Har en gammal 3-fasmatning till cp:n i pannrummet som jag tänkte använda till bastun nu när jag fått bv. Tyvärr får jag inte ordning på skiten eftersom någon idiot på 70-talet kapat nollan trots att man dragit 5-ledare åtminstone sista biten. Varför koppla nollan om den inte behövs?

Nåväl, ringde elisen och förklarade mitt predikament. Han skall komma nästa vecka. Jag förklarade att jag behövde ny matning fram till jfb:n. "-Vad är det för JFB?" blev frågan. Jag svarade att jag hade en Biltema ochen Biltema kapsling. "-Nej sådant kan vi inte jobba med, det måste vara en märkes. Det blir giftiga gaser vid överhettning eller brand av den där CE-märkta skiten". Tydligen är riktiga grejer i hans värld även S-märkta. Jag har anlitat dom förut och dom gör bra jobb så yrkeskunnandet är det inget fel på.

Han föreslog att jag skulle köpa en Hager av honom för 6-7 hundra och en hundring till för kapslingen. Detta är ju bra priser och jag fattar att dom inte vill få kunder som ringer och skäller när JFB:n från Ö&B lägger av men att CE-märkning inte räcker - hur ställer ni er till det?
 
Det är väl hans åsikt och uppfattning att biltema kan man inte jobba med, då får du väl ta en annan, övertala honom eller följa hans råd. CE-märkning finns det en mängd trådar om redan, det är företagets intyg att man följt de anvisningar och regler, standarder som man ska men det kan lika bra vara skräp ändå då företaget själv står för kvalitetskontrollen.
Är din JFB inte för gammal hade jag behållt den om jag vore du, du kan ju testa dess funktion i ett par uttag.
 
Man måste förstå att CE märkningen är ett minimum krav, finns massa skit som klara CE märkningen.
 
Ja, det finns ju inget att klara, grejerna måste tvunget ha CE, är de sen dåliga så utfärdar ESV försäljningsförbud på dem, här finns fler länkar för den intresserade.
 
Ok, då fattar jag. CE är alltså bara tillverkaren uppfattning om att dom tycker att dom klarar kraven. Jag viker nog ner i det här fallet för risken är att nästa elis har samma inställning och den här firma har gjort bra jobb förut. Och priserna i sig är ju inget överdrivet.
 
Kan ju även vara läge att överväga behovet av 2 JFB beroende på storlek och skick på din anläggning, nu tillkommer bastuaggregat som säkert har en del läckström i sig, då finns ju alternativet att dela upp det strategiskt när man ändå ska sätta ny kapsling.
 
Är nog ett klokt val
 
CE märket innebär ju att tillverkaren / importören (om det tillverkats utanför EU, så är importören ansvarig) föräkrar personligen att "jag" har kontrollerat eller låtit kontrollera att den här apparaten uppfyller alla relevanta krav för att få säljas inom EU.

Jag antar att Biltema importerar de här prylarna själva, och är därmed intygande part. Biltema har ju visat sig ljuga om kravuppfyllande tidigare, jag tänker då på handukstorken som orsakade ett antal brandtillbud. Där hade de också personligen intygat att den uppfyllde alla krav, så var uppenbarligen inte fallet.

I kraven man skall uppfylla ingår inte bara att apparaten är konstruerad på rätt sätt, utan också att man har tillräcklig kontroll över produktionen för att personligen kunna garantera att samtliga tillverkade exemplar uppfyller de givna kraven.

Och en produkt som en jordfelsbrytare skulle jag faktiskt inte lita på från en leverantör som Biltema.

Jag skulle ha betydligt större förtroende för en produtk som samtidigt var UL godkänd (USA motsvarigheten), UL gör egna flygande inspektioner både av produkter och fabriker där de tillverkas. Och om du säljer en UL märkt apparat som inte uppfyller kraven så kan du åka på 9 siffriga skadestånd även om ingen olycka inträffar.
 
Jag vågar inte yttra mig om kvaliteten på Biltemas JFB, men de har en nackdel. De som ser en sådan kommer omedelbart tro att du monterat den själv.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
I vilket fall anger Biltema att deras JFB är certifierade av SEMKO vilket jag tolkar som att den är S-märkt av Intertek: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfelsbrytare/Jordfelsbrytare-350005/
Sen är det ju som med många av deras prylar mindre förtroendeingivande, ingen tillverkare eller spårning, men priset får man väl säga ligger ganska bra, man kan kanske klistra på en Schneiderettikett så kan ingen se att hempularen varit i farten.. :)
 
  • Gilla
Satlover
  • Laddar…
Problemet med Biltema är de ojämna kvaliten, rätt vad det är så byter de leverantör så man vet aldrig vad man får...jag har handlat en del på Biltema men jag granskar prylarna varje gång, just nu hittar jag i stort sett ingenting där som jag vill skruva upp.
Sen gillar jag inte Hager alltid heller, men det är mest personligt tyckande, centraler tex föredrar jag Garo.
CE är som sagt ett grundkrav och det är tillverkare/inportör som intygar att produkten följer reglerna...S-märket, liksom en del andra, innebär att prylen är provad av ett oberoende institiut.
 
  • Gilla
Satlover
  • Laddar…
Iden med nya klisterlappar tycker jag är utmärkt, det viktigaste (när man tagit livet av någon inte ont anande) är väl att folk inte får veta att det var av ren snålhet.
 
  • Gilla
bjoar564 och 1 till
  • Laddar…
En JFB skall hålla i +20år mekaninskt,isolation,kemiskt elektriskt ..GE,Hager,Eaton mfl. Har erfarenhet och deras produkter klarar det! Dom är designade för tillämpningar som industri,mm ,Vill man ha Kina skulle jag satsa på CHiNT
Den är ju till för att skydda när skyddet i kinaprodukten man stoppat i hålen i väggen inte håller måttet!
Lågpris kommer oftast av att man tummat på något för att göra den billigare ,och Eget varumärke är ju till för att pressa priser.
 
Eller också så vet Hager, Garo och Schneider att de kan ta tredubbla priset för likvärdiga varor från Biltema eftersom installatörerna ändå köper dem. Tvärtom blir väl elektrikern glad när materialet blir dyrare eftersom han då kan tjäna mer pengar på sitt påslag.

"Giftiga gaser" från billiga JFB. I call Bullshit! Finns det något känt fall där en billig JFB inte funkat som den ska?
 
  • Gilla
MRK
  • Laddar…
Eftersom installatören oftast lämnar ett fast pris skulle h*n tjäna 3ggr så mycket på att montera "Biltema", TROTS det vill dom inte använda den typen av matr. Månne dom är lite korkade :confused:
Ps
Jag har vid ett flertal tillfällen bytt ut JFB av "lågpris fabrikat" som slutat fungera, men aldrig en Hager. Några har jag öppnat och tittat efter vart felet låg och i samtliga var det små mekaniska detaljer som gått sönder, dvs dom var byggda med matr av undermålig kvalitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
larsson r och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.