Jag har rensat bort en del ovidkommande spekulationer ur tråden
 
MaxPax skrev:
TS Skriver i sina första inlägg att handfatet varit uppsatt endast med silikon mot kaklet, så jag utgår ifrån att det redan är kontrollerat hur det var uppsatt.
Men på bilden som har postats finns det inga spår av större mängder silikon, vilket hade behövts om handfatet inte skulle trillat ner direkt.

I en av de allra första kommentarerna var det också nån som frågade just om det inte råkade vara så att det var en modell som sätts upp med pinnbultar, men den frågan kan jag inte se att den blev besvarad.

Det är väl ingen som tror att TS medvetet ljuger, men det lutar åt att TS har missförstått hur handfatet satt uppsatt. Det är fortfarande fullt möjligt att det var felaktigt monterat, men eftersom informationen är så bristfällig så går det ännu inte att avgöra.

Att ena fästhålet är helt kan ju vara ett tecken på att pinnbulten inte satt fast ordentligt (kanske bara vanlig plugg i gipsvägg?).
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Då måste man ju stänga av vattnet och koppla loss blandaren (för att kunna demontera hela handfatet) bara för att kunna rensa vattenlåset??

Låter ju inte direkt som världens smartaste lösning...?
Off-topic men.. Varför ska du ta bort handfatet? Nu har jag inte behövt rensa Duravitens vattenlåset på 20 år sedan montering, men jag fick montera vattenlås och avloppsanslutning med handfat/pelare på plats. Samma lösning gäller det från Svedberg så det är ingen skillnad. Det finns utrymme mellan vägg och pelare så man kan nå, men visst är det trångt.

Det är därför jag skriver att man ska vara försiktig med råd att pelaren enbart är till för att dölja rör, finns även sådana lösningar. Och i fallet ovan kan det haft en påverkan, men även handfatet ska ju vara riktigt fastsatt enligt gällande anvisning. Så det ena utesluter inte det andra, dvs dåligt/felaktigt fastsatt handfat i kombination med att man tar bort en pelare blir ett nedrasat handfat, dvs det skulle kunna vara så att två fel ska sammanfalla för att det ska hända. Men det vet vi inte då ingen bild finns på handfatet monterat,
 
Claesk skrev:
Tack Max. Förstår inte varför folk skriver att TS ljuger. Helt rubbat.

Kan förstå att det finns hantverkare som limmar fast allt. Går ju fort. Men det borde förbjudas. Hantverksyrket måste bli ordentligt igen.

Alla ni som tror att TS ljuger, be om ursäkt.
Åter igen gör du felaktiga påståenden. När det gäller badrum finns t.ex. duschdörrar/pardörrar i glas som leverantör godkänner att de limmas.
Inom snickeri är det limmet som håller samman och man använder tvingar/knektar/limpress under härdningstiden. Finns mängder med konstruktion där limmet är sammanhållande utan andra mekaniska hjälpmedel.
Inom flyg och rymdindustri är limning vanligt förekommande.

Så att påstå att lim borde förbjudas är helt felaktiga och totalt osakliga påståenden.
 
VillaAnna skrev:
Okej då!
Vill påstå att det är lika ovanligt att montera handfat med dubbelhäftande tape/silicone som att en kvinna vill stå och duscha samtidigt som en manlig vän byter om.
Tja, jag var en 'manlig vän' till min fru innan jag blev make och hon duschade ibland med mig i rummet...
 
Finns ju handfat som inte behöver konsoller utan det sitter med 2 skruvar under med hål i porslinet. för att komma dikt vägg. sedan silicon runt om..
 
AndersS skrev:
Off-topic men.. Varför ska du ta bort handfatet?
Jag trodde man var tvungen att ta bort pelaren för att komma åt, vem vill ha en pelare som inte sluter tätt mot väggen? Där bakom samlas ju bara en massa smuts i såna fall?
 
Nerre skrev:
Jag trodde man var tvungen att ta bort pelaren för att komma åt, vem vill ha en pelare som inte sluter tätt mot väggen? Där bakom samlas ju bara en massa smuts i såna fall?
Syftet med mitt inlägg var utifrån att det felaktigt i inlägg angivits att man kan ta bort pelaren rent generellt, inte huruvida det påverkar städningen det är en annan frågeställning ;)

Att påstå att en pelare kan tas bort utan att utgå från dess konstruktion skulle kunna få handfatet att rasa i kombination med dålig fastsättning av handfatet, så två fel samtidigt ger ett rasat handfat.
* Så hade man inte tagit bort pelaren hade det kanske inte hänt även om fastsättning av handfatet varit bristfällig men kanske tillräcklig med pelaren på plats. (bara spekulation)
Jag lyfter det bara som ett scenario gällande TS incident, om det är så vet jag inte då det inte finns någon bild på det monterat på väggen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.