Mikael_L
b_hasse skrev:
Jag märkte inget förrän säkringen på 10A löste ut.
:eek:
Typ 3000W effektutveckling i slutet av den händelsen. Ja det måste ha accelererat ordentligt de sista sekunderna, typ. :x
 
Jag tror man kan säga att föroreningar av olika slag som byggs upp på kontakten kan vara en grogrund för dessa krypströmmar. Så man ska inte doppa kontakterna i smuts till höger och vänster.
 
elmont skrev:
Ett rätt vanligt "fenomen" ofta är orsaken att man drar ur stickproppar/intag med last på och får ett litet överslag och lite "sot" med tiden byggs sotet på och det börjar krypa ström. Jag skulle tro att det är det vanligaste felet på tex perkulatorer som man ska dra ut "kontakten" på när man ska servera kaffet, men även typ motorvärmare med samma "fjuttiga" kontakter.
OK. Bra påpekande. Jag drar mig alltid för att dra ut motorvärmarkabeln när den är på, men har ingen annan bra lösning.

I just det här fallet så har den här kontakten i stort sett aldrig dragits ur, med last eller utan, eftersom det är den änden som sitter i nätaggregatet. Brukar bara känna att den är i helt. Den andra änden, är ju en annan sak. Nu är det ju inte så våldsamma effekter här heller, står 65W i märkeffekt, att jämföras med motor/kupévärmare/perkulatorer. Men jag har tittat på hylsorna, och de är ren fin koppar utan tillstymmelse till skador.

Så då är väl stalltipset "billig Kinesisk skit"? Skulle jag kunna smälta bort plasten för att dissekera den utan att förstöra bevisen tro? Kanske mäta samtidigt? Fast risken är väl i så fall att säkringen går och jag startar en brand på samma gång? :)
 
Än en gång har Lars Stefan varit oförsiktig med sina grejer, uppenbarligen lyckats få in någon ledande vätska till kabelns anslutningspunkter nu. Kanske Mycke_nu är något på spåret att du kört den i havet där det är uppemot en 30 tusendelar salt, kan inte annars se hur du skulle fått in så mycket föroreningar. Smälta bort plasten låter jobbigt, kan du inte köra en genomskärning med vinkelslipen och lägga upp bild. Vad har du för värden när du meggar vid olika spänningsnivåer?
 
Slugge skrev:
Vad har du för värden när du meggar vid olika spänningsnivåer?
Det är ju en spännande fråga. Jag skall kolla med -MH- när jag kan få lånat hans megger, jag har ingen själv...

Fast nu kanske det är läge att fråga "hon som bestämmer" om det finns utrymme i budgeten för en sådan? ;) Och en läckströmstång, de går ju liksom ihop, och säljs ju i par... ;)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
En 10 kV Megger går väl på en 15 tusen om du tror det räcker kör en 15 kV annars sen strömtång på det blir ytterligare 7000-10000. Och ska du ha MegaOhmmätare ska du naturligvis ha MicroOhmmätare, kör Meggers senaste med 200 A testström! Du borde inte ens behöva fråga om dessa viktiga grejer, tänk om huset brinner ner, vad kostar inte det?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
...Laptoppen låg på en hylla med "nätaggklumpen" i soffan...
Som jag ser det är lärdomen som alla borde ta till sig att:
Lägg inte laddaggregat, batterieliminatorer och liknande i soffan!
Hamnar det en isolerande kudde över så kan naturligtvis temperaturen stiga till kritisk nivå.
Lägg laddaren eller vad det nu är på golvet eller på ett bord!

Jag var just ute och kände på "väggvårtorna" i mitt "teknikskåp":
Netgears eliminator till switch/APn var ljummen, till Zyxxels ADSL-modem var den också ljummen,
men vårtan till Philips DECT-telefoner var iskall.
Vill minnas att andra nätaggregat jag haft tidigare har varit brännheta.

Det finns en massa olika uppgifter om antändningstemperaturen för t.ex. tyg och textilier, men man måste nog i alla fall komma upp i närmare 200°C innan det är fara å färde.

Slutsats: Inga "laddare" i soffan!
 
KnockOnWood skrev:
Som jag ser det är lärdomen som alla borde ta till sig att:
Lägg inte laddaggregat, batterieliminatorer och liknande i soffan!
Ja, det är iofs bra att ha i bakhuvudet. MEN i det här fallet så hade den istället hamnat på en långluggig matta om jag dragit den runt soffan. Så det är tveksamt om det hade varit ett så stort fall framåt...

Problemet med en sådan här grej är ju att man använder den. Det är en sak att inte lägga ifrån sig laptopen i soffan (fast det händer ju att man slarvar med det också), men om dessutom hela kabeln måste ligga helt brandsäkert hela vägen, så blir ju användningen lidande. Skall man *sitta* i en soffa och använda laptopen så kommer ju anslutningskablar och annat att vara i den häraden och det blir ju svårt att undvika.

Att jag inte ställer brödrosten bredvid mig i soffan är en sak, men om jag inte kan sitta där med laptopen heller, då får jag skicka tillbaka den.
 
Ett annat BRA och kostnadseffektivt alternativ (till att bränna ner huset) är att skaffa en sprillans MacBook PRO, dom går sådär 13 timmar på en laddning. :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
...
Problemet med en sådan här grej är ju att man använder den. Det är en sak att inte lägga ifrån sig laptopen i soffan (fast det händer ju att man slarvar med det också), men om dessutom hela kabeln måste ligga helt brandsäkert hela vägen, så blir ju användningen lidande. Skall man *sitta* i en soffa och använda laptopen så kommer ju anslutningskablar och annat att vara i den häraden och det blir ju svårt att undvika...
Jag förstår inte riktigt din invändning!
Jag har en livsledsagarinna som tillbringar kvällarna liggande i en soffa med laptopen på magen.
Men "laddaren" ligger på golvet nedanför, där det inte är någon risk för överhettning.
Och när hon surfat färdigt läggs laptopen på soffbordet.
Så svårt kan det väl inte vara med lite disciplin?

Har du sedan en långluggig ryamatta, som du är rädd skall bidra till uppvärmningen, så är det väl lätt att ordna?
I all välmening, för ditt eget bästa.
Du skriver så mycket bra här så vi vill inte mista dig i en simpel eldsvåda :mad:
 
Förorening i någon del av isoleringen är mitt tips. Du kommer nog inte kunna se något hur noga du än dissekerar. Men, om du kranar upp spänningen lite. . Säg till 500kv så lär du åtminstone få reda på exakt var föroreningen var i kabeln. Skicka sedan in den till hp och be att få en ny. :D
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Har du sedan en långluggig ryamatta, som du är rädd skall bidra till uppvärmningen, så är det väl lätt att ordna?
I all välmening, för ditt eget bästa.
Du menar byta mattan? Nej, du, finns inte en chans att det går igenom. Brandrisk eller inte. Det blir nog lättare att sluta laptoppa i soffan. ;) (Ja, jag har den också på laddning på soffbordet ibland, men en divandel av soffan står ivägen.)
KnockOnWood skrev:
Du skriver så mycket bra här så vi vill inte mista dig i en simpel eldsvåda :mad:
Det var ju roligt att höra! Så, nu har jag bytt laddningsplats s.a. laddaren istället ligger på gnistskyddsteglet framför öppna spisen. Bättre brandskydd står inte att hitta i mitt vardagsrum iaf. ;)

Men allvarligt. Jag hoppas och tror att det här var just det undantaget som bekräftar regeln. Det är klart att anslutningskablar inte börjar överhettas bara sådär. Om man som jag inte har fått måndagsexemplaret som får alla andra måndagsexemplar att se ut som ett under av kvalitet.

P.S. För någon vecka sedan så var det problem med strömmen på tåget. Den slog ifrån några gånger, och sedan så gav konduktören upp återställningsförsöken. Det är ju inte utan att jag börjar undra om det var *jag* som stog för problemet... Sedan har den blivit gradvis värre tills den till slut löste JFBn.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
P.S. För någon vecka sedan så var det problem med strömmen på tåget. Den slog ifrån några gånger, och sedan så gav konduktören upp återställningsförsöken. Det är ju inte utan att jag börjar undra om det var *jag* som stog för problemet... Sedan har den blivit gradvis värre tills den till slut löste JFBn.
Well.. If it smells like dog, sounds like dog, and looks like dog.. Then it is a dog! :)
 
mycke_nu skrev:
Well.. If it smells like dog, sounds like dog, and looks like dog.. Then it is a dog! :)
Menar du att det kan ha varit en gravad hund som hade ett finger med i spelet :rolleyes:
 
Mikael_L
Ludwig skrev:
Förorening i någon del av isoleringen är mitt tips. Du kommer nog inte kunna se något hur noga du än dissekerar. Men, om du kranar upp spänningen lite. . Säg till 500kv så lär du åtminstone få reda på exakt var föroreningen var i kabeln. Skicka sedan in den till hp och be att få en ny. :D
Du kan ju börja med att koppla till en 400 kV-are
ohl.png
Och räcker inte det får du väl fixa en 500kV spänning att testa med.
ABB torde ha något att låna ut.
;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.