Hej,

Jag skall bygga en humidor (cigarrlåda) och behöver en kapsåg som inte gör fliser på trät när man kapat av plankan. Vad behöver jag då ? Är det klingan det hänger på eller maskinens hastighet ?

/Zanoj
 
Välkommen hit...

En fintandad klinga måste det va, men behöver du en "hel" kapsåg för en sådan låda?
kanske en Nobex Champion med ett fintandat blad för att få till ett riktigt hantverk... ;)
 
Nja behöver igentligen inte någon kapsåg för just det men skall fixa en altan så då tänkte jag köpa en ändå. Men grejen är att det skall vara en fintandad såg som är grejen ?

Kan denna fungerar i så fall http://www.jula.se/geringssag-560mm-120126 ?
 
  • Gilla
frdd
  • Laddar…
S
nog kan du få flisor ändå.
man kan dra med en kniv innan man sågar.
 
Min erfarenhet av billiga gersågar som den på jula är att det är för mycket glapp i för att kunna göra fina snitt.
 
Hur menar du med glapp ?
 
S
zanoj skrev:
Hur menar du med glapp ?
den glappar i sidled. den sågar inte i samma linje hela vägen
 
Aha okej, ser man eller känner man detta på något sätt i affären ?
 
Dra ut den längst ut och vicka på den. Finns det glapp känns det.
Sen gör du samma manöver med klingan nere och noterar om den diffar mer än ~3-4mm i slidled, över det är inte bra. Under det fungerar om man kapar försiktigt.
 
Okej tackar för hjälpen. En annan fråga, trälim är det något som sprider sig i trät tex kemikalie ?
 
Till altanen funkar nog vilken kapsåg som helst.
Det är bara frågan om den skall användas till flera projekt och hur mycket pengar du tycker att en kapsåg får kosta.

Till humidoren skulle iallafall jag använda mig av en bords såg.

Pär
 
Det är ju två så olika saker du vill att sågen ska göra så det är ju inte möjligt att hitta en sån såg. Lite som att använda samma borr som man borrar i tänder med till att borra i berg.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Kapex ?
 
erik832995 skrev:
Kapex ?
Det är en kap/gersåg av märket Festool... ;)
 
erik832995 skrev:
Kapex ?
En Kapex för att göra (främst) en cigarrlåda måste vara 'prisvärt'.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.