.

Gör de någon skada? Nej.
Hur "bekämpar" man dem? Sätt inte tulpanlökar.

Jag avstår hellre från tulpanerna än från rådjuren.
Ska se om jag inte har en bild också...
Från november 2010:
P1010154 klippt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från igår:
DSCF3274 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och bilden jag gillar bäst, haren som betar tillsammans med hönsen:
DSCF3225 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt fotograferat från huset jag bor i :)
 
  • Gilla
enslingen och 2 till
  • Laddar…
Problemet är ju inte bara tulpanlökar utan att dom äter allt utom påskliljor. Äppelträd verkar dom särskilt förtjusta i.
 
De vill väl gärna feja hornen mot träd av alla sorter.
Och småträd tar mest skada av sådant.

Men våra självsådda körsbärsträd, aspar, ekar och askar verkar klara sig bra :)
 
Alvenkrona skrev:
Vi har problem med rådjur i villaområdet, vi har försökt med olika medel men det hjälper inte.

Där jag växte upp hade vi liknande problem, men där var rådjuren (en flock på 6st) fullständigt orädda, de höll ett avstånd 5-10m oavsett vad man gjorde. En dag fick en granne nog och fångade ett rådjur med lasso, och stack det med kniv. Efter det så såg vi inte av dom på 3år!

Han motiverade sitt agerande om jag minns rätt med att han hade rätt att skydda sin egendom.
och att han ägde marken så han hade rätt till rådjuret samt jakträtt.
Men vad säger lagen?
Tror det är dubbelfel: olaga jakt eftersom det inte är ok att ta livet av ett rådjur med kniv (hagelgevär eller minst klass 2 kulgevär är det enda tillåtna), plus olovlig jakt eftersom han knappast har jakträtt på sin tomt.
 
Viltstängsel runt tomten är nog det enda rätta i detta fall!
 
Hej ! jodå man har jakträtt på sin tomt, oavsett storlek, men i tätbebygt område gäller andra lagar, diverse länstyrelser har dessa regler. o att fixa ett rådjur med morakniv ? Låter lite otroligt.
//Goerana
 
  • Gilla
Alvenkrona och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Blir rådjur till en oacceptabel plåga i villaområdet kan man ta kontakt med kommunens viltvårdare som (efter bedömning) kan skjuta av ett antal rådjur. Detsamma gäller om man t.ex. skulle få en enormt stor flock skator eller kråkor utanför dörren, eller grävlingar m.fl..
 
Vad är det för problem och plågor det handlar om? Lite svårt att åtgärda ett okänt problem.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag har sett både cd-skivor upphängda i snören i träd och snören spända med bitar av aluminiumfolie som ett staket runt grödorna man vill skydda.

Om det funkar vet jag inte.
 
Bo.Siltberg skrev:
Vad är det för problem och plågor det handlar om? Lite svårt att åtgärda ett okänt problem.
Det kanske är fel, men ibland får jag en känsla av att det är villaägaren som är problemet.
 
Det största problemet med rådjur är väl att dom är väldigt vackra att titta på så man får inte mycket gjort när man väl har dom i närheten.
Annars är det nog som KnockOnWood skriver att det är villaägaren som är problemet. ;)
 
  • Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
Det skulle jag inte utgå ifrån. TS kanske driver en tulpanodling som han med all rätt vill skydda, dock inte med morakniv...
 
Om man driver en tulpanodling så kan nog ett växthus skydda blommorna mot hungriga djur.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.